Opettaja-valmentajien kokemuksia pedagogiikasta jalkapallovalmentamisessa
Taivassalo, Suvi (2025)
Taivassalo, Suvi
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505316468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505316468
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajataustaisten jalkapallovalmentajien kokemuksia pedagogiikan ja opetusmallien hyödyntämisestä jalkapallovalmentamisessa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka pedagoginen koulutustausta näyttäytyy valmentajien kokemuksissa ja kuinka he hyödyntävät pedagogista koulutustaustaansa ja osaamistaan jalkapallovalmentajan työssä. Pyrkimyksenä tutkimuksella oli tarjota ajankohtaista tietoa jalkapallovalmentajakoulutuksen kehittämiseen. Ajatuksena oli lisäksi korostaa pedagogiikan merkitystä jalkapallovalmennuksessa huomioiden lapsen kasvun ja kehityksen pedagogiset näkökulmat. Jalkapallovalmentajan hyödyntämiä opetusmalleja tutkimalla syvennetään käsitystä valmentajien opettajankoulutuksen kautta saamasta pedagogisesta osaamisesta
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin etäyhteyksillä toteutetuilla sisäpiirihaastatteluilla. Opettaja-valmentajien haastattelut pidettiin syys-lokakuussa 2024. Aineistoa kertyi seitsemän haastateltavan verran. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajataustaiset jalkapallovalmentajat kokevat pedagogisen koulutustaustan olevan kiistaton hyöty jalkapallovalmentamisessa. Jalkapallovalmentajat kokevat pedagogisen koulutustaustan vaikuttavan pelaajien ja valmentajien itsensä oppimiseen sekä kehittymiseen. Lisäksi tutkimus antaa viitteitä siitä, että opettajataustaiset valmentajat hyödyntävät ja osaavat hyödyntää valmennuksessa pedagogisia opetusmalleja laajasti. Opettajakoulutuksen myötä jalkapallovalmentajat näyttävät ymmärtävän, millaisessa kontekstissa mitäkin pedagogista opetusmallia tulisi hyödyntää.
Tulosten perusteella on syytä olettaa, että pedagogiikka on vahvasti kytköksissä jalkapallovalmentamiseen, mutta kokonaisvaltaisemman käsityksen saamiseksi aihetta tulee vielä tutkia lisää niin suomalaisessa kuin kansainvälisessäkin kontekstissa. Nykyiset havainnot kuitenkin vahvistavat sitä ajatusta, että opettajataustaiset jalkapallovalmentajat ovat arvokas lisä pelaajien kehittymisen näkökulmasta huomioiden sekä lajiosaamisen että kasvun ja kehityksen. Näin ollen pedagogiikan näkökulmaa olisi tulevaisuudessa korostettava entisestään niin jalkapallovalmennuskoulutuksissa kuin valmentamiseen liittyvässä tutkimuksessakin.
This study investigated the experiences of football coaches with a teaching background in using pedagogy and teaching models in football coaching. The aim was to find out how the coaches' educational background is reflected in their experiences and how they use their educational background and pedagogical knowledge in their work as football coaches. The aim of the study was to provide up-to-date information for the development of education for football coaching. The idea was also to highlight the importance of pedagogy in football coaching, considering the pedagogical aspects of child growth and development. By examining the teaching models used by football coaches, the study deepens the understanding of the pedagogical competence acquired by coaches through teacher training.
The study was qualitative. The data was collected through insider interviews conducted remotely. The interviews with teacher-coaches took place between September and October 2024. The data was collected from seven interviewees. The data was analysed using content analysis.
The study revealed that football coaches with a teaching background perceive their pedagogical educational background as an undeniable advantage in football coaching. Football coaches perceived that pedagogical educational background had an impact on the learning and development of players and coaches themselves. The study also suggests that coaches with a teaching background use and can make extensive use of pedagogical teaching models in their coaching. Through teacher training, football coaches seem to understand the context in which a pedagogical teaching model should be used.
The results suggest that pedagogy is strongly linked to football coaching, but further research is needed to gain a more comprehensive understanding of the subject in both the Finnish and international context. However, the current findings support the idea that football coaches with a teaching background are a valuable addition to the development of players in terms of both sport competence and growth and development. Therefore, the pedagogical aspect should be further emphasised in the future, both in football coaching education and in coaching research.
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin etäyhteyksillä toteutetuilla sisäpiirihaastatteluilla. Opettaja-valmentajien haastattelut pidettiin syys-lokakuussa 2024. Aineistoa kertyi seitsemän haastateltavan verran. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajataustaiset jalkapallovalmentajat kokevat pedagogisen koulutustaustan olevan kiistaton hyöty jalkapallovalmentamisessa. Jalkapallovalmentajat kokevat pedagogisen koulutustaustan vaikuttavan pelaajien ja valmentajien itsensä oppimiseen sekä kehittymiseen. Lisäksi tutkimus antaa viitteitä siitä, että opettajataustaiset valmentajat hyödyntävät ja osaavat hyödyntää valmennuksessa pedagogisia opetusmalleja laajasti. Opettajakoulutuksen myötä jalkapallovalmentajat näyttävät ymmärtävän, millaisessa kontekstissa mitäkin pedagogista opetusmallia tulisi hyödyntää.
Tulosten perusteella on syytä olettaa, että pedagogiikka on vahvasti kytköksissä jalkapallovalmentamiseen, mutta kokonaisvaltaisemman käsityksen saamiseksi aihetta tulee vielä tutkia lisää niin suomalaisessa kuin kansainvälisessäkin kontekstissa. Nykyiset havainnot kuitenkin vahvistavat sitä ajatusta, että opettajataustaiset jalkapallovalmentajat ovat arvokas lisä pelaajien kehittymisen näkökulmasta huomioiden sekä lajiosaamisen että kasvun ja kehityksen. Näin ollen pedagogiikan näkökulmaa olisi tulevaisuudessa korostettava entisestään niin jalkapallovalmennuskoulutuksissa kuin valmentamiseen liittyvässä tutkimuksessakin.
This study investigated the experiences of football coaches with a teaching background in using pedagogy and teaching models in football coaching. The aim was to find out how the coaches' educational background is reflected in their experiences and how they use their educational background and pedagogical knowledge in their work as football coaches. The aim of the study was to provide up-to-date information for the development of education for football coaching. The idea was also to highlight the importance of pedagogy in football coaching, considering the pedagogical aspects of child growth and development. By examining the teaching models used by football coaches, the study deepens the understanding of the pedagogical competence acquired by coaches through teacher training.
The study was qualitative. The data was collected through insider interviews conducted remotely. The interviews with teacher-coaches took place between September and October 2024. The data was collected from seven interviewees. The data was analysed using content analysis.
The study revealed that football coaches with a teaching background perceive their pedagogical educational background as an undeniable advantage in football coaching. Football coaches perceived that pedagogical educational background had an impact on the learning and development of players and coaches themselves. The study also suggests that coaches with a teaching background use and can make extensive use of pedagogical teaching models in their coaching. Through teacher training, football coaches seem to understand the context in which a pedagogical teaching model should be used.
The results suggest that pedagogy is strongly linked to football coaching, but further research is needed to gain a more comprehensive understanding of the subject in both the Finnish and international context. However, the current findings support the idea that football coaches with a teaching background are a valuable addition to the development of players in terms of both sport competence and growth and development. Therefore, the pedagogical aspect should be further emphasised in the future, both in football coaching education and in coaching research.
