Toimittajan kuuntelemisen rooli journalistisessa haastattelussa
Tepponen, Oona (2025)
Tepponen, Oona
2025
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505155509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505155509
Tiivistelmä
Journalismilla on yhteiskunnassamme merkittävä asema. Vaikka suuri osa journalistisesta tiedonhankinnasta tapahtuu toimittajien ja lähteiden välisessä vuorovaikutuksessa haastattelun aikana, haastateltavan ja toimittajan välistä viestintää tai haastattelun aikana tapahtuvaa kuuntelemista ei ole aiemmin tutkittu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli toimittajan kuuntelemisella on journalistisessa haastattelussa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita toimittajien kuuntelutavoitteista sekä kuuntelutyylien käytöstä. Lisäksi toimittajan kuuntelemista lähestyttiin kuuntelun osoittamisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksen luomisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, mikä mahdollisti tutkittavan ilmiön ja toimittajien kokemusten tarkastelun hyvin laajasti. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa toimittajaa. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua, jota varten kuuntelutyylien käyttöä kartoittava LSP-R-kyselylomaketutkimus muokattiin laadulliseen tutkimukseen sopivaksi. Kerätty aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Analyysin tuloksena tässä tutkimuksessa tunnistettiin useita toimittajien kuvailemia kuuntelutavoitteita, jotka pystyttiin jaottelemaan neliosaisesti toimittajaan ja haastateltavaan sekä sisältöön ja suhteeseen liittyviksi tavoitteiksi. Lisäksi tunnistettiin toimittajan kuuntelutavoitteita ja tyylejä ohjaavia tekijöitä, jotka jaoteltiin kolmeen ryhmään: haastateltavaan, haastattelu- ja juttutyyppiin sekä journalismiin liittyviin tekijöihin. Tulosten avulla pystyttiin kartoittamaan myös toimittajien kuuntelemisen osoittamisen tapoja ja niitä ohjaavia, haastateltavaan ja haastattelutyyppiin liittyviä tekijöitä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuunteleminen on se rajapinta, jossa tiedonhankinta journalistisessa haastattelussa tapahtuu. Toimittajien kokemusten mukaan toimittajan kuuntelemisella on journalistisessa haastattelussa hyvin moniulotteinen rooli. Tulosten perusteella toimittajan kuuntelemisen muodostama tiedonhankinnan rajapinta voidaan nähdä kaksitasoisena. Tämä tutkimus myös osoittaa, että kuuntelemisen avulla toimittajan on mahdollista rakentaa haastateltavan luottamusta itseensä ja koko journalismi-instituutioon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli toimittajan kuuntelemisella on journalistisessa haastattelussa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita toimittajien kuuntelutavoitteista sekä kuuntelutyylien käytöstä. Lisäksi toimittajan kuuntelemista lähestyttiin kuuntelun osoittamisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksen luomisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, mikä mahdollisti tutkittavan ilmiön ja toimittajien kokemusten tarkastelun hyvin laajasti. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa toimittajaa. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua, jota varten kuuntelutyylien käyttöä kartoittava LSP-R-kyselylomaketutkimus muokattiin laadulliseen tutkimukseen sopivaksi. Kerätty aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Analyysin tuloksena tässä tutkimuksessa tunnistettiin useita toimittajien kuvailemia kuuntelutavoitteita, jotka pystyttiin jaottelemaan neliosaisesti toimittajaan ja haastateltavaan sekä sisältöön ja suhteeseen liittyviksi tavoitteiksi. Lisäksi tunnistettiin toimittajan kuuntelutavoitteita ja tyylejä ohjaavia tekijöitä, jotka jaoteltiin kolmeen ryhmään: haastateltavaan, haastattelu- ja juttutyyppiin sekä journalismiin liittyviin tekijöihin. Tulosten avulla pystyttiin kartoittamaan myös toimittajien kuuntelemisen osoittamisen tapoja ja niitä ohjaavia, haastateltavaan ja haastattelutyyppiin liittyviä tekijöitä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuunteleminen on se rajapinta, jossa tiedonhankinta journalistisessa haastattelussa tapahtuu. Toimittajien kokemusten mukaan toimittajan kuuntelemisella on journalistisessa haastattelussa hyvin moniulotteinen rooli. Tulosten perusteella toimittajan kuuntelemisen muodostama tiedonhankinnan rajapinta voidaan nähdä kaksitasoisena. Tämä tutkimus myös osoittaa, että kuuntelemisen avulla toimittajan on mahdollista rakentaa haastateltavan luottamusta itseensä ja koko journalismi-instituutioon.