Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Ripson, Jussi (2025)
Ripson, Jussi
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504294334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504294334
Tiivistelmä
Suomalainen peruskoulu on sitoutunut kaikki oppilaat yhdenvertaisesti osallistavaan ja tukevaan inklusiiviseen kasvatukseen ja koulutukseen. Yksi tärkeä inkluusiota tukevista opetusmalleista on yhteisopettajuus, jossa kahdella tai useammalla opettajalla on yhtäaikainen vastuu opetuksesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa työskentelevien luokanopettajien kokemuksia juuri yhteisopettajuuden hyödyistä suomalaisessa inklusiivisessa perusopetuksessa, niin opettajien kuin oppilaidenkin suhteen. Tutkimus oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja luonteeltaan laadullinen tutkimus.
Tutkimuksen aineisto koostui 8 vertaisarvioidusta artikkelista, joissa käsiteltiin suomalaisten opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta. Aineisto sisälsi vuodesta 2010 lähtien tehtyjä tutkimuksia, jolloin inklusiivista opetusta tukeva oppilaiden kolmiportainen tuki otettiin suomalaisessa perusopetuksessa käyttöön. Artikkeleista 1 oli suomen- ja loput 7 englanninkielisiä. Kyseiset artikkelit kerättiin syksyllä 2022 Tampereen Yliopiston Andor-tietokannasta. Valikoitu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Yhteisopettajuus näyttäytyi tuloksissa inkluusiota tukevana mallina. Erilaiset oppilaat onnistuttiin ottamaan huomioon ja heitä pystyttiin tukemaan yleisopetuksen luokassa. Käsiteltyjen tutkimusten luokanopettajien kokemuksista yhteisopettajuuden hyödyistä nousi esiin neljä pääluokkaa, joista kaksi oli opettajiin ja toiset kaksi oppilaisiin liittyviä. Yhteisopettajuuden todettiin auttavan vastuun ja työtaakan jakamiseen yhteisopettajaparien kesken, edistävän opettajien ammatillista kehittymistä ja helpottavan niin oppilaiden kohtaamista yksilöinä kuin heterogeenisen luokan hallintaa. Vaikka opettajien samanhenkisyyden vaikutusta korostettiinkin, ei myöskään opettajien ammatillista tai henkilökohtaista erilaisuutta pidetty haittana, vaan enemmänkin voimavarana.
Tutkimuksen aineisto koostui 8 vertaisarvioidusta artikkelista, joissa käsiteltiin suomalaisten opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta. Aineisto sisälsi vuodesta 2010 lähtien tehtyjä tutkimuksia, jolloin inklusiivista opetusta tukeva oppilaiden kolmiportainen tuki otettiin suomalaisessa perusopetuksessa käyttöön. Artikkeleista 1 oli suomen- ja loput 7 englanninkielisiä. Kyseiset artikkelit kerättiin syksyllä 2022 Tampereen Yliopiston Andor-tietokannasta. Valikoitu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Yhteisopettajuus näyttäytyi tuloksissa inkluusiota tukevana mallina. Erilaiset oppilaat onnistuttiin ottamaan huomioon ja heitä pystyttiin tukemaan yleisopetuksen luokassa. Käsiteltyjen tutkimusten luokanopettajien kokemuksista yhteisopettajuuden hyödyistä nousi esiin neljä pääluokkaa, joista kaksi oli opettajiin ja toiset kaksi oppilaisiin liittyviä. Yhteisopettajuuden todettiin auttavan vastuun ja työtaakan jakamiseen yhteisopettajaparien kesken, edistävän opettajien ammatillista kehittymistä ja helpottavan niin oppilaiden kohtaamista yksilöinä kuin heterogeenisen luokan hallintaa. Vaikka opettajien samanhenkisyyden vaikutusta korostettiinkin, ei myöskään opettajien ammatillista tai henkilökohtaista erilaisuutta pidetty haittana, vaan enemmänkin voimavarana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]