Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peruskoulun taidemuseovierailujen merkitykset kuvataideopettajien kertomana

Niemelä, Linnea (2025)

 
Avaa tiedosto
NiemelaLinnea.pdf (797.7Kt)
Lataukset: 



Niemelä, Linnea
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504294348
Tiivistelmä
Tutkimusta ohjasi tarve ymmärtää taidemuseovierailujen merkityksiä opetuksen kontekstissa. Taidemuseovierailuja pyrittiin ymmärtämään kokonaisvaltaisena ilmiönä ja osana taidekasvatusta. Tutkimus täydentää aiempaa tutkimusta kiinnittämällä huomiota kuvataideopettajien näkökulmaan heidän itsensä kertomana ja määrittelemänä, ja nostaa esiin sen, minkälaisena oppimisympäristönä taidemuseot näyttäytyvät perusopetuksen näkökulmasta.

Tutkimus on laadullinen ja fenomenologis-hermeneuttista tieteenperinnettä hyödyntävä. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelun runkoa ja avoimen haastattelun keskustelevaa lähestymistapaa hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui eri puolilta Suomea seitsemän peruskoulun kuvataideopettajaa, joiden työkokemus vaihteli noin vuodesta kahteenkymmeneenviiteen vuoteen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla hyödyntäen ontologista erittelyä, jossa tutkija pyrkii tulemaan tietoiseksi omista ennakkoajatuksistaan. Aineisto luokiteltiin kahteen pääluokkaan 1) Taidemuseovierailujen järjestäminen ja 2) Taidemuseovierailujen merkitykset. Ensimmäinen pääluokka muodostaa tutkimuksessa käytännönläheisen osan, joka antaa käytännön viitekehyksen taidemuseovierailuille. Toinen pääluokka muodostaa tutkimuksen pääosan.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taidemuseovierailuihin liittyy monia reunaehtoja, jotka on hyvä huomioida vierailua suunniteltaessa ja laajemmin koulutus- ja kulttuuripoliittisessa kontekstissa, jotta taidemuseoita voitaisiin hyödyntää entistä paremmin perusopetuksessa. Kuvataideopettajat pitivät taidemuseovierailuja tärkeänä osana taidekasvatusta, mitä voi tukea koulun kuvataideopetuksessa. Taidemuseo ja taide nähtiin arvokkaana kokemuksena ja ympäristönä, joita museohenkilökunnan ammattitaito tukee. Museoiden nähtiin tarjoavan vuorovaikutuksellisen taidekasvatuksen oppimisympäristön, jossa oppilaan osallisuutta voidaan tukea. Tärkeänä nähtiin taiteesta oppiminen yhteiskunnallisella, aistisella, kokemuksellisella, henkilökohtaisella ja ryhmän tasolla. Taidekasvatuksella nähtiin monia mahdollisuuksia oppilaan kulttuurisen ja taidetoimijuuden sekä ajattelun ja vuorovaikutustaitojen tukemisessa. Kuvataideopettajat kuvasivat merkitykselliseksi kokemukset, jotka voivat olla elämyksellisiä ja iloa tuottavia. Tulosten mukaan vierailun merkitys voi kiteytyä myös yksittäiseen oivallukseen, kokemukseen tai muistoon. Tuloksien avulla voidaan tunnistaa taidemuseovierailujen merkityksiä ja tuloksia voidaan hyödyntää taidekasvatuksen, perusopetuksen ja museotyön suunnittelussa ja kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste