Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saavutettavuus, käytettävyys ja hakukoneoptimointi lokalisoiduilla verkkosivuilla : Tapaustutkimus Rogue Europe -urheiluvälinekaupasta

Hannibal, Emma (2025)

 
Avaa tiedosto
HannibalEmma.pdf (524.1Kt)
Lataukset: 



Hannibal, Emma
2025

Monikielisen viestinnän ja käännöstieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Multilingual Communication and Translation Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504223946
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan verkkosivustojen lokalisointia, saavutettavuutta ja hakukoneoptimointia, erityisesti kielellisestä näkökulmasta. Työ on toteutettu toimeksiantona Rogue Europe -yritykselle. Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää, miten lokalisointi vaikuttaa verkkosivustojen käytettävyyteen ja näkyvyyteen hakukoneissa.

Tutkimuksessa perehdytään myös siihen, miten lokalisoidut verkkosivut vaikuttavat asiakaskokemukseen. Tutkimuskysymykset keskittyvät erityisesti siihen, miten lokalisointi vaikuttaa verkkosivujen saavutettavuuteen ja käytettävyyteen, ja mitkä asiat vaikuttavat hakukoneoptimointiin lokalisoiduilla sivuilla. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1. Kuinka lokalisoitu verkkosivusto vaikuttaa sen saavutettavuuteen ja käytettävyyteen?
2. Mitkä tekijät vaikuttavat hakukoneoptimointiin, saavutettavuuteen ja käytettävyyteen lokalisoiduilla verkkosivuilla saksankielisillä markkinoilla Rogue Europen tapauksessa?

Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Rogue Europen saksankielisiä asiakkaita, jotka olivat tehneet suuria tilauksia tietyllä aikavälillä. Aineiston keruu toteutettiin puhelinkyselyn ja -haastattelun yhdistelmänä. Työhön kerättiin sekä laadullista, että määrällistä aineistoa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin useita erilaisia analyysimenetelmiä, kuten frekvenssianalyysia.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lokalisoidut verkkosivut voivat parantaa asiakaskokemusta erityisesti silloin, kun niiden sisältö on kohderyhmän tarpeisiin huolellisesti mukautettu, niin kielellisesti kuin kulttuurisestikin. Haastattelutuloksissa korostui, että saksankieliset asiakkaat pitivät verkkosivuja osin turvallisempana silloin, kun ne olivat saatavilla heidän omalla äidinkielellään. Lisäksi tulokset osoittavat, että hakukoneoptimoinnin onnistuminen edellyttää avainsanojen tarkkaa valintaa. Saavutettavuuden ja käytettävyyden kannalta erityisesti verkkosivujen selkeä navigaatio osoittautui keskeiseksi tekijäksi.

Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Rogue Europen verkkosivujen kehittämisessä, erityisesti saksankielisten markkinoiden asiakaskokemuksen parantamiseksi. Lisäksi tulokset tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille, jotka suunnittelevat verkkosivujensa laajentamista kansainvälisille markkinoille. Työ voi tarjota hyödyllistä tietoa myös verkkosivujen lokalisointia, saavutettavuutta ja hakukoneoptimointia tutkiville sekä käännösalan ammattilaisille.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste