Pelillistäminen ohjelmistotuotannossa: Vaikutukset kehittäjien yhteistyöhön
Lewandowski, Elias (2024)
Lewandowski, Elias
2024
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121711303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121711303
Tiivistelmä
Pelillistäminen on viime vuosina kasvattanut suosiotaan monilla aloilla. Sen vaikutuksia on tutkittu erityisesti opetuksessa, hyvinvoinnissa ja joukkoistamisessa. Pelillistämisellä tarkoitetaan pelisuunnittelun menetelmien hyödyntämistä pelien ulkopuolisissa ympäristöissä. Sen tavoitteena on mahdollistaa pelimäisiä kokemuksia tavoitellun käyttäytymisen edistämiseksi. Pelillistämistä on alettu hyödyntää myös ohjelmistotuotannossa kehittäjien motivaation, sitoutuneisuuden ja yhteistyön parantamiseksi.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuskatsauksella, miten pelillistäminen vaikuttaa ohjelmistokehittäjien yhteistyöhön. Tutkimuskysymystä tarkastellaan neljässä ympäristössä: Stack Overflow -alustalla, GitHubissa, avoimen lähdekoodin projekteissa ja ketterissä organisaatioissa. Tutkielmassa havaitaan, että pelillistämisellä voi olla merkittäviä vaikutuksia kehittäjien käyttäytymiseen ja yhteistyöhön ohjelmistotuotannossa.
Tutkielmaa varten haettiin lähteitä tietotekniikan alan tietokannoista sekä muutamasta yleistieteellisestä tietokannasta. Lähteiksi valittiin vertaisarvoituja tutkimuksia, joissa tutkittiin pelillistämistä yhteistyöllisessä ohjelmistotuotannossa. Tutkielmasta rajattiin ulos ohjelmistotuotannon ja ohjelmoinnin opetusta käsittelevät tutkimukset, koska haluttiin keskittyä kehittäjien yhteistyöhön ohjelmistoyrityksissä ja avoimen lähdekoodin projekteissa.
Kirjallisuuskatsauksessa analysoitujen tutkimustuloksien perusteella erityisesti avoimen lähdekoodin projekteissa kehittäjien yhteistyötä on onnistuttu edistämään pelillistämisellä. Kehittäjät paransivat työskentelytapojaan yhteistyötä tukeviksi pelillistämisen avulla. Hyötyjä on havaittu myös Stack Overflow -alustalla ja ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä. Stack Overflow -alustan peliominaisuudet motivoivat käyttäjiä vastaamaan vaikeisiin kysymyksiin. Ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä pelillistämisen raportoitiin kohottavan yhteishenkeä. Aina pelillistämisen vaikutukset eivät kuitenkaan ole toivottuja. Negatiivisia vaikutuksia kehittäjien käyttäytymiseen on havaittu muun muassa GitHubissa.
Tutkielman tulosten perusteella pelillistämisellä on mahdollisuuksia edistää ohjelmistokehittäjien yhteistyötä. On kuitenkin tärkeää huomioida pelillistämisen mahdolliset negatiiviset vaikutukset, kun sen käyttöönottoa harkitaan ohjelmistotuotannossa.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuskatsauksella, miten pelillistäminen vaikuttaa ohjelmistokehittäjien yhteistyöhön. Tutkimuskysymystä tarkastellaan neljässä ympäristössä: Stack Overflow -alustalla, GitHubissa, avoimen lähdekoodin projekteissa ja ketterissä organisaatioissa. Tutkielmassa havaitaan, että pelillistämisellä voi olla merkittäviä vaikutuksia kehittäjien käyttäytymiseen ja yhteistyöhön ohjelmistotuotannossa.
Tutkielmaa varten haettiin lähteitä tietotekniikan alan tietokannoista sekä muutamasta yleistieteellisestä tietokannasta. Lähteiksi valittiin vertaisarvoituja tutkimuksia, joissa tutkittiin pelillistämistä yhteistyöllisessä ohjelmistotuotannossa. Tutkielmasta rajattiin ulos ohjelmistotuotannon ja ohjelmoinnin opetusta käsittelevät tutkimukset, koska haluttiin keskittyä kehittäjien yhteistyöhön ohjelmistoyrityksissä ja avoimen lähdekoodin projekteissa.
Kirjallisuuskatsauksessa analysoitujen tutkimustuloksien perusteella erityisesti avoimen lähdekoodin projekteissa kehittäjien yhteistyötä on onnistuttu edistämään pelillistämisellä. Kehittäjät paransivat työskentelytapojaan yhteistyötä tukeviksi pelillistämisen avulla. Hyötyjä on havaittu myös Stack Overflow -alustalla ja ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä. Stack Overflow -alustan peliominaisuudet motivoivat käyttäjiä vastaamaan vaikeisiin kysymyksiin. Ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä pelillistämisen raportoitiin kohottavan yhteishenkeä. Aina pelillistämisen vaikutukset eivät kuitenkaan ole toivottuja. Negatiivisia vaikutuksia kehittäjien käyttäytymiseen on havaittu muun muassa GitHubissa.
Tutkielman tulosten perusteella pelillistämisellä on mahdollisuuksia edistää ohjelmistokehittäjien yhteistyötä. On kuitenkin tärkeää huomioida pelillistämisen mahdolliset negatiiviset vaikutukset, kun sen käyttöönottoa harkitaan ohjelmistotuotannossa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]