Tuotekehityksen parantaminen liiketoimintatiedon hallinnan avulla
Snicker, Paavo (2024)
Snicker, Paavo
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121211021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121211021
Tiivistelmä
Tuotekehitykseen panostaminen on tärkeää kilpailukyvyn saavuttamisessa monilla aloilla. Tuotekehitysprojektit kuitenkin epäonnistuvat usein. Digitalisaation myötä liiketoimintatiedon hallinta on noussut tärkeäksi osaksi yritysten liiketoimintaa. Sen avulla voidaan nopeuttaa ja parantaa päätöksentekoa, myös tuotekehityksessä. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntämistä tuotekehitysprosessin parantamisessa. Työssä kartoitetaan tuotekehitysprosessin haasteita ja etsitään ratkaisuja liiketoimintatiedon hallinnan tarjoamien työkalujen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten liiketoimintatiedon hallinta voi parantaa tuotekehitysprosessia, jolloin epäonnistumisen todennäköisyys pienenee. Päätutkimuskysymys on: Miten liiketoimintatiedon hallinnan avulla voidaan parantaa tuotekehitystä? Lisäksi alatutkimuskysymyksinä ovat: Millaisia työkaluja liiketoimintatiedon hallinta tarjoaa?, Millainen on tuotekehitysprosessi? ja Millaisia haasteita tuotekehitysprosessissa esiintyy?
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin Finkin seitsemänvaiheista mallia. Teoreettinen viitekehys muodostettiin liiketoimintatiedon hallinnan ja tuotekehitysprosessien kirjallisuudesta, mukaan lukien Stage-Gate-malli. Tutkimuksessa havaittiin, että keskeisimpiä haasteita tuotekehityksessä ovat asiakastarpeiden ymmärtäminen, markkinatutkimuksen puutteellinen toteuttaminen, kustannusarvioiden tarkkuus, tiedon dokumentointi ja jakaminen, testaus- ja validointitulosten hyödyntäminen, lanseerausprosessin ajoittaminen sekä suoriutumisen puutteellinen arviointi.
Tutkimuksen tulosten perusteella liiketoimintatiedon hallinta tarjoaa ratkaisuja näihin haasteisiin muun muassa tiedon keräämisen, analysoinnin ja visualisoinnin kautta. Esimerkiksi prediktiivinen analytiikka auttaa asiakastarpeiden ja markkinatrendien tunnistamisessa, ja reaaliaikainen tietovarastointi parantaa tiedon jakamista projektitiimin kesken. Ratkaisujen implementointi vaatii kuitenkin yrityksiltä toimivan arkkitehtuurin, analytiikkakyvykkyyksiä ja tietoon perustuvan päätöksenteon kulttuuria.
Tutkimus tarjoaa perustan liiketoimintatiedon hallinnan soveltamiselle tuotekehityksessä ja avaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle, joka voisi keskittyä esimerkiksi ratkaisujen käytännön implementointiin organisaatioissa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin Finkin seitsemänvaiheista mallia. Teoreettinen viitekehys muodostettiin liiketoimintatiedon hallinnan ja tuotekehitysprosessien kirjallisuudesta, mukaan lukien Stage-Gate-malli. Tutkimuksessa havaittiin, että keskeisimpiä haasteita tuotekehityksessä ovat asiakastarpeiden ymmärtäminen, markkinatutkimuksen puutteellinen toteuttaminen, kustannusarvioiden tarkkuus, tiedon dokumentointi ja jakaminen, testaus- ja validointitulosten hyödyntäminen, lanseerausprosessin ajoittaminen sekä suoriutumisen puutteellinen arviointi.
Tutkimuksen tulosten perusteella liiketoimintatiedon hallinta tarjoaa ratkaisuja näihin haasteisiin muun muassa tiedon keräämisen, analysoinnin ja visualisoinnin kautta. Esimerkiksi prediktiivinen analytiikka auttaa asiakastarpeiden ja markkinatrendien tunnistamisessa, ja reaaliaikainen tietovarastointi parantaa tiedon jakamista projektitiimin kesken. Ratkaisujen implementointi vaatii kuitenkin yrityksiltä toimivan arkkitehtuurin, analytiikkakyvykkyyksiä ja tietoon perustuvan päätöksenteon kulttuuria.
Tutkimus tarjoaa perustan liiketoimintatiedon hallinnan soveltamiselle tuotekehityksessä ja avaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle, joka voisi keskittyä esimerkiksi ratkaisujen käytännön implementointiin organisaatioissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]