Globaalin valaistuksen menetelmät peleissä
Pussinen, Jenny (2024)
Pussinen, Jenny
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120910866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120910866
Tiivistelmä
Globaali valaistus (engl. Global Illumination, GI) viittaa valon käyttäytymiseen, erityisesti siihen, miten valo vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa heijastumalla ja hajautumalla pinnoilta. Sen rooli peliteollisuudessa on keskeinen, sillä valaistus vaikuttaa merkittävästi visuaaliseen realismiin. Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen kautta globaalin valaistuksen käsitettä, sen toteutustapoja sekä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä nykyaikaisissa peleissä.
Globaali valaistus koostuu suorasta ja epäsuorasta valaistuksesta. Erityisesti epäsuoran valaistuksen tarkka laskeminen on haastavaa, koska se vaatii huomattavan määrän laskentatehoa ja aikaa. Renderöintiyhtälö muodostaa globaalin valaistuksen algoritmien perustan, luoden puitteet realistiselle valon käyttäytymiselle.
Peleissä globaali valaistus toteutetaan yleensä joko rasteroinnin tai säteenseurannan avulla. Perinteiset näytönohjaimet on optimoitu rasterointia varten, mutta uudemmat RTX-sukupolven mallit tukevat säteenseurannan implementointia, mahdollistaen realistisemman valaistuksen toteuttamisen.
Pelit hyödyntävät yleensä kolmea pääasiallista globaalin valaistuksen menetelmää: approksimaatioita, suodatusta ja kohinanpoistoa sekä esilaskettuja tekniikoita. Approksimaatiomenetelmät tarjoavat karkeita ratkaisuja renderöintiyhtälön avulla, kun taas suodatus ja kohinanpoisto parantavat säteenseurannalla tuotettuja kuvia. Esilasketut menetelmät ovat laajasti käytössä, sillä ne parantavat sovellusten suorituskykyä tallentamalla valaistustietoja etukäteen. Reaaliaikaiset pelit tähtäävät täysin dynaamisiin ratkaisuihin parantaakseen interaktiivisuutta.
Reaaliaikaisiin peleihin liittyvät haasteet keskittyvät usein kompromisseihin grafiikan laadun ja suorituskyvyn välillä. Näitä haasteita lisäävät eri laitteiden vaihtelevat laskentatehot, mikä edellyttää monimutkaisia optimointeja pelimoottoreissa.
Globaali valaistus koostuu suorasta ja epäsuorasta valaistuksesta. Erityisesti epäsuoran valaistuksen tarkka laskeminen on haastavaa, koska se vaatii huomattavan määrän laskentatehoa ja aikaa. Renderöintiyhtälö muodostaa globaalin valaistuksen algoritmien perustan, luoden puitteet realistiselle valon käyttäytymiselle.
Peleissä globaali valaistus toteutetaan yleensä joko rasteroinnin tai säteenseurannan avulla. Perinteiset näytönohjaimet on optimoitu rasterointia varten, mutta uudemmat RTX-sukupolven mallit tukevat säteenseurannan implementointia, mahdollistaen realistisemman valaistuksen toteuttamisen.
Pelit hyödyntävät yleensä kolmea pääasiallista globaalin valaistuksen menetelmää: approksimaatioita, suodatusta ja kohinanpoistoa sekä esilaskettuja tekniikoita. Approksimaatiomenetelmät tarjoavat karkeita ratkaisuja renderöintiyhtälön avulla, kun taas suodatus ja kohinanpoisto parantavat säteenseurannalla tuotettuja kuvia. Esilasketut menetelmät ovat laajasti käytössä, sillä ne parantavat sovellusten suorituskykyä tallentamalla valaistustietoja etukäteen. Reaaliaikaiset pelit tähtäävät täysin dynaamisiin ratkaisuihin parantaakseen interaktiivisuutta.
Reaaliaikaisiin peleihin liittyvät haasteet keskittyvät usein kompromisseihin grafiikan laadun ja suorituskyvyn välillä. Näitä haasteita lisäävät eri laitteiden vaihtelevat laskentatehot, mikä edellyttää monimutkaisia optimointeja pelimoottoreissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]