Kestävämpää elämäntapaa kohti: Aikuisten informaali oppiminen sosiaalisen median yhteisöpalvelussa
Räikkönen, Suvi (2024)
Räikkönen, Suvi
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111410219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111410219
Tiivistelmä
Sosiaalisen median yhteisöpalveluissa vietetään paljon aikaa ja niiden äärellä tapahtuu aikuisten oppimisessa korostuvaa arkista, eli informaalia oppimista. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen Instagramissa tapahtuvaa informaalia oppimista tavoitteenani ymmärtää, miten aikuiset voivat oppia kestävämmän elämäntavan periaatteita sosiaalisen median yhteisöpalveluiden äärellä. Tutkimusta motivoi ymmärrys siitä, että kiihtyvän ekokriisin äärellä ihmisten tuhoisaan elämäntapaan vaaditaan muutosta kiireellisesti ja vastuu muutoksen toteutumisesta on korostuneesti aikuisilla.
Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta ja sijoittuu tieteenfilosofisesti sosiaalisen konstruktionismin kentälle. Tutkielman empiirinen aineisto muodostuu seitsemästä yksilöhaastattelusta, jotka toteutin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Keräsin aineiston syksyllä 2023 haastattelemalla aikuisia, joilla oli kokemuksia Instagramin äärellä tapahtuneesta kestävämmän elämäntavan oppimisesta. Haastatteluaineiston analyysiote oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi, jonka apuna käytin Atlas.ti- analysointiohjelmistoa.
Instagram nähtiin viihteellisenä ulottuvuutena, johon ei mennä oppimaan, mutta jossa opitaan silti paljon. Oppiminen tapahtuu usein informaalin luonteen mukaisesti muun toiminnan taustalla, huomaamatta ja sattumalta. Instagram mahdollistaa sosiaalista oppimista sekä yhteisöllisyyden kokemuksia, jotka koettiin tärkeänä kestävämmän elämäntavan teemojen äärellä. Instagramissa kestävämmän elämän toimijuus voi rakentua vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa ja laajentua yksilön ulkopuolelle sosiaalisessa mediassa ja fyysisen elämän piirissä. Tunteisiin vetoavat sisällöt ja kokemuspohjainen informaatio vahvistivat kestävämmän elämäntavan oppimista ja motivaatiota muutosta kohti. Joustavuuden kokemus ja mahdollisuus muovata sovellusta oman kiinnostuksen mukaan loivat pohjaa oppimiselle. Tärkeänä nähtiin myös Instagramin verkottunut, monipuolinen ja moniääninen informaatio, jota voidaan helposti jakaa eteenpäin. Sisältövirrassa sattumanvaraisesti vastaan tulevat kestävämmän elämäntavan teemat toimivat tärkeinä muistutuksina muutoksen tarpeesta ja oman ajattelun haastamisesta.
Kasvatuksen kentällä tarvitaan parempaa ymmärrystä, miten aikuiset voidaan tavoittaa ja motivoida muutosta edellyttävään oppimiseen. Tutkielman tulokset yhteisöpalvelun informaalin oppimisen ulottuvuuksista sekä niiden tarjoamista mahdollisuuksista kestävämmän elämäntavan omaksumisessa voivat tuoda hyödyllistä näkökulmaa aikuisoppimisen, kestävyyskasvatuksen ja kestävämpään elämään tähtäävän elinikäisen oppimisen tutkimuksen kentille
Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta ja sijoittuu tieteenfilosofisesti sosiaalisen konstruktionismin kentälle. Tutkielman empiirinen aineisto muodostuu seitsemästä yksilöhaastattelusta, jotka toteutin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Keräsin aineiston syksyllä 2023 haastattelemalla aikuisia, joilla oli kokemuksia Instagramin äärellä tapahtuneesta kestävämmän elämäntavan oppimisesta. Haastatteluaineiston analyysiote oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi, jonka apuna käytin Atlas.ti- analysointiohjelmistoa.
Instagram nähtiin viihteellisenä ulottuvuutena, johon ei mennä oppimaan, mutta jossa opitaan silti paljon. Oppiminen tapahtuu usein informaalin luonteen mukaisesti muun toiminnan taustalla, huomaamatta ja sattumalta. Instagram mahdollistaa sosiaalista oppimista sekä yhteisöllisyyden kokemuksia, jotka koettiin tärkeänä kestävämmän elämäntavan teemojen äärellä. Instagramissa kestävämmän elämän toimijuus voi rakentua vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa ja laajentua yksilön ulkopuolelle sosiaalisessa mediassa ja fyysisen elämän piirissä. Tunteisiin vetoavat sisällöt ja kokemuspohjainen informaatio vahvistivat kestävämmän elämäntavan oppimista ja motivaatiota muutosta kohti. Joustavuuden kokemus ja mahdollisuus muovata sovellusta oman kiinnostuksen mukaan loivat pohjaa oppimiselle. Tärkeänä nähtiin myös Instagramin verkottunut, monipuolinen ja moniääninen informaatio, jota voidaan helposti jakaa eteenpäin. Sisältövirrassa sattumanvaraisesti vastaan tulevat kestävämmän elämäntavan teemat toimivat tärkeinä muistutuksina muutoksen tarpeesta ja oman ajattelun haastamisesta.
Kasvatuksen kentällä tarvitaan parempaa ymmärrystä, miten aikuiset voidaan tavoittaa ja motivoida muutosta edellyttävään oppimiseen. Tutkielman tulokset yhteisöpalvelun informaalin oppimisen ulottuvuuksista sekä niiden tarjoamista mahdollisuuksista kestävämmän elämäntavan omaksumisessa voivat tuoda hyödyllistä näkökulmaa aikuisoppimisen, kestävyyskasvatuksen ja kestävämpään elämään tähtäävän elinikäisen oppimisen tutkimuksen kentille