Alle 4-vuotiaiden lasten vanhempien kokemukset työn ja perheen yhteensovittamisen rajoista ja niiden hallintakeinoista : ”Kyllä se työn ja perheen yhteensovittaminen on aikamoista rajojen vetämistä ja niistä kiinni pitämistä.”
Kunze, Ida (2024)
Kunze, Ida
2024
Työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelma, Pori - Master's Programme in Work, Welfare and Well-being, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111210130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111210130
Tiivistelmä
Työn ja perheen yhteensovittamisen kysymykset koskevat niin yksilöä, perhettä kuin työnantajiakin. Näiden elämänalueiden onnistunut yhteensovittaminen on tärkeää koko yhteiskunnan kannalta. Yhteensovittamisen tasapaino lisää hyvinvointia, rohkaisee perheen perustamiseen sekä vahvistaa vanhempien osallisuutta työmarkkinoilla. Saavutettu työn ja perheen tasapaino heijastuu myös työnantajille muun muassa työntekijän sitoutuneisuutena sekä parempana työsuoriutumisena ja -tyytyväisyytenä.
Tämän tutkielman viitekehyksenä toimii Sue Campbell Clarkin rajateoria työn ja perheen yhteensovittamisesta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan teorian rajojen ilmenemistä suomalaisten vanhempien arjessa työn ja perheen yhteensovittamisen kysymysten äärellä. Lisäksi tarkastellaan, millaisia ajanhallintakeinoja vanhemmat tunnistavat ja käyttävät näiden rajojen hallinnoimiseen.
Aineistona tässä tutkielmassa on käytetty Tasa-arvon kysymykset lasten varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä -hankkeessa vuosina 2020–2021 kerättyä haastatteluaineistoa. Alkuperäistä aineistoa on käytetty tässä tutkielmassa kokonaisuudessaan, sillä puolistrukturoidusta haastattelutavasta johtuen käytettävä aineisto olisi jäänyt kapeaksi vain yhtä kysymystä tarkasteltaessa. Työn ja perheen rajanilmaisuja ilmeni haastattelulitteraatioissa kauttaaltaan eikä ainoastaan työn ja perheen yhteensovittamista koskevan kysymyksen kohdalla. Analyysi on tehty käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että Clarkin teorian mukaiset rajat näkyvät suomalaisessa työn ja perheen yhteensovittamisen viitekehyksessä. Vanhemmat sanoittivat työn ja perheen rajojen hallintakeinoja laaja-alaisesti. Eniten hallintakeinoja löydettiin ajallisen rajan hallinnan suhteen. Tuloksista näkyivät myös suomalaisten vanhempien haasteet työn ja hyvinvoinnin yhdistämisessä, sillä analyysissa tunnistettiin monia rajailmentymiä, joihin vanhemmat eivät tunnistaneet hallintakeinoja. Rajojen analyysin lisäksi tutkielmassa pohditaan varhaiskasvatuksen merkitystä suomalaisten vanhempien arjessa rajateorian mukaisesti.
Tämän tutkielman viitekehyksenä toimii Sue Campbell Clarkin rajateoria työn ja perheen yhteensovittamisesta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan teorian rajojen ilmenemistä suomalaisten vanhempien arjessa työn ja perheen yhteensovittamisen kysymysten äärellä. Lisäksi tarkastellaan, millaisia ajanhallintakeinoja vanhemmat tunnistavat ja käyttävät näiden rajojen hallinnoimiseen.
Aineistona tässä tutkielmassa on käytetty Tasa-arvon kysymykset lasten varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä -hankkeessa vuosina 2020–2021 kerättyä haastatteluaineistoa. Alkuperäistä aineistoa on käytetty tässä tutkielmassa kokonaisuudessaan, sillä puolistrukturoidusta haastattelutavasta johtuen käytettävä aineisto olisi jäänyt kapeaksi vain yhtä kysymystä tarkasteltaessa. Työn ja perheen rajanilmaisuja ilmeni haastattelulitteraatioissa kauttaaltaan eikä ainoastaan työn ja perheen yhteensovittamista koskevan kysymyksen kohdalla. Analyysi on tehty käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että Clarkin teorian mukaiset rajat näkyvät suomalaisessa työn ja perheen yhteensovittamisen viitekehyksessä. Vanhemmat sanoittivat työn ja perheen rajojen hallintakeinoja laaja-alaisesti. Eniten hallintakeinoja löydettiin ajallisen rajan hallinnan suhteen. Tuloksista näkyivät myös suomalaisten vanhempien haasteet työn ja hyvinvoinnin yhdistämisessä, sillä analyysissa tunnistettiin monia rajailmentymiä, joihin vanhemmat eivät tunnistaneet hallintakeinoja. Rajojen analyysin lisäksi tutkielmassa pohditaan varhaiskasvatuksen merkitystä suomalaisten vanhempien arjessa rajateorian mukaisesti.