Näyttöön perustuvan toiminnan opetuksen toteutuminen sairaanhoitajakoulutuksessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Jokiranta, Piia (2024)
Jokiranta, Piia
2024
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410299633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410299633
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on integratiivisen kirjallisuuskatsauksen artikkelikäsikirjoitus (Liite 1) ja toinen osa on lisäosa integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmän kuvauksesta sekä luotettavuuden ja eettisyyden kuvauksesta. Näyttöön perustuvaa toimintaa (NPT) pidetään tärkeänä osana nykyaikaista terveydenhuoltoa. Sen tavoitteena on tarjota potilaalle asianmukaista hoitoa parhaan saatavilla olevan näytön sekä terveydenhuollon ammattilaisten harkinnan mukaisesti. NPT:n opetuksella sairaanhoitajakoulutuksessa on tärkeä merkitys sairaanhoitajan ammattitaidon sekä hoitotyön laadun näkökulmasta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata näyttöön perustuvan toiminnan toteutumista opetuksessa sairaanhoitajakoulutuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa näyttöön perustuvan toiminnan opetuksen sisällöistä ja käytettävistä opetusmenetelmistä sairaanhoitajakoulutuksessa, jota voidaan hyödyntää näyttöön perustuvan toiminnan opetuksen kehittämisessä sairaanhoitajakoulutuksessa.
Tutkimuskysymykset olivat: Mitä näyttöön perustuvasta toiminnasta opetetaan sairaanhoitajakoulutuksessa sisällöllisesti? Mitä opetusmenetelmiä käytetään näyttöön perustuvan toiminnan opetuksessa sairaanhoitajakoulutuksessa?
Tämä kirjallisuuskatsaus toteutettiin integratiivisella menetelmällä. Tietokantahaku kohdistui englannin- ja suomenkielisiin vertaisarvioituihin tutkimuksiin. Tiedonhaussa käytettiin hoitotieteen tietokantoja Cinalh, Medline ja Nursing & Allied Health Database (ProQuest) sekä kasvatustieteiden tietokantoja Education Collection (ProQuest) ja Education Research Complete (EBSCO). Hakulausekkeet muodostettiin käyttämällä asiasanoja näyttöön perustuva hoitotyö (evidence-based practice), sairaanhoitajaopiskelija (nursing student) ja opetusmenetelmä (teaching method) englanninkielisiä yhdistelmiä, synonyymeja sekä vapaasanahakuja. Sisäänottokriteereinä on, että valitut artikkelit kuvaavat näyttöön perustuvan toiminnan opetuksessa käytettäviä sisältöjä ja opetusmenetelmiä, tutkimus käsittelee sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta sekä valitut artikkelit ovat vertaisarvioituja tieteellisiä tutkimuksia. Poissulkukriteereinä on, että artikkeli on pääkirjoitus, mielipidekirjoitus, kirjallisuuskatsaus, Pro gradu –tutkielma, muiden kuin sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulma ja ammattilaisen näkökulma. Laadun arviointiin käytettiin Hawkerin ym. (2002) monimenetelmäistä arviointityökalua. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusartikkeleiden analyysi toteutettiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Kokonaishakutulos oli tietokantarajauksen jälkeen 3124 tutkimusartikkelia, joista valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen 26 alkuperäistutkimusartikkelia. Nämä olivat julkaistu vuosina 2008–2024. Sairaanhoitajakoulutuksessa NPT:n opetuksen sisältö perustuu hoitotieteelliseen, hoitotyön perustaitojen, kansanterveystyön sekä hoitotyön erityistaitojen opetukseen. Opetusmenetelminä NPT:n opetuksessa käytettiin yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä, virtuaalisia opetusmenetelmiä, opettajajohtoisia opetusmenetelmiä sekä käytännön harjoitteluun perustuvia opetusmenetelmiä.
Hoitotieteen opetus korostui NPT:n opetuksessa. Hoitotyön taitojen opetuksessa yhdistyi hoitotieteellisen tutkimuksen merkityksen ymmärtäminen ja sen soveltaminen hoitotyön käytännön harjoituksissa. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja virtuaaliset opetusmenetelmät olivat motivoivia tapoja oppia näyttöön perustuvaa toimintaa. Hoitotyön ammattilaisten kanssa tehty yhteistyö opetustilanteissa ja ohjatussa harjoittelussa auttoi opiskelijoita ymmärtämään näyttöön perustuvan toiminnan soveltamisen käytännön hoitotyöhön. NPT:n opetuksen tulee jatkua koko koulutuksen ajan, koska opiskelijoiden ymmärrys kehittyy koko opintojen ajan.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata näyttöön perustuvan toiminnan toteutumista opetuksessa sairaanhoitajakoulutuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa näyttöön perustuvan toiminnan opetuksen sisällöistä ja käytettävistä opetusmenetelmistä sairaanhoitajakoulutuksessa, jota voidaan hyödyntää näyttöön perustuvan toiminnan opetuksen kehittämisessä sairaanhoitajakoulutuksessa.
Tutkimuskysymykset olivat: Mitä näyttöön perustuvasta toiminnasta opetetaan sairaanhoitajakoulutuksessa sisällöllisesti? Mitä opetusmenetelmiä käytetään näyttöön perustuvan toiminnan opetuksessa sairaanhoitajakoulutuksessa?
Tämä kirjallisuuskatsaus toteutettiin integratiivisella menetelmällä. Tietokantahaku kohdistui englannin- ja suomenkielisiin vertaisarvioituihin tutkimuksiin. Tiedonhaussa käytettiin hoitotieteen tietokantoja Cinalh, Medline ja Nursing & Allied Health Database (ProQuest) sekä kasvatustieteiden tietokantoja Education Collection (ProQuest) ja Education Research Complete (EBSCO). Hakulausekkeet muodostettiin käyttämällä asiasanoja näyttöön perustuva hoitotyö (evidence-based practice), sairaanhoitajaopiskelija (nursing student) ja opetusmenetelmä (teaching method) englanninkielisiä yhdistelmiä, synonyymeja sekä vapaasanahakuja. Sisäänottokriteereinä on, että valitut artikkelit kuvaavat näyttöön perustuvan toiminnan opetuksessa käytettäviä sisältöjä ja opetusmenetelmiä, tutkimus käsittelee sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta sekä valitut artikkelit ovat vertaisarvioituja tieteellisiä tutkimuksia. Poissulkukriteereinä on, että artikkeli on pääkirjoitus, mielipidekirjoitus, kirjallisuuskatsaus, Pro gradu –tutkielma, muiden kuin sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulma ja ammattilaisen näkökulma. Laadun arviointiin käytettiin Hawkerin ym. (2002) monimenetelmäistä arviointityökalua. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusartikkeleiden analyysi toteutettiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Kokonaishakutulos oli tietokantarajauksen jälkeen 3124 tutkimusartikkelia, joista valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen 26 alkuperäistutkimusartikkelia. Nämä olivat julkaistu vuosina 2008–2024. Sairaanhoitajakoulutuksessa NPT:n opetuksen sisältö perustuu hoitotieteelliseen, hoitotyön perustaitojen, kansanterveystyön sekä hoitotyön erityistaitojen opetukseen. Opetusmenetelminä NPT:n opetuksessa käytettiin yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä, virtuaalisia opetusmenetelmiä, opettajajohtoisia opetusmenetelmiä sekä käytännön harjoitteluun perustuvia opetusmenetelmiä.
Hoitotieteen opetus korostui NPT:n opetuksessa. Hoitotyön taitojen opetuksessa yhdistyi hoitotieteellisen tutkimuksen merkityksen ymmärtäminen ja sen soveltaminen hoitotyön käytännön harjoituksissa. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja virtuaaliset opetusmenetelmät olivat motivoivia tapoja oppia näyttöön perustuvaa toimintaa. Hoitotyön ammattilaisten kanssa tehty yhteistyö opetustilanteissa ja ohjatussa harjoittelussa auttoi opiskelijoita ymmärtämään näyttöön perustuvan toiminnan soveltamisen käytännön hoitotyöhön. NPT:n opetuksen tulee jatkua koko koulutuksen ajan, koska opiskelijoiden ymmärrys kehittyy koko opintojen ajan.