Lapset ja nuoret osallisina nykypäivän seksuaalikasvatuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Perolahti, Vilma (2024)
Perolahti, Vilma
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410259478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410259478
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatus on jokaisen lapsen ja nuoren oikeus. Sen tulee olla oikea-aikaista ja luotettavaan tietoon perustuvaa. Seksuaalikasvatuksen merkitys on kasvanut yhteiskunnan muuttuessa ja digitalisoituessa. Tämä on asettanut uusia vaatimuksia seksuaalikasvatuksen sisällöille ja menetelmille. Lasten ja nuorten osallisuuden merkitys seksuaalikasvatuksessa ja sen suunnittelussa tunnustetaan nykypäivänä, mutta käytäntöön asti osallisuus ei edelleenkään aina etene.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin suomalaisen lasten ja nuorten seksuaalikasvatusta koskevan tutkimuksen keskeisiä teemoja 2010- ja 2020-luvuilla sekä arvioida, miten lasten ja nuorten osallisuus on tutkimuksissa huomioitu. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2024 aikana viidestä eri tietokannasta. Lopullinen aineisto sisälsi 12 vertaisarvioitua artikkelia.
Tutkielman tulokset osoittivat, että tutkimuksissa on keskitytty erityisesti nuorten tutkimiseen. Tytöistä oli tehty erillisiä tutkimuksia, mutta pojista ja muista sukupuolista ei. Lasten ja nuorten osallisuus on tutkimuksissa ollut rajallista. Vain harvoissa tutkimuksissa osallisuus oli otettu kattavasti huomioon. Tämä osoitti, että lasten ja nuorten ääni jää usein heikosti edustetuksi, mikä voi rajoittaa seksuaalikasvatuksen kehittämistä heidän kannaltaan oikeanlaiseen suuntaan. Jatkotutkimusaiheina esitettiin lasten ja nuorten osallisuuden vahvempaa integroimista tutkimuksiin sekä aikuisten näkökulmien hallitsevuuden kriittistä tarkastelua tutkimuksia tehtäessä. Lisäksi ehdotettiin sukupuolten tasa-arvon, moninaisuuden ja verkkoympäristöjen huomioimista.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin suomalaisen lasten ja nuorten seksuaalikasvatusta koskevan tutkimuksen keskeisiä teemoja 2010- ja 2020-luvuilla sekä arvioida, miten lasten ja nuorten osallisuus on tutkimuksissa huomioitu. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2024 aikana viidestä eri tietokannasta. Lopullinen aineisto sisälsi 12 vertaisarvioitua artikkelia.
Tutkielman tulokset osoittivat, että tutkimuksissa on keskitytty erityisesti nuorten tutkimiseen. Tytöistä oli tehty erillisiä tutkimuksia, mutta pojista ja muista sukupuolista ei. Lasten ja nuorten osallisuus on tutkimuksissa ollut rajallista. Vain harvoissa tutkimuksissa osallisuus oli otettu kattavasti huomioon. Tämä osoitti, että lasten ja nuorten ääni jää usein heikosti edustetuksi, mikä voi rajoittaa seksuaalikasvatuksen kehittämistä heidän kannaltaan oikeanlaiseen suuntaan. Jatkotutkimusaiheina esitettiin lasten ja nuorten osallisuuden vahvempaa integroimista tutkimuksiin sekä aikuisten näkökulmien hallitsevuuden kriittistä tarkastelua tutkimuksia tehtäessä. Lisäksi ehdotettiin sukupuolten tasa-arvon, moninaisuuden ja verkkoympäristöjen huomioimista.