Opettajien näkemyksiä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kouluun kiinnittymisestä alkuopetuksessa
Tiitola, Aurora (2024)
Tiitola, Aurora
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410249474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410249474
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajien näkemyksiä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kouluun kiinnittymisestä alkuopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin tekijöitä, joiden opettajat kokivat heikentävän tai edistävän kyseisten oppilaiden kouluun kiinnittymistä. Lisäksi selvitettiin, millä pedagogisilla keinoilla opettajat kokevat voivansa vaikuttaa näiden oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa haluttiin lisäksi saada selville, kokevatko opettajat muutoksen tarvetta kouluissa tai laajemmin yhteiskunnassa, jotta näiden oppilaiden kouluun kiinnittymistä voitaisiin parantaa, ja mitä muutoksia tarvitaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä maahanmuuttotaustaisilla oppilailla ilmenee enemmän haasteita koulupolullaan niin kouluviihtyvyyden kuin koulumenestyksenkin suhteen kantasuomalaisiin oppilaisiin verrattuna. Tutkimus tuo esiin keinoja, joilla parantaa maahanmuuttotaustaisten alkuopetusikäisten oppilaiden kouluun kiinnittymistä.
Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kouluun kiinnittymisen käsitettä. Kouluun kiinnittymisen ajatuksena on selvittää, miten kouluympäristöä voidaan muokata sellaiseksi, että se tukee paremmin oppilaiden myönteisiä kokemuksia ja tunteita koulua kohtaan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lisäksi alkuopetusta tärkeänä ajanjaksona oppilaan koulupolulla. Lisäksi keskitytään maahanmuuttotaustaisiin oppilaisiin osana suomalaista peruskoulua, heille suunnattuun tukeen, kielitaidon merkitykseen, erilaisiin oppimisen haasteisiin sekä ennakkoluuloihin ja rasismiin koulumaailmassa.
Tutkimusaineisto kerättiin nimettömällä kyselylomakkeella sosiaalisessa mediassa. Aineisto (N=23) analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttämällä. Analyysin avulla muodostettiin kymmenen erilaista kokoavaa käsitettä niistä tekijöistä, joiden opettajat kokivat vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen. Tulokset osoittivat, että kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opettajien näkemysten mukaan oppilaiden vertaissuhteet, opettajan toiminta ja vuorovaikutus, koulun tukimuodot ja moninaisuutta edistävä ilmapiiri, oppilaan huoltajien asenne ja toiminta koulunkäynnin tukemisessa, oppilaan kotitausta ja suhtautuminen kouluun sekä oppilaan varhaiskasvatustausta. Lisäksi opettajat toivoivat yhteisiä linjauksia ja lisäresursseja maahanmuuttotaustaisille oppilaille kohdennettuun tukeen, keinoja maahanmuuttotaustaisten huoltajien osallistamiseen koulun toimintaan sekä yleisesti toimia yhteiskunnan ennakkoluuloisen ja rasistisen ilmapiirin muuttamiseen. Opettajien näkemykset kouluun kiinnittymistä edistävistä ja heikentävistä tekijöistä olivat linjassa aiempiin tutkimuksiin.
Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kouluun kiinnittymisen käsitettä. Kouluun kiinnittymisen ajatuksena on selvittää, miten kouluympäristöä voidaan muokata sellaiseksi, että se tukee paremmin oppilaiden myönteisiä kokemuksia ja tunteita koulua kohtaan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lisäksi alkuopetusta tärkeänä ajanjaksona oppilaan koulupolulla. Lisäksi keskitytään maahanmuuttotaustaisiin oppilaisiin osana suomalaista peruskoulua, heille suunnattuun tukeen, kielitaidon merkitykseen, erilaisiin oppimisen haasteisiin sekä ennakkoluuloihin ja rasismiin koulumaailmassa.
Tutkimusaineisto kerättiin nimettömällä kyselylomakkeella sosiaalisessa mediassa. Aineisto (N=23) analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttämällä. Analyysin avulla muodostettiin kymmenen erilaista kokoavaa käsitettä niistä tekijöistä, joiden opettajat kokivat vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen. Tulokset osoittivat, että kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opettajien näkemysten mukaan oppilaiden vertaissuhteet, opettajan toiminta ja vuorovaikutus, koulun tukimuodot ja moninaisuutta edistävä ilmapiiri, oppilaan huoltajien asenne ja toiminta koulunkäynnin tukemisessa, oppilaan kotitausta ja suhtautuminen kouluun sekä oppilaan varhaiskasvatustausta. Lisäksi opettajat toivoivat yhteisiä linjauksia ja lisäresursseja maahanmuuttotaustaisille oppilaille kohdennettuun tukeen, keinoja maahanmuuttotaustaisten huoltajien osallistamiseen koulun toimintaan sekä yleisesti toimia yhteiskunnan ennakkoluuloisen ja rasistisen ilmapiirin muuttamiseen. Opettajien näkemykset kouluun kiinnittymistä edistävistä ja heikentävistä tekijöistä olivat linjassa aiempiin tutkimuksiin.