"Ei nainen voi lukea, kohta alat ajatella" : Disney-prinsessojen sukupuoliroolien representaation muutos vuodesta 1950 vuoteen 2021
Mantere, Isa; Puhakainen, Joel (2024)
Mantere, Isa
Puhakainen, Joel
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405206072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405206072
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on Disney-prinsessojen sukupuoliroolien representaation muutos vuodesta 1950 vuoteen 2021. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ja millaisina Disney-prinsessojen sukupuoliroolit kuvataan eli representoidaan ja miten representaatiot ovat vuosien saatossa muuttuneet. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tutkimuksen aiheen ja aineiston kannalta tärkeiden käsitteiden määrittelystä, kuten representaatio, mediakasvatus, monilukutaito ja sukupuoliroolit.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostui viidestä Disneyn lastenelokuvasta, joista vanhin on julkaistu vuonna 1950 ja uusin vuonna 2021. Elokuvat valittiin sen perusteella, että elokuvissa esiintyy vain ihmisiä ja päähenkilö on Disneyn prinsessa. Prinsessat tarkistettiin viralliselta Disneyn prinsessalistalta. Elokuvat katsottiin Disney + -suoratoistopalvelusta.
Aineiston analyysin perusteella havainnot voitiin jakaa neljään teemaan, jotka olivat ulkoiset tekijät, ominaisuudet, kuten luonne, hahmon tausta ja suhteet sekä hahmoon kohdistuvat odotukset ja oletukset. Ulkoiset tekijät osoittivat muutosta erityisesti vaatteiden osalta. Käsikirjoituksellisten teemojen muutos oli laajempaa. Ensimmäisissä elokuvissa prinsessojen sukupuolirooleja kuvattiin passiivisina, riippuvaisina ja avioliittokeskeisinä, kun taas myöhemmissä elokuvissa rooleja kuvattiin aktiivisina ja itsenäisinä. Prinsessat heijastivat siis niitä tekijöitä, joita naiselta odotetaan, oletetaan ja hyväksytään missäkin ajan kontekstissa.
Tutkimus osoittaa, että sukupuoliroolien representaatio on muuttunut vuodesta 1950 vuoteen 2021 ja sukupuolirooleja muodostavia tekijöitä on useita. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ymmärtämään oppilaiden kuluttamaa mediaa sekä lisäämään opettajien tietoisuutta valloillaan olevista käsityksistä sukupuolista. Opetusta toteuttavan ammattilaisen on otettava huomioon opetuksessa käyttämänsä materiaalit, jotta on tietoinen siitä, millaista kuvaa oppilaille sukupuolista tarjoaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostui viidestä Disneyn lastenelokuvasta, joista vanhin on julkaistu vuonna 1950 ja uusin vuonna 2021. Elokuvat valittiin sen perusteella, että elokuvissa esiintyy vain ihmisiä ja päähenkilö on Disneyn prinsessa. Prinsessat tarkistettiin viralliselta Disneyn prinsessalistalta. Elokuvat katsottiin Disney + -suoratoistopalvelusta.
Aineiston analyysin perusteella havainnot voitiin jakaa neljään teemaan, jotka olivat ulkoiset tekijät, ominaisuudet, kuten luonne, hahmon tausta ja suhteet sekä hahmoon kohdistuvat odotukset ja oletukset. Ulkoiset tekijät osoittivat muutosta erityisesti vaatteiden osalta. Käsikirjoituksellisten teemojen muutos oli laajempaa. Ensimmäisissä elokuvissa prinsessojen sukupuolirooleja kuvattiin passiivisina, riippuvaisina ja avioliittokeskeisinä, kun taas myöhemmissä elokuvissa rooleja kuvattiin aktiivisina ja itsenäisinä. Prinsessat heijastivat siis niitä tekijöitä, joita naiselta odotetaan, oletetaan ja hyväksytään missäkin ajan kontekstissa.
Tutkimus osoittaa, että sukupuoliroolien representaatio on muuttunut vuodesta 1950 vuoteen 2021 ja sukupuolirooleja muodostavia tekijöitä on useita. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ymmärtämään oppilaiden kuluttamaa mediaa sekä lisäämään opettajien tietoisuutta valloillaan olevista käsityksistä sukupuolista. Opetusta toteuttavan ammattilaisen on otettava huomioon opetuksessa käyttämänsä materiaalit, jotta on tietoinen siitä, millaista kuvaa oppilaille sukupuolista tarjoaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]