Kiertotalousstrategian kehitys vakiintuneissa yrityksissä
Kuosa, Herkko (2024)
Kuosa, Herkko
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405055325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405055325
Tiivistelmä
Kiertotalous on liiketoimintamalli, jonka avulla on viime vuosikymmenen aikana pyritty hidastamaan ylikulutusta sekä hyödyntämään resurssien maksimaalinen arvo niiden elinkaaren aikana. Yrityksillä on keskeinen rooli globaalissa muutoksessa kohti kestävämpää ja ekologisempaa tulevaisuutta. Kiertotalous on yksi malli, jonka avulla yritykset voivat muuttaa omaa toimintaansa entistä kestävämmäksi. Vakiintuneet yritykset, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa markkinoilla, joutuvat kuitenkin pohtimaan, miten siirtyminen lineaarisesta mallista kohti kiertotaloutta tapahtuu. Tämän kandidaatin työn tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastella, millaisia vaikuttavia tekijöitä nykykirjallisuus tunnistaa kiertotalousstrategian kehityksessä.
Yrityksen strategiakehitys on jatkuva prosessi, joka voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen. Myös kiertotalousstrategia voidaan jakaa perinteisen strategiakehityksen mukaan luomiseen, implementoimiseen sekä arviointiin. Kiertotalousstrategian kehitys on yrityksen kaikkiin toiminnan vaiheisiin liittyvä prosessi, joka tuo mukanaan haasteita ja mahdollisuuksia. Sen avulla yritys pystyy saavuttamaan taloudellisia hyötyjä pitkällä aikavälillä sekä luomaan paremmat selviytymismahdollisuudet nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Toisaalta kiertotalousstrategian kehitys tuo myös mukanaan taloudellisia riskejä, sillä se vaatii yritykseltä laajamittaisia investointeja.
Työssä tunnistetaan, että kiertotalousstrategian kehityksen eri vaiheisiin vaikuttavia tekijöitä on useita ja ne voivat toimia kiertotaloutta hidastavina tai edistävinä tekijöinä. Tulokset osoittavat, että kiertotalousstrategian kehityksen luontiin vaikuttavat selkeästi johdon sitoutuminen, yrityskulttuuri sekä yrityksen käytössä olevat resurssit. Johdon sitoutuminen nähdään myös implementointiin vahvasti vaikuttavana tekijänä. Myös erilaiset yhteistyöt ja verkostot sekä asiakaskysynnän nähdään vaikuttavan vahvasti kiertotalousstrategian implementointiin. Kiertotalousstrategian arviointiin eniten vaikuttavia tekijöitä ovat yrityksen käytössä olevat mittarit sekä raportit. Eri vaiheissa olevia tekijöitä huomioimalla voidaan luoda toimintaympäristö, jossa kiertotalousstrategian kehitys ja kiertotalouden edistäminen on mahdollisimman vaivatonta. Toisaalta kyseiset tekijät voivat olla myös hidastavia, jos niitä ei oteta huomioon. Monet hidastavista tekijöistä ovat lähtökohtaisesti yrityksen kannalta edistäviä, mutta huomiotta jättäminen saattaa muodostaa niistä hidastavia.
Yrityksen strategiakehitys on jatkuva prosessi, joka voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen. Myös kiertotalousstrategia voidaan jakaa perinteisen strategiakehityksen mukaan luomiseen, implementoimiseen sekä arviointiin. Kiertotalousstrategian kehitys on yrityksen kaikkiin toiminnan vaiheisiin liittyvä prosessi, joka tuo mukanaan haasteita ja mahdollisuuksia. Sen avulla yritys pystyy saavuttamaan taloudellisia hyötyjä pitkällä aikavälillä sekä luomaan paremmat selviytymismahdollisuudet nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Toisaalta kiertotalousstrategian kehitys tuo myös mukanaan taloudellisia riskejä, sillä se vaatii yritykseltä laajamittaisia investointeja.
Työssä tunnistetaan, että kiertotalousstrategian kehityksen eri vaiheisiin vaikuttavia tekijöitä on useita ja ne voivat toimia kiertotaloutta hidastavina tai edistävinä tekijöinä. Tulokset osoittavat, että kiertotalousstrategian kehityksen luontiin vaikuttavat selkeästi johdon sitoutuminen, yrityskulttuuri sekä yrityksen käytössä olevat resurssit. Johdon sitoutuminen nähdään myös implementointiin vahvasti vaikuttavana tekijänä. Myös erilaiset yhteistyöt ja verkostot sekä asiakaskysynnän nähdään vaikuttavan vahvasti kiertotalousstrategian implementointiin. Kiertotalousstrategian arviointiin eniten vaikuttavia tekijöitä ovat yrityksen käytössä olevat mittarit sekä raportit. Eri vaiheissa olevia tekijöitä huomioimalla voidaan luoda toimintaympäristö, jossa kiertotalousstrategian kehitys ja kiertotalouden edistäminen on mahdollisimman vaivatonta. Toisaalta kyseiset tekijät voivat olla myös hidastavia, jos niitä ei oteta huomioon. Monet hidastavista tekijöistä ovat lähtökohtaisesti yrityksen kannalta edistäviä, mutta huomiotta jättäminen saattaa muodostaa niistä hidastavia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]