Luottamuksen merkitys varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimityöskentelyssä
Lahtinen, Emma (2024)
Lahtinen, Emma
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254624
Tiivistelmä
Luottamus on merkittävä asia niin sosiaalisesti kuin yhteiskunnallisestikin. Tänä päivänä ihmiset ovat hyvin monella tapaa riippuvaisia yhteistyöstä muiden ihmisten kanssa. Myös työelämässä moniammatillisuus ja verkosto-osaaminen ovat korostuneet ja samalla ihmiset ovat entistä tiukemmin sidoksissa toisiinsa. Tiiviissä verkostoissa ja tiimeissä toiminen, on tehnyt luottamuksesta yhden tärkeimmän yhteistyön edellytyksen.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luottamuksen ilmenemistä ja rakentumista varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimityöskentelyssä. Tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvattajien kokemuksia siitä, miten he kokevat luottamuksen ilmenevän ja rakentuvan tiimityöskentelyssä. Tutkimuksessa keskitytään kuulemaan niiden henkilöiden ääntä, jotka konkreettisesti tekevät työtä varhaiskasvatuksen parissa.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina tarkastellaan moniammatillista yhteistyötä ja sen kautta rakentuvia moniammatillisia tiimejä. Tämän jälkeen käsitellään tiimityöskentelyä varhaiskasvatuksessa.Lopuksi perehdyttiin luottamukseen käsitteenä sekä luottamukseen tiimityöskentelyssä. Tutkimukseen muodostui yksi kokonaisvaltainen tutkimuskysymys: miten varhaiskasvatuksen työntekijät kuvaavat luottamuksen ilmenemistä ja rakentumista varhaiskasvatuksen moniammatillisissa tiimeissä?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely rakentui taustatietojen lisäksi neljästä avoimesta kysymyksestä sekä kahdesta metaforasta, jotka käsittelivät luotettavaa tiimiä sekä tiimikaveria. Tutkimuksen aineisto koostui viidentoista varhaiskasvatuksen ammattilaisen vastauksista perustuen heidän henkilökohtaisiin kokemuksiinsa. Tutkimuksessa tarkastellaan ihmisten henkilökohtaisia kokemuksia, jolloin aineiston analysointiin käytettiin fenomenologista lähestymistapaa ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin metodia.
Aineistosta muodostettiin neljä teemaa koskien luottamuksen ilmenemistä, jotka olivat vastuunkanto, turvallisuus, vuorovaikutus sekä hyvä työilmapiiri. Luottamuksen rakentuminen muodosti myös neljä eri pääteemaa, jotka olivat avoimuus, kommunikointi, ammatillisuus ja kunnioitus. Luottamusta kuvaavien metaforien kaksi pääteemaa olivat tuki ja yhteistyö.
Tutkimuksen keskeiset tulokset tukevat aiempia tutkimuksia siinä, mitkä tekijät koetaan olennaisiksi luottamuksen ilmenemisessä sekä sen rakentumisessa. Tulokset osoittavat, että tiimityöskentely on ennen kaikkea vuorovaikuttamista ja osaamisen jakamista toisten ihmisten kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kunnioitus ja avoimuus toisia ihmisiä kohtaan ovat edellytys toimivan yhteistyön rakentumiselle.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luottamuksen ilmenemistä ja rakentumista varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimityöskentelyssä. Tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvattajien kokemuksia siitä, miten he kokevat luottamuksen ilmenevän ja rakentuvan tiimityöskentelyssä. Tutkimuksessa keskitytään kuulemaan niiden henkilöiden ääntä, jotka konkreettisesti tekevät työtä varhaiskasvatuksen parissa.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina tarkastellaan moniammatillista yhteistyötä ja sen kautta rakentuvia moniammatillisia tiimejä. Tämän jälkeen käsitellään tiimityöskentelyä varhaiskasvatuksessa.Lopuksi perehdyttiin luottamukseen käsitteenä sekä luottamukseen tiimityöskentelyssä. Tutkimukseen muodostui yksi kokonaisvaltainen tutkimuskysymys: miten varhaiskasvatuksen työntekijät kuvaavat luottamuksen ilmenemistä ja rakentumista varhaiskasvatuksen moniammatillisissa tiimeissä?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely rakentui taustatietojen lisäksi neljästä avoimesta kysymyksestä sekä kahdesta metaforasta, jotka käsittelivät luotettavaa tiimiä sekä tiimikaveria. Tutkimuksen aineisto koostui viidentoista varhaiskasvatuksen ammattilaisen vastauksista perustuen heidän henkilökohtaisiin kokemuksiinsa. Tutkimuksessa tarkastellaan ihmisten henkilökohtaisia kokemuksia, jolloin aineiston analysointiin käytettiin fenomenologista lähestymistapaa ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin metodia.
Aineistosta muodostettiin neljä teemaa koskien luottamuksen ilmenemistä, jotka olivat vastuunkanto, turvallisuus, vuorovaikutus sekä hyvä työilmapiiri. Luottamuksen rakentuminen muodosti myös neljä eri pääteemaa, jotka olivat avoimuus, kommunikointi, ammatillisuus ja kunnioitus. Luottamusta kuvaavien metaforien kaksi pääteemaa olivat tuki ja yhteistyö.
Tutkimuksen keskeiset tulokset tukevat aiempia tutkimuksia siinä, mitkä tekijät koetaan olennaisiksi luottamuksen ilmenemisessä sekä sen rakentumisessa. Tulokset osoittavat, että tiimityöskentely on ennen kaikkea vuorovaikuttamista ja osaamisen jakamista toisten ihmisten kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kunnioitus ja avoimuus toisia ihmisiä kohtaan ovat edellytys toimivan yhteistyön rakentumiselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]