"Enemmän kavereita, enemmän melua" : Oppilaiden kokemuksia yhteisopettajuusluokalta
Vahvelainen, Hilla (2024)
Vahvelainen, Hilla
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244398
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia yhteisopettajuusluokasta sekä heidän kokemiaan eroja yhteisopettajuusluokan ja yhden opettajan luokan välillä. Tutkimus toteutettiin eräässä pirkanmaalaisessa alakoulussa. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi kyseisen koulun 4. luokka ja sen oppilaat. Luokka oli yhdistetty neljännen lukuvuoden alussa kahdesta luokasta yhdeksi yhteisopettajuusluokaksi, joten oppilailla oli kokemusta opiskelusta sekä yhden opettajan luokalla että yhteisopettajuusluokalla.
Tutkimus on laadullinen ja siinä on hyödynnetty fenomenologishermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2023 sähköisen kyselyn ja ryhmähaastattelujen avulla. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti molempien tutkimuskysymysten osalta.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden kokemukset yhteisopettajuusluokasta jakaantuvat opettajien erilaisuuteen, opetukseen ja tukeen luokalla, työskentelymahdollisuuksiin sekä sosiaalisiin suhteisiin. Pääosin oppilaiden kokemus yhteisopettajuusluokasta oli positiivinen. Yhteisopetuksen hyötyinä koettiin olevan kahden opettajan opetus ja lisääntyneet kaverisuhteet. Haittoina oppilaat kokivat erityisesti kovan metelin luokassa, mikä vaikutti negatiivisesti luokan työrauhaan sekä sen, että avun saamisessa kestää kauan, kun luokalla on paljon muitakin apua tarvitsevia.
Eroja yhteisopettajuusluokan ja yhden opettajan luokan välillä oppilaat kokivat olevan opetuksessa ja tuessa, työskentelyssä ja sosiaalisissa suhteissa. Suurin eroavaisuus osoittautui olevan luokan työrauha, joka koettiin selvästi huonommaksi yhteisopettajuusluokalla verrattuna yhden opettajan luokkaan. Kuitenkin opetuksen koettiin parantuneen kahden opettajan luokalla ja avun saanti nähtiin helpommaksi yhteisopettajuusluokalla kuin yhden opettajan luokalla. Tulosten perusteella yhteisopettajuusluokassa on oppilaiden näkökulmasta paljon hyvää, mutta edelleen myös kehitettävää muun muassa työrauhan ja opetuksen selkeyden suhteen.
Tutkimus on laadullinen ja siinä on hyödynnetty fenomenologishermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2023 sähköisen kyselyn ja ryhmähaastattelujen avulla. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti molempien tutkimuskysymysten osalta.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden kokemukset yhteisopettajuusluokasta jakaantuvat opettajien erilaisuuteen, opetukseen ja tukeen luokalla, työskentelymahdollisuuksiin sekä sosiaalisiin suhteisiin. Pääosin oppilaiden kokemus yhteisopettajuusluokasta oli positiivinen. Yhteisopetuksen hyötyinä koettiin olevan kahden opettajan opetus ja lisääntyneet kaverisuhteet. Haittoina oppilaat kokivat erityisesti kovan metelin luokassa, mikä vaikutti negatiivisesti luokan työrauhaan sekä sen, että avun saamisessa kestää kauan, kun luokalla on paljon muitakin apua tarvitsevia.
Eroja yhteisopettajuusluokan ja yhden opettajan luokan välillä oppilaat kokivat olevan opetuksessa ja tuessa, työskentelyssä ja sosiaalisissa suhteissa. Suurin eroavaisuus osoittautui olevan luokan työrauha, joka koettiin selvästi huonommaksi yhteisopettajuusluokalla verrattuna yhden opettajan luokkaan. Kuitenkin opetuksen koettiin parantuneen kahden opettajan luokalla ja avun saanti nähtiin helpommaksi yhteisopettajuusluokalla kuin yhden opettajan luokalla. Tulosten perusteella yhteisopettajuusluokassa on oppilaiden näkökulmasta paljon hyvää, mutta edelleen myös kehitettävää muun muassa työrauhan ja opetuksen selkeyden suhteen.