Vaikutelman hallinta suomalaisten energiayhtiöiden vastuullisuusraportoinnissa
Järvinen, Teemu (2024)
Järvinen, Teemu
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244289
Tiivistelmä
Vaikutelman hallinta tarkoittaa yksilöiden ja organisaatioiden käyttäytymistä, jolla ne pyrkivät hallitsemaan itsestään syntyvää vaikutelmaa muiden ihmisten silmissä. Yritysten julkaisemassa raportoinnissa vaikutelman hallinta ilmenee raportointiin liittyvinä päätöksinä, joiden kautta yritykset yrittävät vaikuttaa sidosryhmiensä saamaan vaikutelmaan omasta toiminnastaan ja imagostaan. Vaikutelman hallinnan käyttämistä on laskentatoimen kirjallisuudessa selitetty eri teorioiden kautta, ja lukuisia strategioita on tunnistettu tutkimalla yritysten raportteja. Tutkimukset ovat keskittyneet viime vuosikymmeninä yhä enemmän vastuullisuusraporttien sisältämien vaikutelman hallinnan keinojen tutkimiseen. Legitimiteettiteoria on tässä kirjallisuudessa eniten käytetty selittävä teoreettinen viitekehys.
Työn tarkasteltavaksi toimialaksi valittiin energia-ala, koska se on merkittävä päästöjen aiheuttaja Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset energiayhtiöt käyttävät vaikutelman hallinnan keinoja vastuullisuusraporteissaan. Lisäksi tavoitteena on herättää huomiota tähän merkittävään laskentatoimen ilmiöön, koska suomalaista kirjallisuutta on aiheesta hyvin vähän. Tutkielmassa tarkastellaan millaisia vaikutelman hallinnan keinoja suomalaiset energiayhtiöt käyttävät raportoidessaan omista päästöistään. Ilmiötä tutkitaan suomalaisen energia-alan kontekstissa käyttäen aineistona yhtiöiden julkaisemia vastuullisuusraportteja. Tutkimusaineisto kerättiin kohdeyritysten verkkosivuilta. Laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen analyysia ohjasi aiempaan kirjallisuuteen pohjautuva ymmärrys vaikutelman hallinnan strategioiden käytöstä yritysten raportoinnissa.
Tutkimuksen analyysissa havaittiin useita vaikutelman hallinnan keinoja yritysten vastuullisuusraporteissa. Tulokset tukevat aikaisempaa kirjallisuutta, jonka mukaan yritykset käyttävät vaikutelman hallintaa vastuullisuusraporteissaan suojellakseen omaa legitimiteettiään, korostaakseen omaa suoriutumistaan, sekä luodakseen positiivisen sävyn raportilleen. Tämä ohjaa sidosryhmiä sijoittamaan aiheettomasti vaikutelman hallintaa käyttäviin yrityksiin, mikä saattaa aiheuttaa pääomien väärinkohdentumista sijoitusmarkkinoilla. Tutkimuksessa havaittiin aikaisemmasta kirjallisuudesta poikkeavia tuloksia suoriutumisen attribuution ja luettavuuden monimutkaistamisen osalta.
Työn tarkasteltavaksi toimialaksi valittiin energia-ala, koska se on merkittävä päästöjen aiheuttaja Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset energiayhtiöt käyttävät vaikutelman hallinnan keinoja vastuullisuusraporteissaan. Lisäksi tavoitteena on herättää huomiota tähän merkittävään laskentatoimen ilmiöön, koska suomalaista kirjallisuutta on aiheesta hyvin vähän. Tutkielmassa tarkastellaan millaisia vaikutelman hallinnan keinoja suomalaiset energiayhtiöt käyttävät raportoidessaan omista päästöistään. Ilmiötä tutkitaan suomalaisen energia-alan kontekstissa käyttäen aineistona yhtiöiden julkaisemia vastuullisuusraportteja. Tutkimusaineisto kerättiin kohdeyritysten verkkosivuilta. Laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen analyysia ohjasi aiempaan kirjallisuuteen pohjautuva ymmärrys vaikutelman hallinnan strategioiden käytöstä yritysten raportoinnissa.
Tutkimuksen analyysissa havaittiin useita vaikutelman hallinnan keinoja yritysten vastuullisuusraporteissa. Tulokset tukevat aikaisempaa kirjallisuutta, jonka mukaan yritykset käyttävät vaikutelman hallintaa vastuullisuusraporteissaan suojellakseen omaa legitimiteettiään, korostaakseen omaa suoriutumistaan, sekä luodakseen positiivisen sävyn raportilleen. Tämä ohjaa sidosryhmiä sijoittamaan aiheettomasti vaikutelman hallintaa käyttäviin yrityksiin, mikä saattaa aiheuttaa pääomien väärinkohdentumista sijoitusmarkkinoilla. Tutkimuksessa havaittiin aikaisemmasta kirjallisuudesta poikkeavia tuloksia suoriutumisen attribuution ja luettavuuden monimutkaistamisen osalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]