Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä koulutuksen antamista valmiuksista liikuntakasvattajina
Suomi, Josefiina (2024)
Suomi, Josefiina
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402272579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402272579
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä koulutuksen liikuntaopintojen antamista valmiuksista liikuntakasvattajina. Liikuntaopinnoilla on merkittävä rooli opiskelijoiden liikuntakäsityksiin, koettuun pätevyyteen ja toimimiseen liikuntakasvattajina. Tässä tutkimuksessa aihe rajattiin yliopistotason varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen liikuntakasvatus opintojaksoon. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä liikuntakasvatukseen liittyvien lisäkoulutusten tarpeesta, saatavuudesta ja toivesisällöstä. Tutkimus pyrkii täydentämään vähän tutkittua aihetta tuomalla uutta näkökulmaa tutkimuskentälle.
Aineisto koostuu yhdestätoista keskimäärin hiljattain valmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijoiden WhatsApp ryhmästä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keräten aineisto puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella. Haastattelulomakkeet kerättiin anonyymisti Google Forms -palvelun avulla. Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset analysoitiin fenomenografisen analyysin menetelmällä.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitävät opettajakoulutuksen liikuntaopintojen määrää sekä riittävänä että riittämättömänä. Enemmistö opettajista koki liikuntaopintojen määrän riittämättömänä antamaan valmiuksia toteuttaa liikuntakasvatusta päiväkodeissa. Osa opettajista koki liikuntaopintojen määrän olleen riittävää jo aiemmin oppimansa tueksi. Lisäksi tulosten mukaan päiväkodeissa ei ole riittävästi tarjolla tukea ohjatun liikunnan järjestämiseen. Enemmistö opettajista koki henkilökohtaisesti kaipaavansa lisätukea ohjatun liikunnan järjestämiseen. Kukaan haastatelluista opettajista ei ollut käynyt liikuntakasvatukseen liittyviä lisäkoulutuksia.
Tämä tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiutensa ohjatun liikunnan järjestämiseen päiväkodeissa hyviksi tai kohtalaisiksi, mutta koulutuksen roolista valmiuksien tarjoajana ilmeni eriäviä käsityksiä. Liikuntaopinnoissa, lisäkoulutuksissa ja muissa tukitoimissa tulisi kohdistaa huomio haastaviksi koettuihin asioihin suunnitellessa ja järjestäessä liikuntakasvatusta, joita tämän tutkimuksen mukaan olivat muun muassa tilaongelmat sekä erilaisten lasten yksilöllinen, tavoitteellinen ja ikäkohtainen huomioiminen. Tutkimuksen tulosten pohjalta koulutustahoja kannustetaan säilyttämään tai jopa lisäämään varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa järjestettävän liikuntaopintojen määrää sekä päiväkoteja tarjoamaan enemmän tukitoimia ja koulutuksia liikuntakasvatukseen liittyen. Yhteenvetona voidaan todeta, että on tärkeää varustaa hyvin opettajia pienten lasten liikunnan edistämiseen.
Aineisto koostuu yhdestätoista keskimäärin hiljattain valmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijoiden WhatsApp ryhmästä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keräten aineisto puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella. Haastattelulomakkeet kerättiin anonyymisti Google Forms -palvelun avulla. Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset analysoitiin fenomenografisen analyysin menetelmällä.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitävät opettajakoulutuksen liikuntaopintojen määrää sekä riittävänä että riittämättömänä. Enemmistö opettajista koki liikuntaopintojen määrän riittämättömänä antamaan valmiuksia toteuttaa liikuntakasvatusta päiväkodeissa. Osa opettajista koki liikuntaopintojen määrän olleen riittävää jo aiemmin oppimansa tueksi. Lisäksi tulosten mukaan päiväkodeissa ei ole riittävästi tarjolla tukea ohjatun liikunnan järjestämiseen. Enemmistö opettajista koki henkilökohtaisesti kaipaavansa lisätukea ohjatun liikunnan järjestämiseen. Kukaan haastatelluista opettajista ei ollut käynyt liikuntakasvatukseen liittyviä lisäkoulutuksia.
Tämä tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiutensa ohjatun liikunnan järjestämiseen päiväkodeissa hyviksi tai kohtalaisiksi, mutta koulutuksen roolista valmiuksien tarjoajana ilmeni eriäviä käsityksiä. Liikuntaopinnoissa, lisäkoulutuksissa ja muissa tukitoimissa tulisi kohdistaa huomio haastaviksi koettuihin asioihin suunnitellessa ja järjestäessä liikuntakasvatusta, joita tämän tutkimuksen mukaan olivat muun muassa tilaongelmat sekä erilaisten lasten yksilöllinen, tavoitteellinen ja ikäkohtainen huomioiminen. Tutkimuksen tulosten pohjalta koulutustahoja kannustetaan säilyttämään tai jopa lisäämään varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa järjestettävän liikuntaopintojen määrää sekä päiväkoteja tarjoamaan enemmän tukitoimia ja koulutuksia liikuntakasvatukseen liittyen. Yhteenvetona voidaan todeta, että on tärkeää varustaa hyvin opettajia pienten lasten liikunnan edistämiseen.