Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia näyttöreitistä
Saari, Nea-Maria (2024)
Saari, Nea-Maria
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402202418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402202418
Tiivistelmä
Näyttöreitti on Toinen reitti yliopistoon -hankkeen tulos, jonka kautta voi hakea opiskelemaan. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opintolinjalle on voinut hakea näyttöreitin kautta opiskelemaan vuodesta 2022. Näyttöreitin suorittaminen edellyttää “johdatus elinikäiseen oppimiseen ja kasvatukseen” -opintojakson suorittamista ja haastattelua. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaiseksi elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat ovat kokeneet näyttöreitin suorittamisen ja mitä valmiuksia näyttöreitti on antanut yliopisto-opiskelua varten. Tutkielmassani selvitän myös, miksi tutkimukseen osallistujat ovat hakeneet opiskelemaan näyttöreitin kautta.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijaa syksyllä 2023. Aineisto koostui neljän haastateltavan kokemuksista, jotka olivat päässeet opintolinjalle sisään näyttöreitin kautta vuonna 2022 tai vuonna 2023. Haastatteluna toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka perustui kuuteen teemaan. Teemoja olivat aiemmat opinnot, näyttöreittiin hakeminen, näyttöreitin odotukset, näyttöreitin tarjoamat valmiudet yliopisto-opiskelua varten, kokemukset haastattelusta ja kokemukset näyttöreitistä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelu tehtiin neljän teeman pohjalta, ja ne olivat aiemmat opinnot ja hakeminen, valmiudet ja odotukset yliopisto-opiskelua varten, kokemukset haastattelusta sekä kokemukset näyttöreitistä.
Tutkimuksen tuloksissa näyttöreitin koettiin antavan valmiuksia tieteellisen tekstin kirjoittamiseen ja lukemiseen sekä viittauskäytäntöihin ja tiedon käsittelyyn. Haastattelua pidettiin lyhyenä ja haastavana ja sen tavoitteet jäivät epäselväksi. Haastattelussa oli myös teknisiä haasteita, jotka koettiin keskittymistä haittaavana. Näyttöreitin kokemukset olivat pääosin positiivisia, ja sen suorittaminen koettiin mieluisena. Kurssitehtävät ja aihealueet olivat mielenkiintoisia ja monipuolisia, ja omaa osaamista pystyi tuomaan esille monin eri tavoin. Tehtävät painottivat asioiden ymmärtämistä ulkoa oppimisen sijaan, ja sitä pidettiin tärkeänä opiskelu ja työelämän kannalta. Kurssialuetta pidettiin selkeänä ja hyvänä kokonaisuutena. Oma motivaatio vaikutti korostetusti sekä tehtävien että haastattelun lopputuloksiin. Näyttöreitin suorittaminen antoi myös osviittaa siitä, millaista opiskelu elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opintolinjalla on. Kritiikkiä näyttöreitti sai kurssin laajuudesta ja suuresta työmäärästä. Lähdeviitteet, tieteellinen kirjoittaminen ja lukeminen koettiin myös haastavana ja kurssin aikataulusta olisi toivottu enemmän tietoa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijaa syksyllä 2023. Aineisto koostui neljän haastateltavan kokemuksista, jotka olivat päässeet opintolinjalle sisään näyttöreitin kautta vuonna 2022 tai vuonna 2023. Haastatteluna toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka perustui kuuteen teemaan. Teemoja olivat aiemmat opinnot, näyttöreittiin hakeminen, näyttöreitin odotukset, näyttöreitin tarjoamat valmiudet yliopisto-opiskelua varten, kokemukset haastattelusta ja kokemukset näyttöreitistä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelu tehtiin neljän teeman pohjalta, ja ne olivat aiemmat opinnot ja hakeminen, valmiudet ja odotukset yliopisto-opiskelua varten, kokemukset haastattelusta sekä kokemukset näyttöreitistä.
Tutkimuksen tuloksissa näyttöreitin koettiin antavan valmiuksia tieteellisen tekstin kirjoittamiseen ja lukemiseen sekä viittauskäytäntöihin ja tiedon käsittelyyn. Haastattelua pidettiin lyhyenä ja haastavana ja sen tavoitteet jäivät epäselväksi. Haastattelussa oli myös teknisiä haasteita, jotka koettiin keskittymistä haittaavana. Näyttöreitin kokemukset olivat pääosin positiivisia, ja sen suorittaminen koettiin mieluisena. Kurssitehtävät ja aihealueet olivat mielenkiintoisia ja monipuolisia, ja omaa osaamista pystyi tuomaan esille monin eri tavoin. Tehtävät painottivat asioiden ymmärtämistä ulkoa oppimisen sijaan, ja sitä pidettiin tärkeänä opiskelu ja työelämän kannalta. Kurssialuetta pidettiin selkeänä ja hyvänä kokonaisuutena. Oma motivaatio vaikutti korostetusti sekä tehtävien että haastattelun lopputuloksiin. Näyttöreitin suorittaminen antoi myös osviittaa siitä, millaista opiskelu elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opintolinjalla on. Kritiikkiä näyttöreitti sai kurssin laajuudesta ja suuresta työmäärästä. Lähdeviitteet, tieteellinen kirjoittaminen ja lukeminen koettiin myös haastavana ja kurssin aikataulusta olisi toivottu enemmän tietoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]