Tuotekehityksen edistäminen pienessä teknologiayrityksessä
Heikkala, Henri (2024)
Heikkala, Henri
2024
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401312012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401312012
Tiivistelmä
Tuotekehitys on monella tapaa elintärkeä tekijä yrityksen menestymisessä. Ilman uusien tuotteiden kehitystä yritysten on lähes mahdotonta kilpailla jatkuvasti muuttuvissa markkinoilla. Myös liiketoiminnan kasvun kannalta teknologian kehitys varmistaa yrityksen kilpailukyvyn etulyöntiasemaa. Tuotekehityksellä tarkoitetaan kaikkia tuotteiden kehittämiseen ja paranteluun liittyviä aktiviteetteja. Uusien tuotteiden kehittäminen on eri vaiheista ja osastoista koostuva prosessi, jonka epävarma menestyminen riippuu useista eri tekijöistä. Tuotekehitysprosessin tarkoituksena on toimia tuotekehityksen toimintojen integroijana ja kommunikoinnin välineenä.
Diplomityön tavoitteena oli tutkia tuotekehityksen edistämistä pienen teknologiayrityksen näkökulmasta. Kohdeyrityksenä toimii alansa johtava kuparin ja non-ferrous metalliseoslangan tai -putken pystyvalutuotantolinjojen toimittaja. Pienen yrityksen haasteina tuotekehityksessä olivat rajalliset resurssit, sekä henkilöstön kohdistaminen tuotekehityksen tarpeisiin. Erityisenä haasteena oli arkityöskentelyn valinta tuottavan työn ja tuotekehityksen väliltä. Pääsääntönä tuotekehittäjien tulisi osallistua tuotekehitykseen kokoaikaisesti, mutta pienissä yrityksissä tämä ei ole aina mahdollista.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena. Kohdeyrityksen esittelyssä tarkasteltiin Upcast Oy:n tuotteita ja toimintaa, kartoitettiin tuotekehityksen haasteita, toimintaympäristöä, sekä projektityöskentelyn luonnetta. Teoriaosuudessa hyödynnettiin Tampereen Yliopiston tietokannoista saatavaa alan kirjallisuutta ja tuotekehityksen tutkimuksia, ja etenkin Robert Cooperin kehittämän Stage-gate tuotekehitysprosessin uusimpia ominaisuuksia. Työ rajattiin koskemaan pääasiassa tuotantolinjan laitesuunnittelun tuotekehitystä, mutta osittain myös perustutkimuksen hyödyntämistä laitesuunnittelussa.
Tulosten perusteella menestyvä tuotekehitys rakentuu neljän avaintekijän ympärille, strategia, tuotekehityksen portfolio ja resurssien allokointi, tuotekehitysprosessi ja ihmiset. Nämä neljä avaintekijää toimivat tarkastelun lähtökohtana yrityksen tuotekehityksen edistämisessä. Tuotekehitysprosessi päätösportteineen sitouttaa yrityksen johtoa osallistumaan tuotekehitykseen, kun taas tuotekehitysportfolion tärkeä tehtävä on tasapainottaa kehityskohteita yrityksen strategian ja resurssien mukaisesti. Tuotekehityksen menestymiseen vaikuttavat myös monet muut eri tekijät kuten riskinhallinta, organisaation toiminta, kulttuuri ja epävarmuuden sieto. Yksittäisistä tekijöistä tärkein oli yrityksen johdon antama tuki.
Nykyajan tuotekehityksen jatkuva teema on ollut maailman muuttuvan entistä nopeammaksi, ja tuotteiden monimutkaisemmiksi. Tähän teemaan vastaten uusimmat tuotekehitysprosessit soveltavat ohjelmistosuunnittelun tuotekehitykseen luotuja Agile-, ja Scrum rakenteita. Myös laitesuunnittelun on mukauduttava yhä nopeampiin muuttuviin markkinoiden vaatimuksiin. Tämän tuloksena luotiin laitekehitykseen skaalautuva Agile-Stage-gate prosessi. Myös perustutkimuksen tehostamiseksi kartoitettiin Stage-gateTK prosessi, sekä löytämis-vaiheen hyödyntäminen ideapankkeineen. Lisäksi tarkasteltiin muita tuotekehityksen tekijöitä.
Tutkimusten mukaan pienten yritysten tuotekehitystoiminta oli tehokkainta kavennetussa Stage-gate mallissa, mikä myös johtui osin matalan riskien kohteista. Kuitenkaan ei ole olemassa yhtä mallia kaikkiin tuotekehityskohteisiin, vaan tuotekehitysprosessit ovat aina tapauskohtaisia.
Diplomityön tulosten on tarkoitus toimia yrityksen tuotekehityksen kehittämisen ohjeena. Vaikka tuotekehitys sisältää aina omat riskinsä, sen potentiaalit ovat valtavat. Product development in many ways is a vital aspect of a company’s success. Without new product development it is almost impossible for a company to compete in continuously changing markets. Developing new technologies also ensures key advantages for company growth. Product development is defined as all the activities involved in improving or developing products. Developing new products is a process that contains different phases and departments, which unclear success is dependent on many different factors. In product development the purpose of a product development process is to integrate and communicate key functions.
The purpose of this master’s thesis is to research how to improve product development from a small technology company’s point of view. The target company is a small, leading copper and non-ferrous metal rod and tube upcast production line supplier. Challenges of a small company product development were scarce resources and contributing personnel for development work. Furthermore, there’s a challenge to balance productive everyday work with development. As a main rule product developers should participate full-time, but in a small enterprise this is not always possible.
This thesis was done as an operational research. In the introduction of the target company Upcast Oy we observed its current products and activities, looked at product development is-sues and the nature of project work. In theory section we utilized literature and research of product development, especially the work of Robert Copper’s latest developments on Stage-gate product development processes. This thesis was limited mostly to product development on mechanical production machinery, but also to basic research and its utilization.
As results of this thesis we concluded that successful product development is build around four key-factors, strategy, product development portfolio and resource allocation, product development process and people. These four factors function as the basis of improving company’s product development. Product development process with its decision-gates commits company management to development work, whereas product development portfolio balances projects with company strategy and resources. Other factors also influence development success such as risk management, organization, culture and ability to withstand ambiguity. Most important single factor is the support of company management.
A recurring theme in modern product development is the ever-increasing pace of development and the complexity of products. As an answer to this development, newest development processes utilize structures from Agile and Scrum software development. Machine development must also adapt to ever increasing pace of market requirements. As result an Agile-Stage-gate process for machine development was created for this thesis. In the result section a model for basic research and discovery-stage was also presented. In addition other influencing factors were also observed.
According to research, the most effective product development in a small company took place with smaller scale models of Stage-gate. This was partly due to focus in smaller risk projects. However, there is no one-model-fits-all development process. Product development processes are rather to be tailored to every different single project.
This master’s thesis is to function as a guide of improving product development activities in a company. Even though product development always presents its own risks, its potentials are enormous.
Diplomityön tavoitteena oli tutkia tuotekehityksen edistämistä pienen teknologiayrityksen näkökulmasta. Kohdeyrityksenä toimii alansa johtava kuparin ja non-ferrous metalliseoslangan tai -putken pystyvalutuotantolinjojen toimittaja. Pienen yrityksen haasteina tuotekehityksessä olivat rajalliset resurssit, sekä henkilöstön kohdistaminen tuotekehityksen tarpeisiin. Erityisenä haasteena oli arkityöskentelyn valinta tuottavan työn ja tuotekehityksen väliltä. Pääsääntönä tuotekehittäjien tulisi osallistua tuotekehitykseen kokoaikaisesti, mutta pienissä yrityksissä tämä ei ole aina mahdollista.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena. Kohdeyrityksen esittelyssä tarkasteltiin Upcast Oy:n tuotteita ja toimintaa, kartoitettiin tuotekehityksen haasteita, toimintaympäristöä, sekä projektityöskentelyn luonnetta. Teoriaosuudessa hyödynnettiin Tampereen Yliopiston tietokannoista saatavaa alan kirjallisuutta ja tuotekehityksen tutkimuksia, ja etenkin Robert Cooperin kehittämän Stage-gate tuotekehitysprosessin uusimpia ominaisuuksia. Työ rajattiin koskemaan pääasiassa tuotantolinjan laitesuunnittelun tuotekehitystä, mutta osittain myös perustutkimuksen hyödyntämistä laitesuunnittelussa.
Tulosten perusteella menestyvä tuotekehitys rakentuu neljän avaintekijän ympärille, strategia, tuotekehityksen portfolio ja resurssien allokointi, tuotekehitysprosessi ja ihmiset. Nämä neljä avaintekijää toimivat tarkastelun lähtökohtana yrityksen tuotekehityksen edistämisessä. Tuotekehitysprosessi päätösportteineen sitouttaa yrityksen johtoa osallistumaan tuotekehitykseen, kun taas tuotekehitysportfolion tärkeä tehtävä on tasapainottaa kehityskohteita yrityksen strategian ja resurssien mukaisesti. Tuotekehityksen menestymiseen vaikuttavat myös monet muut eri tekijät kuten riskinhallinta, organisaation toiminta, kulttuuri ja epävarmuuden sieto. Yksittäisistä tekijöistä tärkein oli yrityksen johdon antama tuki.
Nykyajan tuotekehityksen jatkuva teema on ollut maailman muuttuvan entistä nopeammaksi, ja tuotteiden monimutkaisemmiksi. Tähän teemaan vastaten uusimmat tuotekehitysprosessit soveltavat ohjelmistosuunnittelun tuotekehitykseen luotuja Agile-, ja Scrum rakenteita. Myös laitesuunnittelun on mukauduttava yhä nopeampiin muuttuviin markkinoiden vaatimuksiin. Tämän tuloksena luotiin laitekehitykseen skaalautuva Agile-Stage-gate prosessi. Myös perustutkimuksen tehostamiseksi kartoitettiin Stage-gateTK prosessi, sekä löytämis-vaiheen hyödyntäminen ideapankkeineen. Lisäksi tarkasteltiin muita tuotekehityksen tekijöitä.
Tutkimusten mukaan pienten yritysten tuotekehitystoiminta oli tehokkainta kavennetussa Stage-gate mallissa, mikä myös johtui osin matalan riskien kohteista. Kuitenkaan ei ole olemassa yhtä mallia kaikkiin tuotekehityskohteisiin, vaan tuotekehitysprosessit ovat aina tapauskohtaisia.
Diplomityön tulosten on tarkoitus toimia yrityksen tuotekehityksen kehittämisen ohjeena. Vaikka tuotekehitys sisältää aina omat riskinsä, sen potentiaalit ovat valtavat.
The purpose of this master’s thesis is to research how to improve product development from a small technology company’s point of view. The target company is a small, leading copper and non-ferrous metal rod and tube upcast production line supplier. Challenges of a small company product development were scarce resources and contributing personnel for development work. Furthermore, there’s a challenge to balance productive everyday work with development. As a main rule product developers should participate full-time, but in a small enterprise this is not always possible.
This thesis was done as an operational research. In the introduction of the target company Upcast Oy we observed its current products and activities, looked at product development is-sues and the nature of project work. In theory section we utilized literature and research of product development, especially the work of Robert Copper’s latest developments on Stage-gate product development processes. This thesis was limited mostly to product development on mechanical production machinery, but also to basic research and its utilization.
As results of this thesis we concluded that successful product development is build around four key-factors, strategy, product development portfolio and resource allocation, product development process and people. These four factors function as the basis of improving company’s product development. Product development process with its decision-gates commits company management to development work, whereas product development portfolio balances projects with company strategy and resources. Other factors also influence development success such as risk management, organization, culture and ability to withstand ambiguity. Most important single factor is the support of company management.
A recurring theme in modern product development is the ever-increasing pace of development and the complexity of products. As an answer to this development, newest development processes utilize structures from Agile and Scrum software development. Machine development must also adapt to ever increasing pace of market requirements. As result an Agile-Stage-gate process for machine development was created for this thesis. In the result section a model for basic research and discovery-stage was also presented. In addition other influencing factors were also observed.
According to research, the most effective product development in a small company took place with smaller scale models of Stage-gate. This was partly due to focus in smaller risk projects. However, there is no one-model-fits-all development process. Product development processes are rather to be tailored to every different single project.
This master’s thesis is to function as a guide of improving product development activities in a company. Even though product development always presents its own risks, its potentials are enormous.