"Ohjelmointi on itselleni vierasta, mutta tarvitseeko kaikkien opettajien sitä osakaan?” : Digitaidot, digimentorin apu ja digitaalisten taitomerkkien käyttöönotto Lempäälän peruskouluissa
Eerola, Tanja (2024)
Eerola, Tanja
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401231746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401231746
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa keskityttiin Lempäälän koulujen opetushenkilöstön kompetenssiin digitaitoihin liittyen, digitaalisten TVT-taitomerkkien käyttöönottoon ja paikallisen digimentorin apuun kahteen edellä mainittuun liittyen. Käyttöönotto vaatii digitaitojen hallitsemista opetushenkilöstön kesken, joten sitä selvitettiin opetushenkilöstön kesken digitaalisten taitomerkkien kriteerien mukaisesti.
Tutkimus suoritettiin osana valtakunnallista Uudet Lukutaidot -hanketta, ja sen tavoitteena oli arvioida erilaisten apukeinojen, kuten digimentorin pitämien lähiopetustuntien, vaikutusta opettajien ja oppilaiden digitaalisten taitojen lisäämiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös digimentorin roolia TVT-taitojen opettamisessa ja opetushenkilöstön tietotaidon lisäämisessä.
Tutkimus toteutettiin noudattaen suunnittelutieteellisen tutkimuksen viitekehystä. Kehitetty artefakti on tässä tutkielmassa vakinaistettava digimentori, joka oli palkattu Lempäälän kuntaan tutkielman tekohetkellä lukuvuodeksi 2022–23. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kahta erillistä sähköistä kyselylomaketta ja täten kyselytutkimusta.
Tutkimusasetelma keskittyi Lempäälän kouluissa työskentelevän opetushenkilöstön TVTtaitoihin. Tutkimustuloksissa koettiin positiivisia kokemuksia digimentorista ja paikallisista digituutoreista opetushenkilöstön TVT-taitojen edistäjinä. Kuitenkin palautteissa mainittiin myös joitain haasteita, kuten kiireen vaikutus osallistumiseen ja kaipuu selkeämpään ohjeistukseen opetustilanteessa. Suurin osa vastaajista koki omien taitojensa olevan riittävät, mutta vastauksissa ilmeni myös selkeitä tarpeita mentoroinnille erityisesti ohjelmoinnin, robotiikan ja tiedonhallinta- ja tietoturvataitojen osalta. Digimentorin tarjoama tuki koettiin hyödylliseksi, mutta osa opetushenkilöstöstä ei ollut hyödyntänyt sitä omassa työssään.
Tutkimus päätyi siihen, että digimentori ja paikalliset digituutorit olivat hyödyllisiä TVT-taitojen kehittämisessä. Jatkossa tulisi tarkastella laajemmin koulun henkilökunnan osallistumista ja selvittää, miten digimentoria voisi entistä paremmin hyödyntää resurssina.
Tutkimus suoritettiin osana valtakunnallista Uudet Lukutaidot -hanketta, ja sen tavoitteena oli arvioida erilaisten apukeinojen, kuten digimentorin pitämien lähiopetustuntien, vaikutusta opettajien ja oppilaiden digitaalisten taitojen lisäämiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös digimentorin roolia TVT-taitojen opettamisessa ja opetushenkilöstön tietotaidon lisäämisessä.
Tutkimus toteutettiin noudattaen suunnittelutieteellisen tutkimuksen viitekehystä. Kehitetty artefakti on tässä tutkielmassa vakinaistettava digimentori, joka oli palkattu Lempäälän kuntaan tutkielman tekohetkellä lukuvuodeksi 2022–23. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kahta erillistä sähköistä kyselylomaketta ja täten kyselytutkimusta.
Tutkimusasetelma keskittyi Lempäälän kouluissa työskentelevän opetushenkilöstön TVTtaitoihin. Tutkimustuloksissa koettiin positiivisia kokemuksia digimentorista ja paikallisista digituutoreista opetushenkilöstön TVT-taitojen edistäjinä. Kuitenkin palautteissa mainittiin myös joitain haasteita, kuten kiireen vaikutus osallistumiseen ja kaipuu selkeämpään ohjeistukseen opetustilanteessa. Suurin osa vastaajista koki omien taitojensa olevan riittävät, mutta vastauksissa ilmeni myös selkeitä tarpeita mentoroinnille erityisesti ohjelmoinnin, robotiikan ja tiedonhallinta- ja tietoturvataitojen osalta. Digimentorin tarjoama tuki koettiin hyödylliseksi, mutta osa opetushenkilöstöstä ei ollut hyödyntänyt sitä omassa työssään.
Tutkimus päätyi siihen, että digimentori ja paikalliset digituutorit olivat hyödyllisiä TVT-taitojen kehittämisessä. Jatkossa tulisi tarkastella laajemmin koulun henkilökunnan osallistumista ja selvittää, miten digimentoria voisi entistä paremmin hyödyntää resurssina.