Kestävyysraportoinnin vaikutukset yrityksen asemaan rahoitusmarkkinoilla : Raportointi kilpailuedun luojana
Annala, Jaakko (2024)
Annala, Jaakko
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401101312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401101312
Tiivistelmä
Kestävyysparadigman muuttuessa yhä tärkeämmäksi yrityksen sidosryhmien mielissä, nousee kestävyysraportoinnin rooli yrityksen viestinnässä jatkuvasti merkittävämmäksi. Talousraportoinnista eroten kestävyysraportoinnilla on kuitenkin kirjavammat käyttäjäryhmät, käyttötarkoitukset, tavoitteet, olennaiset teemat, sekä tavat mitata teemoja. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa myös sen hyödyt ja tavat luoda arvoa voivat olla jokseenkin erilaisia. Näin ollen raportoinnin muuttuessa pakolliseksi yhä suuremmalle joukolle yrityksiä, on mielekästä kartoittaa niitä mekanismeja, joilla kestävyysraportoinnilla voitaisiin luoda kilpailuetua muihin. Konkreettinen keino vaikuttaa investointeihin, strategiseen päätöksentekoon ja täten kilpailukykyyn on varmistaa yrityksen rahoituksellinen asema, jossa rahoituksen saatavuus ja hinta toimivat osakomponentteina.
Tämän työn tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miksi yritysten kannattaisi osallistua kestävyysraportointiin. Työn tavoitteena on kuvata yrityksen kestävyysraportoinnin vaikutusta rahoituksen hintaan ja saatavuuteen. Lisäksi tavoitteena on tutkia näiden ja mahdollisten muiden tekijöiden välittäjäroolia kestävyysraportoinnin ja kilpailuedun välisessä yhteydessä.
Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdeaineistona käytetään pääasiassa vuoden 2016 jälkeen ilmestyneitä alan tieteellisiä ja vertaisarvioituja artikkeleita. Lisäksi aineistona toimivat erityisesti teorialuvuissa kestävyysraportointistandardien, EU:n lainsäädännön ja kotimaisen lainsäädännön dokumentaatio, sekä alan kirjallisuus. Tärkeimpinä kriteereinä aineiston laadun varmistamiseksi ovat artikkelien lähdeviittausten lukumäärä, sekä sisällön sopivuus tutkimuskysymyksiin peilaten.
Tutkimuksen perusteella kestävyysraportointi vaikuttaa rahoituksellisen asemaan lisääntyneen läpinäkyvyyden ja vähentyneen tiedon asymmetrian takia. Vaikutusten voimakkuuteen vaikuttaa yritysten toimintaympäristön ja sidosryhmien arvojen lisäksi raportoinnin laatu ja laajuus. Raporttien käyttäjät eivät kuitenkaan näytä osaavan arvioida raportteja riittävästi, jolloin se ulkoistetaan analyytikoille ja virallisille varmistajille. Erityisesti ulkoinen varmennus vaikuttaa positiivisesti saatuihin hyötyihin. Tästä jatkaen kestävyysraportoinnin kilpailuedun ja arvonluonnin potentiaali on teoriassa mahdollista esimerkiksi parantuvan maineen myötä, mutta pitkän vaikutusaikansa vuoksi empiiriset tulokset ovat toistaiseksi vajaita. Arvonluonnin perustana on arvon käsityksen laajentaminen uusiin ulottuvuuksiin, jossa arvo ei koostu pelkästään perinteisestä taloudellisestä arvosta.
Tämän työn tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miksi yritysten kannattaisi osallistua kestävyysraportointiin. Työn tavoitteena on kuvata yrityksen kestävyysraportoinnin vaikutusta rahoituksen hintaan ja saatavuuteen. Lisäksi tavoitteena on tutkia näiden ja mahdollisten muiden tekijöiden välittäjäroolia kestävyysraportoinnin ja kilpailuedun välisessä yhteydessä.
Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdeaineistona käytetään pääasiassa vuoden 2016 jälkeen ilmestyneitä alan tieteellisiä ja vertaisarvioituja artikkeleita. Lisäksi aineistona toimivat erityisesti teorialuvuissa kestävyysraportointistandardien, EU:n lainsäädännön ja kotimaisen lainsäädännön dokumentaatio, sekä alan kirjallisuus. Tärkeimpinä kriteereinä aineiston laadun varmistamiseksi ovat artikkelien lähdeviittausten lukumäärä, sekä sisällön sopivuus tutkimuskysymyksiin peilaten.
Tutkimuksen perusteella kestävyysraportointi vaikuttaa rahoituksellisen asemaan lisääntyneen läpinäkyvyyden ja vähentyneen tiedon asymmetrian takia. Vaikutusten voimakkuuteen vaikuttaa yritysten toimintaympäristön ja sidosryhmien arvojen lisäksi raportoinnin laatu ja laajuus. Raporttien käyttäjät eivät kuitenkaan näytä osaavan arvioida raportteja riittävästi, jolloin se ulkoistetaan analyytikoille ja virallisille varmistajille. Erityisesti ulkoinen varmennus vaikuttaa positiivisesti saatuihin hyötyihin. Tästä jatkaen kestävyysraportoinnin kilpailuedun ja arvonluonnin potentiaali on teoriassa mahdollista esimerkiksi parantuvan maineen myötä, mutta pitkän vaikutusaikansa vuoksi empiiriset tulokset ovat toistaiseksi vajaita. Arvonluonnin perustana on arvon käsityksen laajentaminen uusiin ulottuvuuksiin, jossa arvo ei koostu pelkästään perinteisestä taloudellisestä arvosta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]