Energia-alan muutosvoimat ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Riihijärvi, Sampo (2024)
Riihijärvi, Sampo
2024
Sähkötekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401031046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401031046
Tiivistelmä
Energia-alan palveluliiketoiminnan, ja etenkin sen tietojärjestelmä- ja asiantuntijapalvelukokonaisuuden, merkitys energia-alan ydinliiketoiminnoissa kasvaa energiamurroksen ja energia-alan toimintaympäristön muutosvoimien myötä. Lisäksi samat muutosvoimat muokkaavat alan palvelutarpeita ja kasvattavat palveluiden kysyntää. Elenia näkee, että palveluliiketoiminnan on muutoksien myötä kehityttävä niin rakenteellisesti kuin liiketaloudellisesti. Tämä diplomityö tarkastelee energia-alan muutosvoimia ja palveluliiketoimintaa. Työn päätavoitteet ovat toimintaympäristön muutosten vaikutuksien tutkiminen, palvelutarjoaman ja -kumppanuuksien sekä palveluliiketoiminnan kannattavuuden kehitysmahdollisuuksien selvittäminen.
Toimintaympäristöselvityksessä kartoitettiin aluksi kirjallisuusselvityksellä sekä energia-alan että palveluliiketoiminnan ympäristöjä eri viitekehyksistä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Kirjallisuusselvitystä jatkettiin tämän jälkeen tarkastelemalla energia-alan yhdeksää keskeistä muutosvoimaa ja niistä palveluliiketoimintaan heijastuvia vaikutuksia. Työn seuraavassa vaiheessa tutkittiin Elenian tuottamaa palvelukokonaisuutta sekä sen kehitysmahdollisuuksia kirjallisuusselvitykseen ja kvalitatiivisen tutkimukseen tukeutuen. Tutkimusta varten järjestettiin kahdeksan puolistrukturoitua laadullista haastattelua palveluliiketoiminnan avainhenkilöille. Työn viimeisessä osiossa tarkasteltiin muuhun aineistoon ja työn aikana käydyistä keskusteluista tehtyihin havaintoihin perustuen energia-alan palvelukokonaisuuden kannattavuutta ja hinnoittelua. Kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja mahdollisuuksia tutkittiin yleisellä tasolla riskienhallinnan avulla. Palvelukokonaisuuden hinnoittelun uudistamiskeinoja puolestaan selvitettiin yleisien mallien ja esimerkin kautta.
Tutkielman ensimmäisessä osassa havaittiin, että useilla energia-alan muutosvoimilla on vaikutus palveluliiketoimintaan joko suoraan tai heijastuneena. Muutosvoimista digitalisaatiolla on selvästi merkittävin vaikutus energia-alan palvelukokonaisuuteen, ja sen vaikutukset näkyvät myös työn muissa osa-alueissa. Toisen osion tuloksissa selvisi, että palvelukokonaisuuden portfoliota on kehitettävä modulaarisempaan ja selkeämpään suuntaan. Lisäksi palvelukehityksestä ja kumppanuudenhallinnasta on tehtävä proaktiivisempaa ja avoimempaa asiakasyritysten suuntaan. Palveluliiketoiminnan on tulevaisuudessa myös hyödynnettävä itsepalvelua ja asiakkaan ohjaamista tarkoituksenmukaisiin palvelukanaviin entistä enemmän. Viimeisessä osiossa saatiin tutkittua erilaisia kannattavuustekijöiden vaikutuksia. Tuloksien perusteella Elenian olisi järkevää muodostaa palvelukokonaisuudelle hinnoittelustrategia, joka on yhteensopiva liiketoiminnan strategisten tavoitteiden kanssa. Tutkimuksen johtopäätökset pyrittiin validoimaan erillisellä loppukyselyllä. The importance of the service business in the energy sector, and especially its information system and expert service package, as a core business of energy sector is growing as a result of the energy transition and the forces of change in the operating environment in the energy sector. In addition, the same forces of change are shaping the service needs of the industry and increasing the demand for services. Elenia sees that service business needs to develop structurally as well as economically because of the changes in the environment. This Master's thesis examines the forces of change and the service business in the energy sector. The main objectives of the thesis are to study the effects of the changes in the operating environment, to investigate the development possibilities of service offerings and partnerships, and the profitability of the service business.
The literature review of the operating environment initially mapped environments of both the energy sector and service business from different reference frameworks and factors affecting them. The literature review was then continued by examining nine key forces of change in the energy sector and their impact on the service business. In the next phase of the work, the service package produced by Elenia was studied, as well as its development possibilities based on literature research and qualitative research. For the study, eight semi-structured qualitative interviews were arranged for key personnel of the service business. The final section of the thesis examined the profitability and pricing of the energy sector service package based on other material and observations made from discussions during the study. Factors and opportunities affecting profitability were studied at a general level through risk management. Additionally, the means of reforming the pricing of service package were researched through common models and a small case example.
In the first part of the thesis, it was found that several forces of change in the energy sector have an impact on the service business, either directly or by reflection. Of the forces of change, digitalization clearly had the most significant impact on the service package in the energy sector, and its effects are also visible in other areas of this thesis. The results of the second section showed that the portfolio of the service package needs to be developed in a more modular and streamlined direction. In addition, service development and partnership management must be made more proactive and transparent towards business clientele. In the future, the service business must also make more use of self-service and directing the end-customer to appropriate service channels. In the last section, various effects of profitability factors were examined. Based on the results it would be advisable for Elenia to establish a pricing strategy for the service package that is compatible with the strategic goals of service business operations. The final questionnaire was intended to validate the conclusions.
Toimintaympäristöselvityksessä kartoitettiin aluksi kirjallisuusselvityksellä sekä energia-alan että palveluliiketoiminnan ympäristöjä eri viitekehyksistä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Kirjallisuusselvitystä jatkettiin tämän jälkeen tarkastelemalla energia-alan yhdeksää keskeistä muutosvoimaa ja niistä palveluliiketoimintaan heijastuvia vaikutuksia. Työn seuraavassa vaiheessa tutkittiin Elenian tuottamaa palvelukokonaisuutta sekä sen kehitysmahdollisuuksia kirjallisuusselvitykseen ja kvalitatiivisen tutkimukseen tukeutuen. Tutkimusta varten järjestettiin kahdeksan puolistrukturoitua laadullista haastattelua palveluliiketoiminnan avainhenkilöille. Työn viimeisessä osiossa tarkasteltiin muuhun aineistoon ja työn aikana käydyistä keskusteluista tehtyihin havaintoihin perustuen energia-alan palvelukokonaisuuden kannattavuutta ja hinnoittelua. Kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja mahdollisuuksia tutkittiin yleisellä tasolla riskienhallinnan avulla. Palvelukokonaisuuden hinnoittelun uudistamiskeinoja puolestaan selvitettiin yleisien mallien ja esimerkin kautta.
Tutkielman ensimmäisessä osassa havaittiin, että useilla energia-alan muutosvoimilla on vaikutus palveluliiketoimintaan joko suoraan tai heijastuneena. Muutosvoimista digitalisaatiolla on selvästi merkittävin vaikutus energia-alan palvelukokonaisuuteen, ja sen vaikutukset näkyvät myös työn muissa osa-alueissa. Toisen osion tuloksissa selvisi, että palvelukokonaisuuden portfoliota on kehitettävä modulaarisempaan ja selkeämpään suuntaan. Lisäksi palvelukehityksestä ja kumppanuudenhallinnasta on tehtävä proaktiivisempaa ja avoimempaa asiakasyritysten suuntaan. Palveluliiketoiminnan on tulevaisuudessa myös hyödynnettävä itsepalvelua ja asiakkaan ohjaamista tarkoituksenmukaisiin palvelukanaviin entistä enemmän. Viimeisessä osiossa saatiin tutkittua erilaisia kannattavuustekijöiden vaikutuksia. Tuloksien perusteella Elenian olisi järkevää muodostaa palvelukokonaisuudelle hinnoittelustrategia, joka on yhteensopiva liiketoiminnan strategisten tavoitteiden kanssa. Tutkimuksen johtopäätökset pyrittiin validoimaan erillisellä loppukyselyllä.
The literature review of the operating environment initially mapped environments of both the energy sector and service business from different reference frameworks and factors affecting them. The literature review was then continued by examining nine key forces of change in the energy sector and their impact on the service business. In the next phase of the work, the service package produced by Elenia was studied, as well as its development possibilities based on literature research and qualitative research. For the study, eight semi-structured qualitative interviews were arranged for key personnel of the service business. The final section of the thesis examined the profitability and pricing of the energy sector service package based on other material and observations made from discussions during the study. Factors and opportunities affecting profitability were studied at a general level through risk management. Additionally, the means of reforming the pricing of service package were researched through common models and a small case example.
In the first part of the thesis, it was found that several forces of change in the energy sector have an impact on the service business, either directly or by reflection. Of the forces of change, digitalization clearly had the most significant impact on the service package in the energy sector, and its effects are also visible in other areas of this thesis. The results of the second section showed that the portfolio of the service package needs to be developed in a more modular and streamlined direction. In addition, service development and partnership management must be made more proactive and transparent towards business clientele. In the future, the service business must also make more use of self-service and directing the end-customer to appropriate service channels. In the last section, various effects of profitability factors were examined. Based on the results it would be advisable for Elenia to establish a pricing strategy for the service package that is compatible with the strategic goals of service business operations. The final questionnaire was intended to validate the conclusions.