Varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijoiden valmiudet aggressiivisen lapsen kohtaamiseen
Järvi, Henriikka; Heinonen, Viivi (2023)
Järvi, Henriikka
Heinonen, Viivi
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121510894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121510894
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa eläytymismenetelmä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, millaisia valmiuksia varhaiskas vatuksen maisteriopiskelijoilla on kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi. Lapsen aggressiiviseen käyttäy tymiseen ja sen kohtaamiseen, liittyy hyvin vahvasti lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus ja siksi tässä tutkimuksessa pyritään avaamaan aihetta, sekä lapsen, että aikuisen näkökulmasta. Eläytymismenetelmätut kimuksessa hyödynnetään neljää erilaista kehyskertomusta, joiden avulla pystytään selvittämään tutkimusky symyksen mukaisesti varhaiskasvatuksen maisterivaiheen opiskelijoiden erilaisia valmiuksia aggressiivisen lapsen kohtaamiseen.
Aineistoa lähdetään keräämään tutkimukseen kahden eri sosiaalisen median alustan kautta loka-mar raskuun vaihteessa. Tutkimuksessa kohderyhmänä toimii varhaiskasvatuksen kandidaatiksi valmistuneet maisterivaiheenopiskelijat. Aineisto kerätään sähköisenä eläytymismenetelmätutkimuksena, johon saatiin analysointikelpoisia vastauksia 10 kappaletta. Saatua aineistoa lähdettiin analysoimaan sisällön analyysin kei noin. Saadusta aineistosta lähdettiin etsimään samankaltaisia sitaatteja, joista luotiin yhteensä neljä eri kate goriaa. Nämä saadut kategoriat olivat seuraavanlaisia: tilanteen ennakointi, tilanteessa toimiminen, tilanteesta keskusteleminen, sekä ammatillinen varmuus. Näiden neljän luodun kategorian pohjalta pystyttiin havaitse maan erilaisia valmiuksia.
Tutkimuksesta esiin nousseiden tulosten perusteella varhaiskasvatuksen maisterivaiheenopiskelijoilla on jo olemassa olevia erilaisia valmiuksia kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi. Näistä valmiuksista kaik kein eniten vastaajat painottavat tilanteessa toimimista, kuten lapsen luo menemistä, lapsen siirtämistä toiseen tilaan tai lapsen motivoimista. Vastaajista jokainen kertoi omaavansa aiempaa työkokemusta alalta, joten sillä saattaa olla merkitystä näiden valmiuksien ja oman ammatillisen varmuuden kehittymisessä. Hyvin pieni osa vastausten perusteella koki, ettei osaisi toimia kehyskertomuksiin luoduissa tilanteissa, koska ei tiedä miten tilanteessa tulisi toimia tai on epävarma kyvyistään.
Aineistoa lähdetään keräämään tutkimukseen kahden eri sosiaalisen median alustan kautta loka-mar raskuun vaihteessa. Tutkimuksessa kohderyhmänä toimii varhaiskasvatuksen kandidaatiksi valmistuneet maisterivaiheenopiskelijat. Aineisto kerätään sähköisenä eläytymismenetelmätutkimuksena, johon saatiin analysointikelpoisia vastauksia 10 kappaletta. Saatua aineistoa lähdettiin analysoimaan sisällön analyysin kei noin. Saadusta aineistosta lähdettiin etsimään samankaltaisia sitaatteja, joista luotiin yhteensä neljä eri kate goriaa. Nämä saadut kategoriat olivat seuraavanlaisia: tilanteen ennakointi, tilanteessa toimiminen, tilanteesta keskusteleminen, sekä ammatillinen varmuus. Näiden neljän luodun kategorian pohjalta pystyttiin havaitse maan erilaisia valmiuksia.
Tutkimuksesta esiin nousseiden tulosten perusteella varhaiskasvatuksen maisterivaiheenopiskelijoilla on jo olemassa olevia erilaisia valmiuksia kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi. Näistä valmiuksista kaik kein eniten vastaajat painottavat tilanteessa toimimista, kuten lapsen luo menemistä, lapsen siirtämistä toiseen tilaan tai lapsen motivoimista. Vastaajista jokainen kertoi omaavansa aiempaa työkokemusta alalta, joten sillä saattaa olla merkitystä näiden valmiuksien ja oman ammatillisen varmuuden kehittymisessä. Hyvin pieni osa vastausten perusteella koki, ettei osaisi toimia kehyskertomuksiin luoduissa tilanteissa, koska ei tiedä miten tilanteessa tulisi toimia tai on epävarma kyvyistään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]