Lasten ja nuorten pelaaminen on monipuolista ja sukupuolittunutta
Laakso, Kalle; Meriläinen, Mikko; Aurava, Riikka; Stenros, Jaakko (2023-12-08)
Laakso, Kalle
Meriläinen, Mikko
Aurava, Riikka
Stenros, Jaakko
08.12.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121410834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121410834
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Tämä artikkeli tarkastelee, miten lapset ja nuoret pelaavat digitaalisia pelejä, miten pelikulttuureihin osallistuminen rakentuu, ja kuinka sukupuoli ja ikä vaikuttavat näihin. Vuosittain 2019–2022 kahdelta helsinkiläiseltä ikäkohortilta kerätty pitkittäisaineisto antaa laajan kuvan 11–16-vuotiaiden koululaisten pelikulttuurisesta osallistumisesta. Lähes kaikki vastaajat pelasivat ainakin joskus ja suuri osa päivittäin. Pelaamisessa tapahtuu muutoksia vastaajien iän myötä; pelaamisen motiivit, sosiaalisuus ja pelaamisen määrä ovat keskeisesti sukupuolittuneita ilmiöitä. Tyttöjen pelaaminen vähenee selkeästi yläkoulun aikana ja sosiaalisen pelaamisen välttely on yleistä jo nuorena. Pelien striimaaminen on keskeinen pelikulttuuriosallistumisen portti. Tutkimuksemme kohdistuu nivelvaiheisiin, joissa siirrytään lapsuudesta nuoruuteen ja alakoulusta yläkouluun ja edelleen toisen asteen opintoihin.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19293]