Liukurenkaat signaalin- ja datansiirrossa
Kaurala, Konsta (2023)
Kaurala, Konsta
2023
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023113010352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023113010352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kirjallisuusselvityksen muodossa tekijöitä, jotka vaikuttavat liukurenkaassa syntyvään sähköiseen kohinaan. Työn alussa esitellään erilaisia liukurengas- ja kontaktityyppejä sekä niiden materiaaleja. Tribologiset ilmiöt kuten kitka ja voitelu vaikuttavat oleellisesti signaalin laatuun, ja näihin asioihin perehdytään ennen kuin käsitellään mitä sähköinen kohina on ja mikä sen vaikutus on signaalin- ja datansiirtoon.
On tärkeää ymmärtää liukurenkaan toimintaan vaikuttavia tekijöitä, sillä liukurenkaiden käyttöä monissa mittaus- ja säätötekniikan sovelluksissa ei tulla heti syrjäyttämään sen yksinkertaisen rakenteen ja edullisuuden ansiosta.
Käytetyin mittari kontaktin laadun tarkistamiseksi on ollut jo pitkään resistanssi. Sähköinen kohina syntyy liukurenkaissa pitkälti resistanssin vaihteluiden seurauksena. Korkeammilla taajuuksilla myös kokoonpanon kapasitanssilla voi olla pieni vaikutus.
Suunnitellessa liukurenkaita joudutaan aina tekemään jonkinlainen kompromissi kulumisen ja kontaktin laadun välillä. Samalla kun kontaktipintojen väliin syntyvä kalvo kasvattaa resistanssia, eli lisää sähköistä kohinaa, se myös pidentää renkaan kestoikää. Kontaktiympäristöllä ja materiaalien valinnalla voidaan vaikuttaa oleellisesti tähän, mutta täydellistä liukurengasta on mahdoton suunnitella.
On tärkeää ymmärtää liukurenkaan toimintaan vaikuttavia tekijöitä, sillä liukurenkaiden käyttöä monissa mittaus- ja säätötekniikan sovelluksissa ei tulla heti syrjäyttämään sen yksinkertaisen rakenteen ja edullisuuden ansiosta.
Käytetyin mittari kontaktin laadun tarkistamiseksi on ollut jo pitkään resistanssi. Sähköinen kohina syntyy liukurenkaissa pitkälti resistanssin vaihteluiden seurauksena. Korkeammilla taajuuksilla myös kokoonpanon kapasitanssilla voi olla pieni vaikutus.
Suunnitellessa liukurenkaita joudutaan aina tekemään jonkinlainen kompromissi kulumisen ja kontaktin laadun välillä. Samalla kun kontaktipintojen väliin syntyvä kalvo kasvattaa resistanssia, eli lisää sähköistä kohinaa, se myös pidentää renkaan kestoikää. Kontaktiympäristöllä ja materiaalien valinnalla voidaan vaikuttaa oleellisesti tähän, mutta täydellistä liukurengasta on mahdoton suunnitella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]