Lääkärimentorointi osana lääkäriksi kasvamista : Tampereen mentorointipilottiin osallistuneiden näkemyksiä mentoroinnista
Ylihautala, Kaisla; Reho, Tiia (2022)
Ylihautala, Kaisla
Reho, Tiia
2022
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302011931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302011931
Tiivistelmä
TAUSTA : Lääkärimentoroinnin tavoitteita ovat esimerkiksi ammatillisen kasvun tukeminen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpito. Erilaisia mentorointihankkeita on järjestetty ympäri Suomea, mutta mentorointi ei ole kiinteä osa lääkärikoulutusta. Suomessa toteutetusta lääkärimentoroinnista on vähän strukturoitua palautetta ja tutkimuksia. AINEISTO JA MENETELMÄT : Tampereen mentorointipilottiin osallistui 25 mentori-aktoriparia, jotka tapasivat keskimäärin 3-4 kertaa helmi-syyskuussa 2019. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkein, ja vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisältöanalyysin keinoin. Tavoitteenamme oli kerätä tietoa osallistujien kokemuksista ja löytää näkökulmia mentoroinnin kehittämiseen. TULOKSET : Osallistujat kokivat mentoroinnin tukemisena ja ajatusten jakamisena. Mentorointia tarvittiin yksilötekijöiden, kuten jaksamisen ja epävarmuuden sietokyvyn tukemiseen sekä ammatillisen identiteetin kehittymiseen. PÄÄTELMÄ : Mentoroinnista koettiin olevan hyötyä, eikä koettuja haittoja ollut. Mentorointi voi olla yksi tapa tukea lääketieteen opiskelijoiden ja nuorten lääkärien jaksamista sekä urapolkujen ja ammatillisen identiteetin kehitystä.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19236]