Palvelumuotoilun hyödyntäminen salkunhallinnassa
Lyytikkä, Jere (2023)
Lyytikkä, Jere
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309118101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309118101
Tiivistelmä
Nykypäivänä organisaatiot kohtaavat erityisen haastavia tehtäviä projektien hallinnassa ja resurssien optimoinnissa. Projektit ovat kiireellisiä, kilpailevat samoista resursseista ja saattavat olla osin päällekkäisiä. Moni organisaatio käyttää salkunhallinnan työkaluja muun muassa projektien, resurssien ja riskien hallintaan.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee palvelumuotoilun hyödyntämistä salkunhallinnassa organisaatiotasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilua voidaan käyttää salkunhallinnan haasteiden tunnistamisessa ja ratkaisemisessa. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin, jotka liittyivät palvelumuotoilun lisäarvoon salkunhallinnassa, palvelumuotoilun keinoihin salkunhallinnassa sekä siihen, miten organisaatio voi tunnistaa tarpeen salkunhallinnalle.
Tutkimuksella on liikkeenjohdollista arvoa, sillä sen tavoitteena oli tarjota käytännön näkökulma ja tuloksia organisaatioille, jotka pyrkivät kehittämään salkunhallinnan käytäntöjään ja optimoimaan resurssien käyttöä luodakseen arvoa sekä organisaatiolle että sen sidosryhmille. Yhdistämällä palvelumuotoilun ja salkunhallinnan lähestymistavat voimme löytää uusia tapoja parantaa organisaation suorituskykyä, saavuttaa kestävää kilpailuetua sekä luoda parempia asiakaskokemuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jossa tarkasteltiin aiemmin julkaistuja tutkimuksia, artikkeleita ja kirjallisuutta palvelumuotoilusta ja salkunhallinnasta. Tutkimusaineisto koostui alan tieteellisistä julkaisuista ja muusta relevantista kirjallisuudesta.
Työssä esitellään salkunhallinnan perusteet, tavoitteet ja hyödyt organisaation projektien ja resurssien hallinnassa. Lisäksi käsitellään salkunhallinnan haasteita, kuten päällekkäisiä projekteja ja resurssien kilpailua. Palvelumuotoilun osalta tarkastellaan erilaisia keinoja, joita voidaan hyödyntää salkunhallinnassa sekä juurisyyn määrittämistä ja tunnistamista palvelumuotoilun avulla. Palvelumuotoilun tuottama lisäarvo salkunhallinnalle ja sen hyödyntäminen käytännössä käsitellään viimeisessä luvussa, jossa hyödynnetään aikaisempien lukujen teoriaa. Tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja on mallinnettu kaaviossa, johon on kuvattu palvelumuotoilun ja salkunhallinnan välisiä suhteita. Viimeiseksi esitellään yhteenveto saaduista tuloksista sekä niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että palvelumuotoilulla on potentiaalia tuoda lisäarvoa salkunhallintaan eri tavoin. Se voi auttaa organisaatioita tunnistamaan tarpeen salkunhallinnalle ja parantamaan päätöksentekoa sekä luomaan parempia asiakaskokemuksia. Organisaatiot voivat hyödyntää palvelumuotoilua salkunhallinnan parantamisessa ja saavuttaa parempia tuloksia projektien ja resurssien hallinnassa. Tämä tutkimus tarjoaa perustan ymmärtää palvelumuotoilun hyödyntämistä salkunhallinnassa. Lisäksi tästä tutkimuksesta nousi kiinnostavia aiheita jatkotutkimuksille ja keskusteluille organisaatioiden projektien hallinnasta ja resurssien optimoinnista. Yhdistämällä salkunhallinnan ja palvelumuotoilun näkökulmat, tämä tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä organisaatioiden menestyksen tueksi.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee palvelumuotoilun hyödyntämistä salkunhallinnassa organisaatiotasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilua voidaan käyttää salkunhallinnan haasteiden tunnistamisessa ja ratkaisemisessa. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin, jotka liittyivät palvelumuotoilun lisäarvoon salkunhallinnassa, palvelumuotoilun keinoihin salkunhallinnassa sekä siihen, miten organisaatio voi tunnistaa tarpeen salkunhallinnalle.
Tutkimuksella on liikkeenjohdollista arvoa, sillä sen tavoitteena oli tarjota käytännön näkökulma ja tuloksia organisaatioille, jotka pyrkivät kehittämään salkunhallinnan käytäntöjään ja optimoimaan resurssien käyttöä luodakseen arvoa sekä organisaatiolle että sen sidosryhmille. Yhdistämällä palvelumuotoilun ja salkunhallinnan lähestymistavat voimme löytää uusia tapoja parantaa organisaation suorituskykyä, saavuttaa kestävää kilpailuetua sekä luoda parempia asiakaskokemuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jossa tarkasteltiin aiemmin julkaistuja tutkimuksia, artikkeleita ja kirjallisuutta palvelumuotoilusta ja salkunhallinnasta. Tutkimusaineisto koostui alan tieteellisistä julkaisuista ja muusta relevantista kirjallisuudesta.
Työssä esitellään salkunhallinnan perusteet, tavoitteet ja hyödyt organisaation projektien ja resurssien hallinnassa. Lisäksi käsitellään salkunhallinnan haasteita, kuten päällekkäisiä projekteja ja resurssien kilpailua. Palvelumuotoilun osalta tarkastellaan erilaisia keinoja, joita voidaan hyödyntää salkunhallinnassa sekä juurisyyn määrittämistä ja tunnistamista palvelumuotoilun avulla. Palvelumuotoilun tuottama lisäarvo salkunhallinnalle ja sen hyödyntäminen käytännössä käsitellään viimeisessä luvussa, jossa hyödynnetään aikaisempien lukujen teoriaa. Tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja on mallinnettu kaaviossa, johon on kuvattu palvelumuotoilun ja salkunhallinnan välisiä suhteita. Viimeiseksi esitellään yhteenveto saaduista tuloksista sekä niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että palvelumuotoilulla on potentiaalia tuoda lisäarvoa salkunhallintaan eri tavoin. Se voi auttaa organisaatioita tunnistamaan tarpeen salkunhallinnalle ja parantamaan päätöksentekoa sekä luomaan parempia asiakaskokemuksia. Organisaatiot voivat hyödyntää palvelumuotoilua salkunhallinnan parantamisessa ja saavuttaa parempia tuloksia projektien ja resurssien hallinnassa. Tämä tutkimus tarjoaa perustan ymmärtää palvelumuotoilun hyödyntämistä salkunhallinnassa. Lisäksi tästä tutkimuksesta nousi kiinnostavia aiheita jatkotutkimuksille ja keskusteluille organisaatioiden projektien hallinnasta ja resurssien optimoinnista. Yhdistämällä salkunhallinnan ja palvelumuotoilun näkökulmat, tämä tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä organisaatioiden menestyksen tueksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]