Sivuvirtojen yhteiskehittäminen elintarviketeollisuudessa : Yhteistyö ostajan ja toimittajan välillä
Morelius, Anniina (2023)
Morelius, Anniina
2023
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308227734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308227734
Tiivistelmä
Elintarviketeollisuudessa syntyy jatkuvasti hukkaa eli ruokahävikkiä. Ruokahävikillä on suuri ympäristövaikutus, joten sen määrään on pyritty puuttumaan viime vuosina yhä enemmän ja enemmän. Hävikkiä, jota syntyy tuotannossa, voidaan kutsua sivuvirraksi ja noita sivuvirtoja voi daan puolestaan kehittää tuotteiksi, jolloin myös hävikin määrä vähenee. Usein tällaisen tuotteen kehittäminen vaatii yritysten välistä yhteistyötä, yhteistyötä voidaan tehdä koko tuotekehityksen ajan, jolloin voidaan puhua tuotteen yhteiskehittämisestä. Kuitenkaan tällaisten tuotteiden luomi selle ei ole selkeää prosessia. Työn tavoitteena on kehittää sivuvirtojentuotteistamisen viitekehys, jonka avulla yritykset voivat tehostaa omia prosessejaan sivuvirtojen hyödyntämisessä.
Tutkimuksessa selvitetään, miten ostajaorganisaatio voi tunnistaa uusi liiketoimintamahdolli suuksia sivuvirroista, millaisia haasteita elintarviketeollisuuden tuotteistamisesta löytyy ja mitä tuotteistaminen puolestaan edellyttää sekä pyritään ymmärtämään miten ostaja organisaatio voi osallistua tuotteistamisprosessiin. Näiden kysymysten avulla pyritään saamaan aikaiseksi selkeä prosessi, jonka avulla sivuvirtatuotteiden yhteiskehittäminen on mahdollista.
Työ on toteutukseltaan laadullinen tutkimus, jossa datankeruu on suoritettu puolistruktu roiduilla haastatteluilla sekä olemassa olevalla materiaalilla. Viitekehyksen luominen alkoi teo reettisella näkökulmalla, jota täydennettiin ja todennettiin haastatteluilla. Työhön on haastateltu kuutta eri yritystä, joista kahdella oli jo kokemusta sivuvirtojen tuotteistamisesta, muilla haastat teluun osallistuneilla yrityksillä ei aiheeseen ollut selkeää aiempaa kokemusta. Haastatteluun osallistuneet ovat pitkälti asiakkuuspäälliköitä tai myyjiä, mutta myös muutama henkilö tuotan nosta pääsi haastatteluun mukaan.
Diplomityön tuloksena saatiin rakennettua viitekehys sivuvirtojen tuotteistamiseksi, johon saa tiin eroteltua niin toimittaja kuin ostajaorganisaation vastuut ja tehtävät. Sivuvirtojen tuotteistami sessa on tunnistettu paljon haasteita ja huomattiin, että sivuvirrat luovat omat vaatimuksensa tuotekehityksessä. Tutkimus osoittaa, että selkeällä prosessilla sivuvirtojentuotteistaminen on mahdollista molempia osapuolia hyödyttäen. Lisäksi ostajaorganisaatiolla on mahdollisuus, niin kannustaa löytämään uusia ratkaisuja kuin osallistua prosessiin sitä edistäen. In the food industry, there is constantly waste, i.e. food waste. Food waste has a large envi ronmental impact, so efforts have been made to tackle it more and more in recent years. The waste that occurs in production can be called a side stream, and those side streams can be turned into products, in which case the amount of waste also decreases. However, there is no clear process for creating such products. The goal of this thesis is to develop a framework for the pro duction of side streams, which companies can use to enhance their own processes in the utiliza tion of side streams.
The research explains how buyer organization can identify a new business opportunity from side streams, what kind of challenges can be found in the productization of the food industry and what productization in turn requires and aims to understand how the buying organization can participate in the productization process. With the help of these questions, the aim is to establish a clear process, which enables the joint development of side-stream products.
The thesis was carried out as a qualitative study in its implementation, where data collection has been carried out with semi-structured interviews and existing material. Creating the frame works started with a practical perspective, which was supplemented and verified with interviews. Six different companies have been interviewed for the work, two of which already had experience in productizing side streams, the other companies that participated had no clear previous experi ence in the subject. The participants in the interview are mostly account managers or salespeople, but also a few people from production were able to participate in the interview.
As a result of the thesis, a reference framework for the productization of side streams was built, in which the responsibilities and tasks of both the supplier and the buyer organization could be separated. Many challenges have been identified in the productization of side streams and it was noticed that side streams create their own requirements in product development. The re search shows that with a clear process, the productization of side streams is possible to the ben efit of both parties. In addition, the buyer organization has the opportunity to both encourage finding new solutions and participate in the process by promoting it.
Tutkimuksessa selvitetään, miten ostajaorganisaatio voi tunnistaa uusi liiketoimintamahdolli suuksia sivuvirroista, millaisia haasteita elintarviketeollisuuden tuotteistamisesta löytyy ja mitä tuotteistaminen puolestaan edellyttää sekä pyritään ymmärtämään miten ostaja organisaatio voi osallistua tuotteistamisprosessiin. Näiden kysymysten avulla pyritään saamaan aikaiseksi selkeä prosessi, jonka avulla sivuvirtatuotteiden yhteiskehittäminen on mahdollista.
Työ on toteutukseltaan laadullinen tutkimus, jossa datankeruu on suoritettu puolistruktu roiduilla haastatteluilla sekä olemassa olevalla materiaalilla. Viitekehyksen luominen alkoi teo reettisella näkökulmalla, jota täydennettiin ja todennettiin haastatteluilla. Työhön on haastateltu kuutta eri yritystä, joista kahdella oli jo kokemusta sivuvirtojen tuotteistamisesta, muilla haastat teluun osallistuneilla yrityksillä ei aiheeseen ollut selkeää aiempaa kokemusta. Haastatteluun osallistuneet ovat pitkälti asiakkuuspäälliköitä tai myyjiä, mutta myös muutama henkilö tuotan nosta pääsi haastatteluun mukaan.
Diplomityön tuloksena saatiin rakennettua viitekehys sivuvirtojen tuotteistamiseksi, johon saa tiin eroteltua niin toimittaja kuin ostajaorganisaation vastuut ja tehtävät. Sivuvirtojen tuotteistami sessa on tunnistettu paljon haasteita ja huomattiin, että sivuvirrat luovat omat vaatimuksensa tuotekehityksessä. Tutkimus osoittaa, että selkeällä prosessilla sivuvirtojentuotteistaminen on mahdollista molempia osapuolia hyödyttäen. Lisäksi ostajaorganisaatiolla on mahdollisuus, niin kannustaa löytämään uusia ratkaisuja kuin osallistua prosessiin sitä edistäen.
The research explains how buyer organization can identify a new business opportunity from side streams, what kind of challenges can be found in the productization of the food industry and what productization in turn requires and aims to understand how the buying organization can participate in the productization process. With the help of these questions, the aim is to establish a clear process, which enables the joint development of side-stream products.
The thesis was carried out as a qualitative study in its implementation, where data collection has been carried out with semi-structured interviews and existing material. Creating the frame works started with a practical perspective, which was supplemented and verified with interviews. Six different companies have been interviewed for the work, two of which already had experience in productizing side streams, the other companies that participated had no clear previous experi ence in the subject. The participants in the interview are mostly account managers or salespeople, but also a few people from production were able to participate in the interview.
As a result of the thesis, a reference framework for the productization of side streams was built, in which the responsibilities and tasks of both the supplier and the buyer organization could be separated. Many challenges have been identified in the productization of side streams and it was noticed that side streams create their own requirements in product development. The re search shows that with a clear process, the productization of side streams is possible to the ben efit of both parties. In addition, the buyer organization has the opportunity to both encourage finding new solutions and participate in the process by promoting it.