Polttoaineiden hintamuutosten vaikutus kuljetusyrityksiin
Paunukoski, Joona (2023)
Paunukoski, Joona
2023
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-08-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202307177211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202307177211
Tiivistelmä
Polttoaineiden hinnat ovat vaihdelleet viimeisten vuosien aikana tuntuvasti. Koronapandemian seurauksena hinnat putosivat alimmilleen, mutta biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostaminen vuoden 2022 alusta sekä Venäjän hyökkäyssodan myötä polttoaineiden hinnat kohosivat korkeammiksi kuin koskaan. Tässä työssä tutkittiin, miten vuoden 2022 alusta kiihtynyt raju polttoaineiden hinnannousu on vaikuttanut suomalaisten kuljetusyritysten toimintaan. Tutkimuksen pääpaino on asioissa, joihin kuljetusyrityksillä on mahdollista vaikuttaa omilla toimillaan ja näin ollen kehittää toimintaansa. Lisäksi tutkittiin miten yhteiskunnan ohjaama sääntely vaikuttaa kuljetusyritysten toimintaan. Vaikutteita suomalaisten kuljetusyritysten energiatehokkuuden kehittämiseksi haettiin muiden Pohjoismaiden kuljetustoiminnasta ja sääntelystä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Näistä ensimmäisessä tarkastellaan kuljetusyritysten sijoittumista osaksi logistiikkaa ja toimitusketjua sekä luodaan tilannekatsaus kuljetustoiminnasta ja kuljetusten tehokkuuteen vaikuttavasta lainsäädännöstä. Pohjoismaisen näkökulman tuomiseksi vertailua haetaan muista Pohjoismaista. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osiossa keskitytään kuljetusyritysten energiatehokuuteen, jota tarkastellaan kuljetusten optimoinnin, kuljetuskaluston ja kuljettajien näkökulmasta.
Työssä käytetyn haastattelututkimuksen avulla kerättiin kuljetusyritysten edustajilta tietoa, miten polttoaineiden hintamuutokset vaikuttivat yritysten toimintaan. Suurimmat muutokset olivat tapahtuneet kuljetussopimuksissa, joita oli päivitetty vastaamaan paremmin polttoaineen hinnan muutoksiin. Kuljetusten optimoinnissa oli kiinnitetty erityistä huomiota reittisuunnitteluun, kuormitusasteeseen ja ajoneuvojen polttoaineenkulutukseen, mutta tehokkaimmat ja kustannuksiltaan edullisimmat toimet oli tehty jo aiemmin sen mukaan mitä yrityksen koko mahdollistaa. Kuljettajien osalta taloudellista ajotapaa oli tehostettu muistutusten ja lisäkoulutusten avulla, koska taloudellisen ajotavan koulutuksen hyödyt ovat osoittautuneet piikeiksi, jotka vähitellen laskevat.
Tutkimustulosten perusteella kuljetusyritysten koko on ratkaisevassa osassa monessa energiatehokkuustoimessa. Kuljetusyritykset ovat haastatteluiden perusteella kehittäneet toimintaansa kilpailullisista syistä jo ennen polttoaineiden rajua hinnannousua eikä uusia mahdollisia toimia nähdä realistisina omassa yrityksessä. Johtuuko tämä yritysten tietämättömyydestä vai onko kaikki mahdolliset polttoaineen kulutusta pienentävät energiatehokkuustoimet otettu jo käyttöön? Polttoainetaloudellisuutta parantavien toimenpiteiden avulla ei pystytä kuromaan hintojen nousun tuomia vaikutuksia kiinni, mikä saattaa vaikuttaa motivaatioon niiden käyttöönotossa varsinkin, jos käyttöönotto vaatii suurempia muutoksia. Sääntelyllä pystytään vaikuttamaan jonkin verran polttoaineen hintaan, mutta maiden ilmastotavoitteiden mukainen toiminta tulee ottaa huomioon.
Polttoainetaloudellisuutta parantavien toimintojen käyttöä tulee tarkastella yrityskohtaisesti, ja hyödyntää potentiaaliset kehityskohteet. Pientenkin toimenpiteiden merkitys kasvaa, kun niitä toistetaan säännöllisesti kerta toisensa jälkeen ja yhdistetään keskenään. Näin ollen kaikki polttoainetaloudellisuutta parantavat toimenpiteet tulisi ottaa tosissaan, vaikka niiden vaikutus tuntuisi olemattomalta. Sääntely tulisi toteuttaa ilmastotavoitteiden mukaisesti niin että kuljetusalan toiminta säilyisi kannattavana. Tässä tulee huomioida tekniikan kehittyminen ja sen käytännön hyödyntämismahdollisuudet, sekä kuljetusyritysten kustannusten nousun minimoiminen. Fuel prices have changed significantly for last years. Fuel prices fell because of the Covid-19 pandemic but rose of distribution obligation of transport fuels in 2022 and Russia’s war of aggression against Ukraine have increased fuel prices higher than never before. The purpose of this work was research how increase of fuel prices in 2022 have affected to Finnish road transport companies. The main purpose of this research was on issues that transport companies can affect with their own actions and develop their operations. In addition, it was studied how regulation directed by society affects the operation of transport companies. To develop the operations of Finnish transport companies, influences were sought from the transport operations and regulation of other Nordic countries.
The theoretical framework of this study consists of two parts. In the first part, transport companies were examined as part of logistics and the supply chain. An overview of transport operations and legislation affecting the efficiency of transport was made also in this first part of theoretical framework. To bring a Nordic perspective, a comparison was made between the Nordic countries. The second part of the theoretical framework focused on the energy efficiency of transport companies, which was examined from the perspective of transport optimization, vehicles, and drivers.
With the help of the interview research used in the work, information was collected from representatives of transport companies about how fuel price changes had affected the operations of transport companies. The biggest changes were in the transport contracts, which had been updated to better respond to changes in the price of fuel. In the optimization of transports, special attention was paid to route planning, vehicle load level and vehicle fuel consumption. The most effective and cost-effective measures had already been taken earlier. The economic driving style had been enhanced by means of reminders and additional trainings, because the benefits of the economical driving style training have proven to be spiky, which gradually decrease.
Based on the research results, the size of the transport company is a decisive factor in many energy efficiency measures. It appears from the interviews that the transport companies have developed their operations for competitive reasons even before the drastic increase in fuel prices and that new possible operations are not seen as realistic in their own company. Is this due to transport companies' ignorance of energy efficiency measures, or have all possible energy efficiency measures that reduce fuel consumption already been implemented? It is not possible to catch up with the effects of rising prices with the help of measures that improve fuel economy, which may affect the motivation in their implementation, especially if the implementation requires larger changes. Regulation can influence the price of fuel to some extent, but operations in accordance with countries climate goals must be considered.
The use of functions that improve fuel economy should be examined on a company-by-company basis and potential development targets should be utilized. The importance of even small measures increases when they are repeated regularly over and over again and combined with each other. Therefore, all measures that improve fuel economy should be taken seriously, even if their effect seems to be non-existent. The regulation should be implemented in accordance with the climate goals so that the operation of the transport industry remains profitable. The regulation must consider the development of technology and its practical utilization possibilities, as well as minimizing the increase in costs for transport companies.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Näistä ensimmäisessä tarkastellaan kuljetusyritysten sijoittumista osaksi logistiikkaa ja toimitusketjua sekä luodaan tilannekatsaus kuljetustoiminnasta ja kuljetusten tehokkuuteen vaikuttavasta lainsäädännöstä. Pohjoismaisen näkökulman tuomiseksi vertailua haetaan muista Pohjoismaista. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osiossa keskitytään kuljetusyritysten energiatehokuuteen, jota tarkastellaan kuljetusten optimoinnin, kuljetuskaluston ja kuljettajien näkökulmasta.
Työssä käytetyn haastattelututkimuksen avulla kerättiin kuljetusyritysten edustajilta tietoa, miten polttoaineiden hintamuutokset vaikuttivat yritysten toimintaan. Suurimmat muutokset olivat tapahtuneet kuljetussopimuksissa, joita oli päivitetty vastaamaan paremmin polttoaineen hinnan muutoksiin. Kuljetusten optimoinnissa oli kiinnitetty erityistä huomiota reittisuunnitteluun, kuormitusasteeseen ja ajoneuvojen polttoaineenkulutukseen, mutta tehokkaimmat ja kustannuksiltaan edullisimmat toimet oli tehty jo aiemmin sen mukaan mitä yrityksen koko mahdollistaa. Kuljettajien osalta taloudellista ajotapaa oli tehostettu muistutusten ja lisäkoulutusten avulla, koska taloudellisen ajotavan koulutuksen hyödyt ovat osoittautuneet piikeiksi, jotka vähitellen laskevat.
Tutkimustulosten perusteella kuljetusyritysten koko on ratkaisevassa osassa monessa energiatehokkuustoimessa. Kuljetusyritykset ovat haastatteluiden perusteella kehittäneet toimintaansa kilpailullisista syistä jo ennen polttoaineiden rajua hinnannousua eikä uusia mahdollisia toimia nähdä realistisina omassa yrityksessä. Johtuuko tämä yritysten tietämättömyydestä vai onko kaikki mahdolliset polttoaineen kulutusta pienentävät energiatehokkuustoimet otettu jo käyttöön? Polttoainetaloudellisuutta parantavien toimenpiteiden avulla ei pystytä kuromaan hintojen nousun tuomia vaikutuksia kiinni, mikä saattaa vaikuttaa motivaatioon niiden käyttöönotossa varsinkin, jos käyttöönotto vaatii suurempia muutoksia. Sääntelyllä pystytään vaikuttamaan jonkin verran polttoaineen hintaan, mutta maiden ilmastotavoitteiden mukainen toiminta tulee ottaa huomioon.
Polttoainetaloudellisuutta parantavien toimintojen käyttöä tulee tarkastella yrityskohtaisesti, ja hyödyntää potentiaaliset kehityskohteet. Pientenkin toimenpiteiden merkitys kasvaa, kun niitä toistetaan säännöllisesti kerta toisensa jälkeen ja yhdistetään keskenään. Näin ollen kaikki polttoainetaloudellisuutta parantavat toimenpiteet tulisi ottaa tosissaan, vaikka niiden vaikutus tuntuisi olemattomalta. Sääntely tulisi toteuttaa ilmastotavoitteiden mukaisesti niin että kuljetusalan toiminta säilyisi kannattavana. Tässä tulee huomioida tekniikan kehittyminen ja sen käytännön hyödyntämismahdollisuudet, sekä kuljetusyritysten kustannusten nousun minimoiminen.
The theoretical framework of this study consists of two parts. In the first part, transport companies were examined as part of logistics and the supply chain. An overview of transport operations and legislation affecting the efficiency of transport was made also in this first part of theoretical framework. To bring a Nordic perspective, a comparison was made between the Nordic countries. The second part of the theoretical framework focused on the energy efficiency of transport companies, which was examined from the perspective of transport optimization, vehicles, and drivers.
With the help of the interview research used in the work, information was collected from representatives of transport companies about how fuel price changes had affected the operations of transport companies. The biggest changes were in the transport contracts, which had been updated to better respond to changes in the price of fuel. In the optimization of transports, special attention was paid to route planning, vehicle load level and vehicle fuel consumption. The most effective and cost-effective measures had already been taken earlier. The economic driving style had been enhanced by means of reminders and additional trainings, because the benefits of the economical driving style training have proven to be spiky, which gradually decrease.
Based on the research results, the size of the transport company is a decisive factor in many energy efficiency measures. It appears from the interviews that the transport companies have developed their operations for competitive reasons even before the drastic increase in fuel prices and that new possible operations are not seen as realistic in their own company. Is this due to transport companies' ignorance of energy efficiency measures, or have all possible energy efficiency measures that reduce fuel consumption already been implemented? It is not possible to catch up with the effects of rising prices with the help of measures that improve fuel economy, which may affect the motivation in their implementation, especially if the implementation requires larger changes. Regulation can influence the price of fuel to some extent, but operations in accordance with countries climate goals must be considered.
The use of functions that improve fuel economy should be examined on a company-by-company basis and potential development targets should be utilized. The importance of even small measures increases when they are repeated regularly over and over again and combined with each other. Therefore, all measures that improve fuel economy should be taken seriously, even if their effect seems to be non-existent. The regulation should be implemented in accordance with the climate goals so that the operation of the transport industry remains profitable. The regulation must consider the development of technology and its practical utilization possibilities, as well as minimizing the increase in costs for transport companies.