Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen: Alakoulun opettajien holistinen ja ekologinen näkökulma Yhteispeli-ohjelman kontekstista
Weide, Helmi (2023)
Weide, Helmi
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305296230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305296230
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun opettajien näkökulmia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta Yhteispeli-ohjelmalla. Yhteispeli on tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja mielenterveyden edistämiseen kehitetty ohjelma kouluille. Suomessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 määrittää tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaksi koulun tehtävää. Opettajat saattavat kokea tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen toteuttamisen epäselvänä. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamista haluttiin tutkia opettajien arkiasiantuntijuuden näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on fenomenologishermeneuttisia piirteitä. Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Millaisia merkityksiä opettajat antavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiselle? 2. Millä tavoin Yhteispelin mallissa määritellyt asiat ohjaavat opettajien kasvatus- ja opetustyötä? ja 3. Millaisia kokemuksia opettajilla on Yhteispelin menetelmien käytöstä arjessaan? Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemää alakoulun opettajaa puolistrukturoidusti haastattelemalla tammikuussa 2023. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Opettajien ilmaisemat merkitykset tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen koskivat yhdessä toimimista, akateemista oppimista, lasten yksilöllistä tukemista, tarpeen kasvua ja elinikäistä oppimista. Tulosten mukaan opetuksessa tarvitaan kehitysympäristöjen yhteistyötä. Yhteispeli-menetelmien hyödyntämistä kuvattiin teemojen kautta, joita olivat arkeen sopivuus, yhteisöllisyys ja sitoutuneisuus.
Tulosten perusteella opettajat tarkastelivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamista holistisesta näkökulmasta eli näkivät opettamisen useaan asiaan vaikuttavana kokonaisuutena. Opettajat näkivät tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen Yhteispelin mallin mukaisesti ekologisesta näkökulmasta ymmärtäen kehitysympäristöjen yhteyden toisiinsa. Opettajat kokivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen toteuttamisen Yhteispelillä selkeänä, mutta kaipasivat siihen lisää tuntikehystä. Tutkimus osoittaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen sekä opettajien roolin merkittävyyden. Tutkimustietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää, kun tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta suunnitellaan ja kehitetään, jotta jokaisella opettajalla on resursseja toteuttaa opetusta ja jokaisella oppilaalla on mahdollisuus tunne- ja vuorovaikutustaitojen systemaattiseen opetukseen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on fenomenologishermeneuttisia piirteitä. Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Millaisia merkityksiä opettajat antavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiselle? 2. Millä tavoin Yhteispelin mallissa määritellyt asiat ohjaavat opettajien kasvatus- ja opetustyötä? ja 3. Millaisia kokemuksia opettajilla on Yhteispelin menetelmien käytöstä arjessaan? Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemää alakoulun opettajaa puolistrukturoidusti haastattelemalla tammikuussa 2023. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Opettajien ilmaisemat merkitykset tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen koskivat yhdessä toimimista, akateemista oppimista, lasten yksilöllistä tukemista, tarpeen kasvua ja elinikäistä oppimista. Tulosten mukaan opetuksessa tarvitaan kehitysympäristöjen yhteistyötä. Yhteispeli-menetelmien hyödyntämistä kuvattiin teemojen kautta, joita olivat arkeen sopivuus, yhteisöllisyys ja sitoutuneisuus.
Tulosten perusteella opettajat tarkastelivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamista holistisesta näkökulmasta eli näkivät opettamisen useaan asiaan vaikuttavana kokonaisuutena. Opettajat näkivät tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen Yhteispelin mallin mukaisesti ekologisesta näkökulmasta ymmärtäen kehitysympäristöjen yhteyden toisiinsa. Opettajat kokivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen toteuttamisen Yhteispelillä selkeänä, mutta kaipasivat siihen lisää tuntikehystä. Tutkimus osoittaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen sekä opettajien roolin merkittävyyden. Tutkimustietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää, kun tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta suunnitellaan ja kehitetään, jotta jokaisella opettajalla on resursseja toteuttaa opetusta ja jokaisella oppilaalla on mahdollisuus tunne- ja vuorovaikutustaitojen systemaattiseen opetukseen.