Finnish Drivers and Speeding; An Application of the Theory of Planned Behavior
Vuorio, Valtteri (2023)
Vuorio, Valtteri
2023
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305115606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305115606
Tiivistelmä
Many countries have set a goal of having zero traffic fatalities and zero serious injuries in the future. Reaching this goal will require a wide array of methods. Focusing on one avenue, such as improving the safety of just streets or vehicles will not be enough to eliminate all traffic fatalities and serious injuries. Finding and utilizing new methods for improving traffic safety will be at the heart of the drive to a safer future.
The main goal of this thesis was to find out if the theory of planned behavior was an effective model for designing further traffic safety improvements and public safety campaigns in the Finnish environment. The thesis attempted to answer this by analyzing results from ESRA (e-survey of road user attitudes). The conclusion was that the theory of planned behavior showed encouraging potential for traffic safety work. Especially focusing on changing drivers’ attitudes and subjective norms about speeding in safety campaigns was supported by both the survey data and the success of previous safety campaigns.
The results from ESRA were also explored to find other relevant and interesting findings relating to the attitudes and beliefs of Finnish drivers. A wide variety of statistical methods were used and supporting evidence was gathered from literature to answer multiple research questions. The analysis found that Finnish drivers were much more likely to drive over the speed limit inside builtup areas when compared to other Nordic countries. The analysis also found that drivers that had higher confidence in their driving ability were especially likely to speed on rural roads. In general, the thesis found that speeders held much more positive attitudes and subjective norms toward speeding. Non-speeders were much more likely to think of speeding as completely unacceptable and to think others agreed with them. Usea maa on asettanut tavoitteekseen saavuttaa liikennejärjestelmän, joka ei tuota yhtäkään kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista tulevaisuudessa. Tähän tilanteeseen pääsemiseen ei riitä yksittäisten asioiden, kuten teiden ja ajoneuvojen, turvallisuuden parantaminen. Uusien menetelmien ja lähestymistapojen löytäminen ja käyttäminen tulee olemaan keskiössä pykiessämme kohti turvallisempaa huomista.
Tämän diplomityön keskeisimpänä tavoitteena on tutkia, onko perustellun käyttäytymisen malli soveltuvainen liikenneturvallisuuden parantamiseen ja siihen tähtäävän viestintätyön suunnittelemiseen suomalaisessa kontekstissa. Tähän pyrittiin vastaamaan analysoimalla ESRA-kyselyn tuloksia. Analyysin lopputuloksena todettiin, että perustellun käyttäytymisen malli vaikuttaa lupaavalta tavalta suunnitella liikenneturvallisuustyötä ja sen lähestymistapoja. Erityisesti ihmisten asenteisiin ja subjektiivisiin normeihin keskittyvä lähestymistapa sai tukea sekä data-analyysistä että kirjallisuuskatsauksesta.
ESRA-kyselyn tuloksia tutkittiin myös muista näkökulmista relevanttien ja kiinnostavien tulosten löytämiseksi. Kyselytutkimuksen tulosten tutkimiseen käytettiin laajaa valikoimaa data-analyysimenetelmiä ja tueksi haettiin tietoa muista tutkimuksista polttavien kysymysten vastaamiseksi. Analyysissä todettiin, että suomalaiset kuljettajat ajoivat muita pohjoismaisia kuljettajia enemmän ylinopeutta erityisesti taajamissa. Analyyseissä tunnistettiin myös, että kuljettajat, jotka uskoivat omiin ajotaitoihinsa, ajoivat paljon ylinopeutta erityisesti taajamien ulkopuolella. Tutkimuksessa nousi myös, että ylinopeuden ajajilla oli odotetusti huomattavasti positiivisempia asenteita ja subjektiivisia normeja ylinopeudesta, kuin nopeusrajoitusten sisällä pysyvillä kuljettajilla. Kuljettajat, jotka eivät ajaneet koskaan ylinopeutta, ajattelivat ylinopeuden ajamista täysin hyväksymättömänä ja ajattelivat että muutkin ajattelivat samoin.
The main goal of this thesis was to find out if the theory of planned behavior was an effective model for designing further traffic safety improvements and public safety campaigns in the Finnish environment. The thesis attempted to answer this by analyzing results from ESRA (e-survey of road user attitudes). The conclusion was that the theory of planned behavior showed encouraging potential for traffic safety work. Especially focusing on changing drivers’ attitudes and subjective norms about speeding in safety campaigns was supported by both the survey data and the success of previous safety campaigns.
The results from ESRA were also explored to find other relevant and interesting findings relating to the attitudes and beliefs of Finnish drivers. A wide variety of statistical methods were used and supporting evidence was gathered from literature to answer multiple research questions. The analysis found that Finnish drivers were much more likely to drive over the speed limit inside builtup areas when compared to other Nordic countries. The analysis also found that drivers that had higher confidence in their driving ability were especially likely to speed on rural roads. In general, the thesis found that speeders held much more positive attitudes and subjective norms toward speeding. Non-speeders were much more likely to think of speeding as completely unacceptable and to think others agreed with them.
Tämän diplomityön keskeisimpänä tavoitteena on tutkia, onko perustellun käyttäytymisen malli soveltuvainen liikenneturvallisuuden parantamiseen ja siihen tähtäävän viestintätyön suunnittelemiseen suomalaisessa kontekstissa. Tähän pyrittiin vastaamaan analysoimalla ESRA-kyselyn tuloksia. Analyysin lopputuloksena todettiin, että perustellun käyttäytymisen malli vaikuttaa lupaavalta tavalta suunnitella liikenneturvallisuustyötä ja sen lähestymistapoja. Erityisesti ihmisten asenteisiin ja subjektiivisiin normeihin keskittyvä lähestymistapa sai tukea sekä data-analyysistä että kirjallisuuskatsauksesta.
ESRA-kyselyn tuloksia tutkittiin myös muista näkökulmista relevanttien ja kiinnostavien tulosten löytämiseksi. Kyselytutkimuksen tulosten tutkimiseen käytettiin laajaa valikoimaa data-analyysimenetelmiä ja tueksi haettiin tietoa muista tutkimuksista polttavien kysymysten vastaamiseksi. Analyysissä todettiin, että suomalaiset kuljettajat ajoivat muita pohjoismaisia kuljettajia enemmän ylinopeutta erityisesti taajamissa. Analyyseissä tunnistettiin myös, että kuljettajat, jotka uskoivat omiin ajotaitoihinsa, ajoivat paljon ylinopeutta erityisesti taajamien ulkopuolella. Tutkimuksessa nousi myös, että ylinopeuden ajajilla oli odotetusti huomattavasti positiivisempia asenteita ja subjektiivisia normeja ylinopeudesta, kuin nopeusrajoitusten sisällä pysyvillä kuljettajilla. Kuljettajat, jotka eivät ajaneet koskaan ylinopeutta, ajattelivat ylinopeuden ajamista täysin hyväksymättömänä ja ajattelivat että muutkin ajattelivat samoin.