The Witcher 3: Wild Hunt -videopelin informaatioarkkitehtuurin heuristinen arviointi
Silvasti, Oskari (2023)
Silvasti, Oskari
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274759
Tiivistelmä
Tämä tutkimus arvioi informaatioarkkitehtuurin toteutusta The Witcher 3: Wild Hunt -videopelissä. Tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida mahdollisia ongelmakohtia The Witcher 3: Wild Hunt -videopelin informaatioarkkitehtuurissa. Lisäksi tarkoituksena oli arvioida, miten löydetyt informaatioarkkitehtuurin ongelmat vaikuttavat pelikokemukseen.
Tutkimusmenetelmänä oli heuristisen arviointi. Tutkimus keskittyi erityisesti arvioimaan tutkimus-kohteen käyttöliittymien ja valikoiden informaatioarkkitehtuurin ongelmia. Informaatioarkkitehtuurin aihealueet, joihin tutkimus keskittyi, olivat organisointijärjestelmät, navigaatiojärjestelmät ja nimeämiskäytännöt. Viitekehyksenä tutkimukselle toimi informaatioarkkitehtuurin osa-alueiden lisäksi aihealueen aiempi tutkimus. Aiemmin toteutetussa tutkimuksessa informaatioarkkitehtuurin heuristista arviointia ei tosin ole kohdistettu videopeleihin. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena.
Kokonaisuutena The Witcher 3: Wild Hunt -videopelin informaatioarkkitehtuurista löytyi joitakin merkittäviä ongelmia. Nämä liittyivät tiedon organisointiin, ikonien liialliseen käyttöön ja uuden tiedon erotteluun vanhasta. Pelistä löydetyt dokumentit olivat jaettu ainoastaan kahteen eri kategoriaan, vaikka ne sisälsivät erityyppisiä sisältöjä. Tiedon organisoinnin puutteet pelin eri valikoissa vaikeuttivat pelaajan pääsyä etsittyyn tietoon. Ikoneita hyödynnettiin runsaasti käyttöliittymän toteutuksessa, mutta niitä oli lukumäärällisesti liian paljon. Lisäksi useat ikonit olivat ulkonäöltään samankaltaisia, mikä vaikeutti navigointia etsityn tiedonkappaleen luokse. Uudet ja vanhat tiedonkappaleet puolestaan olivat heikosti eroteltu toisistaan, mikä merkittävällä tavalla vaikeutti pelaajan mahdollisuutta löytää viimeaikaiset ja relevantit tiedonkappaleet. Lisäksi tutkimuksen kohde sisälsi useita pienempiä ongelmia, jotka vaikeuttivat pelaamista.
Kokonaisuudessaan informaatioarkkitehtuurin ongelmat The Witcher 3: Wild Hunt -videopelin valikoissa haittasivat pelikokemusta. Ongelmat käyttöliittymässä saattavat tarkoittaa, että pelaajat hyödyntävät tutkimuskohteen pelimekaniikkoja tarkoitettua vähemmän, mikä kokonaisuudessaan heikentää pelaajien kokemusta pelistä. Tutkimuksen tulosten sekä aiemman tutkimuksen pohjalta esiteltiin myös jatkotutkimuksen aiheita.
Tutkimusmenetelmänä oli heuristisen arviointi. Tutkimus keskittyi erityisesti arvioimaan tutkimus-kohteen käyttöliittymien ja valikoiden informaatioarkkitehtuurin ongelmia. Informaatioarkkitehtuurin aihealueet, joihin tutkimus keskittyi, olivat organisointijärjestelmät, navigaatiojärjestelmät ja nimeämiskäytännöt. Viitekehyksenä tutkimukselle toimi informaatioarkkitehtuurin osa-alueiden lisäksi aihealueen aiempi tutkimus. Aiemmin toteutetussa tutkimuksessa informaatioarkkitehtuurin heuristista arviointia ei tosin ole kohdistettu videopeleihin. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena.
Kokonaisuutena The Witcher 3: Wild Hunt -videopelin informaatioarkkitehtuurista löytyi joitakin merkittäviä ongelmia. Nämä liittyivät tiedon organisointiin, ikonien liialliseen käyttöön ja uuden tiedon erotteluun vanhasta. Pelistä löydetyt dokumentit olivat jaettu ainoastaan kahteen eri kategoriaan, vaikka ne sisälsivät erityyppisiä sisältöjä. Tiedon organisoinnin puutteet pelin eri valikoissa vaikeuttivat pelaajan pääsyä etsittyyn tietoon. Ikoneita hyödynnettiin runsaasti käyttöliittymän toteutuksessa, mutta niitä oli lukumäärällisesti liian paljon. Lisäksi useat ikonit olivat ulkonäöltään samankaltaisia, mikä vaikeutti navigointia etsityn tiedonkappaleen luokse. Uudet ja vanhat tiedonkappaleet puolestaan olivat heikosti eroteltu toisistaan, mikä merkittävällä tavalla vaikeutti pelaajan mahdollisuutta löytää viimeaikaiset ja relevantit tiedonkappaleet. Lisäksi tutkimuksen kohde sisälsi useita pienempiä ongelmia, jotka vaikeuttivat pelaamista.
Kokonaisuudessaan informaatioarkkitehtuurin ongelmat The Witcher 3: Wild Hunt -videopelin valikoissa haittasivat pelikokemusta. Ongelmat käyttöliittymässä saattavat tarkoittaa, että pelaajat hyödyntävät tutkimuskohteen pelimekaniikkoja tarkoitettua vähemmän, mikä kokonaisuudessaan heikentää pelaajien kokemusta pelistä. Tutkimuksen tulosten sekä aiemman tutkimuksen pohjalta esiteltiin myös jatkotutkimuksen aiheita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8421]