Generalistialan opiskelijoiden työelämävalmiudet opintojen loppupuolella : Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä omasta työelämäosaamisestaan
Tuhkasaari, Emma (2023)
Tuhkasaari, Emma
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264494
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen loppuvaiheen opiskelijoilla on omasta työelämäosaamisestaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymykset olivat 1) Millaiset työelämävalmiudet elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opinnot antavat? 2) Millaista osaamista elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat ovat hyödyntäneet ensimmäisessä oman alan työssään? 3) Millaiseksi tämän alan opiskelijat kuvaavat oman työelämäosaamisensa?
Tutkimukseen osallistui yhdeksän elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen loppuvaiheen opiskelijaa. Tutkittavilla oli työkokemusta erilaisista kasvatusalan asiantuntijatehtävistä. Tutkimusaineisto hankittiin ryhmäkeskustelujen avulla tammi- ja helmikuussa 2023. Ryhmähaastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä olivat 2000-luvun työelämätaidot ja yleiset taidot sekä osaaminen ja asiantuntijuus.
Tutkimustuloksista selviää, että elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opinnot kehittävät opiskelijoiden erilaisia työelämävalmiuksia ja työelämässä vaadittuja taitoja. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opinnot kehittävät tutkimuksen mukaan opiskelijoiden viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, kokonaisuuksienhallintataitoja, tiedonhankintataitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja itseohjautuvuutta. Tutkittavat olivat päässeet käyttämään tiedonhankintataitojaan ja hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia ensimmäisissä kasvatusalan työtehtävissään. Tutkimuksen tuloksista selviää, että elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat ovat laaja-alaisia osaajia, jotka voivat työskennellä hyvin monipuolisissa työtehtävissä. Tulosten mukaan, yliopisto-opintoihin toivotaan enemmän konkretiaa ja työelämäyhteistyötä.
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus on koulutusala, joka ei ole kaikille entuudestaan tuttu. Tutkimustulosten avulla voidaan esitellä elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden työelämäosaamista, esimerkiksi työnantajille ja muille alasta kiinnostuneille. Tutkimustulosten avulla, voidaan kehittää elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opintoalaa sekä yleisesti pohtia yliopisto-opintojen mahdollisuutta kehittää opiskelijoiden käytännönosaamista.
Tutkimukseen osallistui yhdeksän elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen loppuvaiheen opiskelijaa. Tutkittavilla oli työkokemusta erilaisista kasvatusalan asiantuntijatehtävistä. Tutkimusaineisto hankittiin ryhmäkeskustelujen avulla tammi- ja helmikuussa 2023. Ryhmähaastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä olivat 2000-luvun työelämätaidot ja yleiset taidot sekä osaaminen ja asiantuntijuus.
Tutkimustuloksista selviää, että elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opinnot kehittävät opiskelijoiden erilaisia työelämävalmiuksia ja työelämässä vaadittuja taitoja. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opinnot kehittävät tutkimuksen mukaan opiskelijoiden viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, kokonaisuuksienhallintataitoja, tiedonhankintataitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja itseohjautuvuutta. Tutkittavat olivat päässeet käyttämään tiedonhankintataitojaan ja hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia ensimmäisissä kasvatusalan työtehtävissään. Tutkimuksen tuloksista selviää, että elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat ovat laaja-alaisia osaajia, jotka voivat työskennellä hyvin monipuolisissa työtehtävissä. Tulosten mukaan, yliopisto-opintoihin toivotaan enemmän konkretiaa ja työelämäyhteistyötä.
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus on koulutusala, joka ei ole kaikille entuudestaan tuttu. Tutkimustulosten avulla voidaan esitellä elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden työelämäosaamista, esimerkiksi työnantajille ja muille alasta kiinnostuneille. Tutkimustulosten avulla, voidaan kehittää elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opintoalaa sekä yleisesti pohtia yliopisto-opintojen mahdollisuutta kehittää opiskelijoiden käytännönosaamista.