Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Immateriaalisuuden harha: digitaalisuus ja Outokummun viestintä

Paananen, Miia (2023)

 
Avaa tiedosto
PaananenMiia.pdf (1.072Mt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Paananen, Miia
2023

Media, kulttuuri ja yhteiskunta -maisteriohjelma - Master's Programme in Media, Culture and Society
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204060
Tiivistelmä
Digitaalinen media on suurena osana arkeamme, mutta harva kuitenkaan pohtii sitä, miten digitaalista mediaa tuotetaan. Elämme siinä käsityksessä, että digitaalisen median tuottaminen ei vaadi luonnonvarojen käyttöä samalla tavalla kuin perinteiseksi mielletty teollinen tuotanto. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin se, miten viestinnän avulla vahvistetaan mielikuvaa digitaalisen median immateriaalisuudesta. Tarkastelun kohteeksi on valittu Outokummun viestintä, koska kaivosyhtiönä se tuottaa raaka-aineita digitaalisen median tuotannon tarpeisiin.

Tällä hetkellä ilmaston lämpeneminen ja ylikuluttaminen ovat suuri uhka maapallolle. Siksi on erityisen tärkeää voida tarkastella läpinäkyvästi kaikkia teollisuuteen liittyviä prosesseja, jotta epäkohtiin voidaan puuttua. Lisäämme digitaalisen median käyttöä kiihtyvällä tahdilla, ja siksi on tärkeää nostaa esiin myös siihen liittyviä ilmiöitä ja ongelmia. Digitaalisen median tuotanto on esimerkiksi lisännyt tarvetta harvinaisten metallimineraalien kaivamiselle. Se aiheuttaa riskin ympäristölle, koska kaivosteollisuus on aiheuttanut laajoja ympäristöongelmia.

Tässä tutkimuksessa tuodaan näkyväksi se, miten kaivosyhtiö Outokumpu vahvistaa viestinnässään käsitystä yritystoimintansa immateriaalisuudesta, ja miten Outokumpu oikeuttaa harvinaisten maametallien hankinnan. Oikeuttamista analysoidaan Luc Bol-tanskin ja Laurent Thévenot`n (1991) oikeuttamisteoriassa määriteltyjen valtapiirien avulla. Tutkimusta taustoitetaan materiaalisella mediatutkimuksella ja tuodaan esiin sen avulla mitä digitaalisen median materialistisuus tarkoittaa. Tutkimuksessa analysoidaan taustakirjallisuudesta esiin noussutta uuskolonialismin käsitettä sekä antroposentrismia, joka liittyy oikeuttamisen käsitteeseen.

Tutkimus koostuu kahdesta aineistosta, jotka on valittu samoista teemoista: vastuullisuus ja ympäristö. Aineistoon kuuluu litteroitu podcast-haastattelu, jossa tutkimuksen kohteena on Outokummun vastuullisuusjohtajan puheenvuorot liittyen heidän alihankkijansa aiheuttamiin ympäristöongelmiin, sekä Outokummun verkkosivut. Molempia aineistoja käsitellään teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella Outokumpu oikeuttaa luonnon valjastamisen raaka-aineen hankkimista varten, koska harvinaisten metallimineraalien kysyntä on kasvanut muun muassa lisääntyneen digitaalisen median käytön seurauksena. Se on ristiriidassa heidän viestintänsä kanssa, jossa korostetaan kierrätystä ja piilotellaan luonnosta hankittujen raaka-aineiden määriä.

Tutkimustulokset osoittavat, että Outokumpu pyrkii viestinnällään vahvistamaan digitaaliseen mediaan liitettyä immateriaalisuuden harhaa. Siten, että käytettyjen raaka-aineiden määriä ei kerrota avoimesti ja kaivostoimintaan liittyvät ongelmat ulkoistetaan alihankkijoiden avulla. Viherpesu eli viestinnän avulla luotu ekologisen mielikuvan luominen vain piilottaa ympäristöongelmia ja edesauttaa luonnon biodiversiteetin häviämistä. Siksi tulevaisuudessa tulisi pyrkiä piilottelun sijaan läpinäkyvään viestintään, jotta ympäristöongelmat voidaan helpommin tunnistaa ja toimintatapoja muuttaa vastuullisemmiksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3606]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste