Opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta : Yhteisopettajuuden haasteet, mahdollisuudet ja resurssit
Lindqvist, Anni (2023)
Lindqvist, Anni
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303082818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303082818
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kuvaa opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisätietoa yhteisopettajuuden resursseista sekä haasteista ja mahdollisuuksista. Yhteisopetus määritellään tutkimuksessa kahden tai useamman opettajan tasa-arvoiseksi, yhteiseksi ja jaetuksi työksi, jossa keskiössä on toiminnan yhteinen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Tutkimuskysymysten avulla tarkasteltiin mitä resursseja yhteisopettajuuteen on ja mitkä niistä koettiin olevan tärkeitä yhteisopettajuudessa, sekä mitkä opettajien mielestä ovat yhteisopettajuuden haasteet ja mahdollisuudet.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin kuuteen ryhmään Facebookissa syyskuussa 2022. Kyselylomake oli avoinna vastaajille kolme viikkoa. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista sisältöanalyysiä. Kyselyn vastauksia teemoiteltiin eri kategorioihin, jonka jälkeen niitä oli helpompi analysoida.
Tuloksista nousi esille, että yhteisopettajuuden onnistumiselle tiimin toimivuus on tärkeää. Haasteena yhteisopettajuudelle nähtiin tiimin toimimattomuus sekä resurssien riittämättömyys. Resursseista tärkeimmiksi nousivat yhteinen suunnitteluaika ja henkilöstö. Vastauksista nousi lisäksi esille myös lapsilähtöinen toiminta suunnittelussa sekä se, että yhteisopettajuus onnistuessaan lisää työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin kuuteen ryhmään Facebookissa syyskuussa 2022. Kyselylomake oli avoinna vastaajille kolme viikkoa. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista sisältöanalyysiä. Kyselyn vastauksia teemoiteltiin eri kategorioihin, jonka jälkeen niitä oli helpompi analysoida.
Tuloksista nousi esille, että yhteisopettajuuden onnistumiselle tiimin toimivuus on tärkeää. Haasteena yhteisopettajuudelle nähtiin tiimin toimimattomuus sekä resurssien riittämättömyys. Resursseista tärkeimmiksi nousivat yhteinen suunnitteluaika ja henkilöstö. Vastauksista nousi lisäksi esille myös lapsilähtöinen toiminta suunnittelussa sekä se, että yhteisopettajuus onnistuessaan lisää työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]