Tampereen kaupunginkirjaston asiakkaiden tiedontarpeet : Katsaus koilliselle alueelle
Salo, Miia (2023)
Salo, Miia
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302222570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302222570
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitettiin Tampereen kaupunginkirjaston koillisen alueen asiakkaiden tiedontarpeita. Tutkimuksessa keskityttiin kirjaston asiakaspalvelupisteessä joko fyysisesti tai puhelimitse asioiviin asiakkaisiin ja heidän tiedontarpeisiinsa.
Aineistoa kerättiin vuoden 2022 kesäkuun alusta elokuun loppuun Koilliskeskuksen kirjastossa, Messukylän kirjastossa ja Kämmenniemen kirjastossa. Merkittyjä tiedontarpeita kertyi yhteensä 4814 kappaletta, jotka jaettiin ennalta määriteltyihin aihepiireihin kirjaston henkilökunnan toimesta aineistonkeruun yhteydessä. Aihepiirit olivat lainaus ja lainat, varaaminen, maksut ja maksaminen, kirjastokortti, kirjautumisasiat, aukioloajat ja yhteystiedot ja muu aihe tai tiedustelu.
Tulosten perusteella asiakkaiden tiedontarpeet kohdistuvat pääasiassa lainoihin ja lainaamiseen ja kirjaston perinteisistä palveluista eroaviin muihin aiheisiin. Nämä aihepiirit kattoivat noin puolet kaikista merkityistä tiedontarpeista. Vähiten tiedontarpeita kohdistui kirjastokorttiin, kirjautumisasioihin ja kirjastojen aukioloaikoihin ja yhteystietoihin.
Tuloksista voidaan päätellä, että kirjaston asiakkaiden tiedontarpeet kohtaavat kirjaston monipuolisen tehtäväkuvan kanssa, eikä kirjastoa nähdä enää vain fyysiseen painettuun aineistoon keskittyvänä instituutiona. Tutkimustulosta voidaan hyödyntää suuntaa antavana katsauksena kirjaston ja henkilökunnan osaamisen kehittämisessä.
Aineistoa kerättiin vuoden 2022 kesäkuun alusta elokuun loppuun Koilliskeskuksen kirjastossa, Messukylän kirjastossa ja Kämmenniemen kirjastossa. Merkittyjä tiedontarpeita kertyi yhteensä 4814 kappaletta, jotka jaettiin ennalta määriteltyihin aihepiireihin kirjaston henkilökunnan toimesta aineistonkeruun yhteydessä. Aihepiirit olivat lainaus ja lainat, varaaminen, maksut ja maksaminen, kirjastokortti, kirjautumisasiat, aukioloajat ja yhteystiedot ja muu aihe tai tiedustelu.
Tulosten perusteella asiakkaiden tiedontarpeet kohdistuvat pääasiassa lainoihin ja lainaamiseen ja kirjaston perinteisistä palveluista eroaviin muihin aiheisiin. Nämä aihepiirit kattoivat noin puolet kaikista merkityistä tiedontarpeista. Vähiten tiedontarpeita kohdistui kirjastokorttiin, kirjautumisasioihin ja kirjastojen aukioloaikoihin ja yhteystietoihin.
Tuloksista voidaan päätellä, että kirjaston asiakkaiden tiedontarpeet kohtaavat kirjaston monipuolisen tehtäväkuvan kanssa, eikä kirjastoa nähdä enää vain fyysiseen painettuun aineistoon keskittyvänä instituutiona. Tutkimustulosta voidaan hyödyntää suuntaa antavana katsauksena kirjaston ja henkilökunnan osaamisen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]