”Suomenruotsalaisena oleminen Tampereella, mistäs sitä alottais” : Kokemuksia kaksikielisenä asumisesta Tampereella
Ingraeus, Alexandra (2023)
Ingraeus, Alexandra
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301231656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301231656
Tiivistelmä
Suomi on kaksikielinen maa, viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Kaksikielisiä kaupunkeja on rannikkoseudulla muutamia, esimerkiksi Vaasa ja Kristiinankaupunki. Pieniä ruotsinkielisiä alueita, joita suomenkieliset alueet ympäröivät, kutsutaan kielisaariksi.
Kandidaatintutkielmani tarkoitus on saada selville, minkälaista on asua ja kasvaa kaksikielisenä Tampereella. Kaksikielisillä tarkoitan tutkielmassani suomenruotsalaisia. Suomessa on myös muita kaksikielisiä, sen vuoksi on tärkeää tuoda se esille teoriassa. Lähtökohtana on analysoida kokemuksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden avulla. Otan myös selvää, onko kaksikielisyys vaikuttanut heidän kielenkehitykseensä.
Materiaali kostuu 21 kaksikielisen vastauksista, jotka kerätiin marraskuussa 2022. Materiaalia kerättäessä käytin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jossa oli 22 kysymystä. Kysymykset olivat pääosin avoimia, mutta mukana oli myös muutama suljettu kysymys. Analyysissä käytin kvalitatiivista sisällönanalyysiä, jonka perustelen kyselylomakkeen avoimilla kysymyksillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että on mukavaa ja antoisaa asua Tampereella kaksikielisenä, vaikka Tampereella ei asukkaan paljoa ruotsinkielisiä. Positiivisia kokemuksia esiintyi enemmän kuin negatiivisia. Isoin syy positiivisille kokemuksille oli tiivis yhteisö, josta saa tukea. Negatiivisia kokemuksia, kuten kiusaaminen, nousi esiin, mutta ne eivät koskettaneet kaikkia. Kukaan ei myöskään ollut harkinnut luopuvansa kaksikielisyydestä negatiivisten kokemusten takia. Kaksikielisyys on vaikuttanut positiivisesti, mutta aiheuttanut myös lisää työtä monelle, esimerkiksi termien opettelemista kahdella kielellä. Yksi positiivinen vaikutus, joka nousi esiin tutkimuksen aikana, oli kyky oppia helposti uusia kieliä. Aluksi oppiminen kahdella kielellä voi olla turhauttavaa kielierojen takia, mutta kaksikielisyys on kuitenkin arvokasta ja se antaa monia mahdollisuuksia tulevaisuutta varten.
Kandidaatintutkielmani tarkoitus on saada selville, minkälaista on asua ja kasvaa kaksikielisenä Tampereella. Kaksikielisillä tarkoitan tutkielmassani suomenruotsalaisia. Suomessa on myös muita kaksikielisiä, sen vuoksi on tärkeää tuoda se esille teoriassa. Lähtökohtana on analysoida kokemuksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden avulla. Otan myös selvää, onko kaksikielisyys vaikuttanut heidän kielenkehitykseensä.
Materiaali kostuu 21 kaksikielisen vastauksista, jotka kerätiin marraskuussa 2022. Materiaalia kerättäessä käytin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jossa oli 22 kysymystä. Kysymykset olivat pääosin avoimia, mutta mukana oli myös muutama suljettu kysymys. Analyysissä käytin kvalitatiivista sisällönanalyysiä, jonka perustelen kyselylomakkeen avoimilla kysymyksillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että on mukavaa ja antoisaa asua Tampereella kaksikielisenä, vaikka Tampereella ei asukkaan paljoa ruotsinkielisiä. Positiivisia kokemuksia esiintyi enemmän kuin negatiivisia. Isoin syy positiivisille kokemuksille oli tiivis yhteisö, josta saa tukea. Negatiivisia kokemuksia, kuten kiusaaminen, nousi esiin, mutta ne eivät koskettaneet kaikkia. Kukaan ei myöskään ollut harkinnut luopuvansa kaksikielisyydestä negatiivisten kokemusten takia. Kaksikielisyys on vaikuttanut positiivisesti, mutta aiheuttanut myös lisää työtä monelle, esimerkiksi termien opettelemista kahdella kielellä. Yksi positiivinen vaikutus, joka nousi esiin tutkimuksen aikana, oli kyky oppia helposti uusia kieliä. Aluksi oppiminen kahdella kielellä voi olla turhauttavaa kielierojen takia, mutta kaksikielisyys on kuitenkin arvokasta ja se antaa monia mahdollisuuksia tulevaisuutta varten.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]