Pelikokemukseen vaikuttavat tekijät videopeleissä
Launonen, Laura (2023)
Launonen, Laura
2023
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212289798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212289798
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat pelaajan pelikokemuksen muodostumiseen videopeleissä. Vaikka pelikokemukselle ei ole virallista määritelmää, käsite kuvaa pelin pelaamisesta syntyvää kokemusta, johon sisältyy pelin aikaiset sekä jälkeiset tuntemukset ja reaktiot. Ei voida kuitenkaan todeta, että negatiiviset reaktiot aiheuttaisivat negatiivisen kokemuksen ja positiiviset reaktiot positiivisen kokemuksen, vaan kokonaisuus on monen eri tekijän summa. Tutkielmaan tunnistettiin aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden perusteella pelikokemukseen vaikuttaviksi tekijöiksi käytettävyys, motivaatio ja immersio, joihin jokaiseen sisältyy kolme alakategoriaa.
Hyvän pelikokemuksen saamiseksi on tärkeää, että pelissä on hyvä käytettävyys, sillä pienetkin ongelmat aiheuttavat ärsyyntymistä pelaajissa. Vakavat käytettävyysongelmat taas voivat estää pelin pelaamisen jopa kokonaan. Pelikokemus vaihtelee myös paljon riippuen itse pelaajasta ja pelilajista, sillä ihmisillä on erilaisia odotuksia peleistä ja mikä motivoi heitä pelaamaan. Motivaatiot pelaamiselle vaihtelevat hyvin paljon, mutta kuitenkin pelaajia yhtenäistää tarve immersiolle eli peliin ”uppoutumiselle”, sillä se saa pelaajat jatkamaan pelin pelaamista. Pelaajien eroavaisuuksien vuoksi pelikokemusta ei ole voitu määritellä tarkaksi, jolloin sen mittaaminen on hankalaa. Kyselyjen ja tutkimusten avulla on kuitenkin voitu eritellä negatiivisen- ja positiivisen pelikokemuksen muodostavia tekijöitä.
Pelikokemuksen tutkimiseen on käytetty hyödyksi myös peliarvosteluita, joissa pelaaja voi omin sanoin kuvailla kokemustaan. Arvosteluiden avulla voitiin selvittää tekijöitä, jotka merkitsevät eniten pelikokemuksen muodostumisessa, ja mille tekijöille pelaajat antavat eniten painoarvoa.
Hyvän pelikokemuksen saamiseksi on tärkeää, että pelissä on hyvä käytettävyys, sillä pienetkin ongelmat aiheuttavat ärsyyntymistä pelaajissa. Vakavat käytettävyysongelmat taas voivat estää pelin pelaamisen jopa kokonaan. Pelikokemus vaihtelee myös paljon riippuen itse pelaajasta ja pelilajista, sillä ihmisillä on erilaisia odotuksia peleistä ja mikä motivoi heitä pelaamaan. Motivaatiot pelaamiselle vaihtelevat hyvin paljon, mutta kuitenkin pelaajia yhtenäistää tarve immersiolle eli peliin ”uppoutumiselle”, sillä se saa pelaajat jatkamaan pelin pelaamista. Pelaajien eroavaisuuksien vuoksi pelikokemusta ei ole voitu määritellä tarkaksi, jolloin sen mittaaminen on hankalaa. Kyselyjen ja tutkimusten avulla on kuitenkin voitu eritellä negatiivisen- ja positiivisen pelikokemuksen muodostavia tekijöitä.
Pelikokemuksen tutkimiseen on käytetty hyödyksi myös peliarvosteluita, joissa pelaaja voi omin sanoin kuvailla kokemustaan. Arvosteluiden avulla voitiin selvittää tekijöitä, jotka merkitsevät eniten pelikokemuksen muodostumisessa, ja mille tekijöille pelaajat antavat eniten painoarvoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]