"Tärkein oppiaine tulevaisuuden kannalta": Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ympäristökasvatuksesta
Hell, Laura; Karaste, Pinja (2022)
Hell, Laura
Karaste, Pinja
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212129090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212129090
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitetään luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ympäristökasvatuksesta. Erityisesti selvitetään, millainen rooli ympäristökasvatuksella on opettajien ja opiskelijoiden mielestä alakoulussa ja millaisin keinoin sitä opetetaan. Lisäksi selvitetään, millaisia kokemuksia opettajilla ja opiskelijoilla on ollut ympäristökasvatuksen opettamiseen valmistavasta koulutuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on vertailla opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä ja löytää mahdollisia eroavaisuuksia.
Ympäristökasvatus on Perusopetuksen opetussuunnitelmassa määritelty laaja-alainen opetuksen tavoite ja aihekokonaisuus, joka koostuu useammasta erillisestä näkökulmasta. Ympäristökasvatus kattaa muun muassa ilmastokasvatuksen, kestävän kehityksen kasvatuksen, luontokasvatuksen sekä ekososiaalisen sivistyksen. Ympäristökasvatuksen tavoitteet ovat laajoja, mutta tyypillisesti keskiöön nostetaan kestävän tulevaisuuden rakentaminen, ympäristöön liittyvät tiedot ja ajattelun sekä vaikuttamisen taitojen harjoittelu. Ympäristökasvatus ei ole sidonnainen mihinkään tiettyyn oppiaineeseen, vaan tieteidenvälisyys kuuluu sen perusperiaatteisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin verkossa toteutetulla kyselylomakkeella syksyllä 2022. Otanta rajattiin vähintään yhdeksän vuotta opettajana toimineisiin opettajiin sekä vähintään toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoihin. Tutkimukseen osallistui 13 luokanopettajaopiskelijaa sekä yhdeksän luokanopettajaa eri yliopistoista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksena aineisto jaettiin kolmeen kategoriaan tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset ympäristökasvatuksesta pääosin mukailevat toisiaan. Tuloksissa ei ollut suuria eroja, vaan samat teemat toistuivat kummankin ryhmän vastauksissa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Ympäristökasvatusta pidetään tärkeänä ja sen mahdollisuuksia monialaisuuteen hyödynnetään tai halutaan hyödyntää tulevaisuudessa. Ympäristökasvatusta toteutetaan suhteellisen monipuolisin keinoin opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Moni tutkimukseen osallistuneista opettajista ja opiskelijoista kokee luokanopettajakoulutuksen riittämättömänä ympäristökasvatuksen opettamisen näkökulmasta, mutta tästä huolimatta heillä on paljon tietoa aiheesta.
Ympäristökasvatus on Perusopetuksen opetussuunnitelmassa määritelty laaja-alainen opetuksen tavoite ja aihekokonaisuus, joka koostuu useammasta erillisestä näkökulmasta. Ympäristökasvatus kattaa muun muassa ilmastokasvatuksen, kestävän kehityksen kasvatuksen, luontokasvatuksen sekä ekososiaalisen sivistyksen. Ympäristökasvatuksen tavoitteet ovat laajoja, mutta tyypillisesti keskiöön nostetaan kestävän tulevaisuuden rakentaminen, ympäristöön liittyvät tiedot ja ajattelun sekä vaikuttamisen taitojen harjoittelu. Ympäristökasvatus ei ole sidonnainen mihinkään tiettyyn oppiaineeseen, vaan tieteidenvälisyys kuuluu sen perusperiaatteisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin verkossa toteutetulla kyselylomakkeella syksyllä 2022. Otanta rajattiin vähintään yhdeksän vuotta opettajana toimineisiin opettajiin sekä vähintään toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoihin. Tutkimukseen osallistui 13 luokanopettajaopiskelijaa sekä yhdeksän luokanopettajaa eri yliopistoista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksena aineisto jaettiin kolmeen kategoriaan tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset ympäristökasvatuksesta pääosin mukailevat toisiaan. Tuloksissa ei ollut suuria eroja, vaan samat teemat toistuivat kummankin ryhmän vastauksissa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Ympäristökasvatusta pidetään tärkeänä ja sen mahdollisuuksia monialaisuuteen hyödynnetään tai halutaan hyödyntää tulevaisuudessa. Ympäristökasvatusta toteutetaan suhteellisen monipuolisin keinoin opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Moni tutkimukseen osallistuneista opettajista ja opiskelijoista kokee luokanopettajakoulutuksen riittämättömänä ympäristökasvatuksen opettamisen näkökulmasta, mutta tästä huolimatta heillä on paljon tietoa aiheesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]