Kokemuskertomuksen valta hyvinvointipuheessa : Maria Nordinin blogiteksteissä toistuvien ruumiillisten kertomusten elementit
Masar, Oona (2022)
Masar, Oona
2022
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211098294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211098294
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee hyvinvointiyrittäjä Maria Nordinin blogitekstien ruumiillista kokemuksellisuutta sekä kokemuskertomusten hyvinvointipuheessa saamaa valtaa. Tavoitteena on osoittaa tekstien kertomuksellisuus ja kertomusten valjastaminen hyvinvointiyrityksen markkinointiin. Tutkimuskysymys on: millaisia kertomuksellisia elementtejä Nordinin blogiteksteissä esiintyy ja miten kertomusten avulla hyvinvointipuhe saa valtaa?
Tutkielmani teoreettinen viitekehys rakentuu kokemuksellisuutta korostavista kertomuskäsityksistä, joita edustavat tutkielmassani Monika Fludernik, David Herman sekä William Labov ja Joshua Waletzky. Luen Nordinin tekstejä näiden kertomuskäsitysten avulla ja osoitan teksteissä toistuvat kertomukselliset elementit kuten kokemuksellisuus, kerrottavuus, arviointi, murtuma ja ruumiillisuus. Lisäksi pyrin osoittamaan, miten noiden elementtien myötä kokemuskertomus saa valtaa hyvinvointipuheessa.
Nordinin kertomukset ovat saaneet valtavasti huomiota ja ovat lähteneet räjähdysmäisesti, viraalisti, leviämään. Tällaista kertomustyyppiä kutsutaan viraaliksi eksemplumiksi. Viraalille eksemplumille tyypillistä on, että sen samastuttavuus tekee siitä suositun, jaettavan ja jopa todellisuutta luovalla tavalla edustavan. Samaan aikaan kun Nordinin kokemuskertomukset saavat jakoja ja edustavuutta, on hänen hyvinvointiyrityksensäkin saanut ilmaista mainontaa, näkyvyyttä, lisää asiakkaita ja Nordin tuloja. Keskeinen päätelmäni onkin, että tämä on kaava kokemuskertomuksen vallansaannille hyvinvointipuheessa.
Toinen keskeinen johtopäätökseni on, että blogitekstien kertojan kokeva ruumis itsessään on kertomus, mutta kerrottavuutta edelleen luovat muun muassa kertomuksissa ilmenevät murtumat ja arvioinnit. Nordinin blogitekstien kokemuskertomusten opetukset ovat niiden keskeisin arvioinnin tapa; Nordin arvioi opetukset niin arvokkaiksi, että ne tekevät kertomuksista kerrottavia. Murtumat eli erilaiset haasteet ja esteet taas tekevät teksteistä kerrottavia herättämällä tunteita, jotka saavat kokijan toimimaan ratkaisun löytymiseksi. Ilman näitä murtumia tapahtumat eivät olisi kiinnostavia ja kerrottavia. Murtumia esiintyy muun muassa Nordinin vaikeuksien kautta voittoon -tyyppisissä kokemuskertomuksissa. Nordinin ruumis ja tunteet ovat hänen blogitekstiensä keskiössä, ja edelleen yksi keskeinen kerrottavuutta luova seikka onkin kokijan tunteet tapahtumia kohtaan.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys rakentuu kokemuksellisuutta korostavista kertomuskäsityksistä, joita edustavat tutkielmassani Monika Fludernik, David Herman sekä William Labov ja Joshua Waletzky. Luen Nordinin tekstejä näiden kertomuskäsitysten avulla ja osoitan teksteissä toistuvat kertomukselliset elementit kuten kokemuksellisuus, kerrottavuus, arviointi, murtuma ja ruumiillisuus. Lisäksi pyrin osoittamaan, miten noiden elementtien myötä kokemuskertomus saa valtaa hyvinvointipuheessa.
Nordinin kertomukset ovat saaneet valtavasti huomiota ja ovat lähteneet räjähdysmäisesti, viraalisti, leviämään. Tällaista kertomustyyppiä kutsutaan viraaliksi eksemplumiksi. Viraalille eksemplumille tyypillistä on, että sen samastuttavuus tekee siitä suositun, jaettavan ja jopa todellisuutta luovalla tavalla edustavan. Samaan aikaan kun Nordinin kokemuskertomukset saavat jakoja ja edustavuutta, on hänen hyvinvointiyrityksensäkin saanut ilmaista mainontaa, näkyvyyttä, lisää asiakkaita ja Nordin tuloja. Keskeinen päätelmäni onkin, että tämä on kaava kokemuskertomuksen vallansaannille hyvinvointipuheessa.
Toinen keskeinen johtopäätökseni on, että blogitekstien kertojan kokeva ruumis itsessään on kertomus, mutta kerrottavuutta edelleen luovat muun muassa kertomuksissa ilmenevät murtumat ja arvioinnit. Nordinin blogitekstien kokemuskertomusten opetukset ovat niiden keskeisin arvioinnin tapa; Nordin arvioi opetukset niin arvokkaiksi, että ne tekevät kertomuksista kerrottavia. Murtumat eli erilaiset haasteet ja esteet taas tekevät teksteistä kerrottavia herättämällä tunteita, jotka saavat kokijan toimimaan ratkaisun löytymiseksi. Ilman näitä murtumia tapahtumat eivät olisi kiinnostavia ja kerrottavia. Murtumia esiintyy muun muassa Nordinin vaikeuksien kautta voittoon -tyyppisissä kokemuskertomuksissa. Nordinin ruumis ja tunteet ovat hänen blogitekstiensä keskiössä, ja edelleen yksi keskeinen kerrottavuutta luova seikka onkin kokijan tunteet tapahtumia kohtaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]