”En mä ny oo mikään selvännäkijä enkä mikään ajatustenlukija” : Retorinen diskurssianalyysi suorarekrytointikonsulttien identiteeteistä
Julkunen, Reetta (2022)
Julkunen, Reetta
2022
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211088269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211088269
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suorarekrytointikonsulttien haastatteluissa ilmeneviä diskursiivisia identiteettejä. Suorarekrytointikonsultit ovat rekrytointityötä tekeviä henkilöitä, jotka työssään etsivät työntekijöitä asiakasyritysten avoimiin työpaikkoihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaisia identiteettejä suorarekrytointikonsultit rakentavat puhuessaan yleisesti työstään, työn ominaispiirteistä, haasteista ja vastuista. Tutkimuksen aineistona toimii Tuija Koivusen, Taina Kinnusen ja Jaana Parviaisen vuonna 2013 keräämä̈ kahdeksan haastattelun haastatteluaineisto.
Aiemmissa rekrytoijia käsittelevissä tutkimuksissa on tutkittu rekrytoijien vaikutusta rekrytointiprosessin onnistumiseen, rekrytoijien roolia valitsijoina sekä rekrytoijien subjektiivisuutta ja subjektiivisuuden merkitystä rekrytointiprosessissa. Rekrytointityötä on itsessään tutkittu runsaasti, mutta rekrytoijiin keskittyvä tutkimus on ollut suhteellisen vähäistä. Rekrytoijilla on merkittävä rooli yksilöiden ja työelämän välillä, joten heihin kohdistuva tutkimus voi auttaa ymmärtämään työelämässä vallitsevia periaatteita ja vaatimuksia.
Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalisen konstruktionismin tutkimusperinne, jonka lähtökohtana on todellisuuden ja tiedon rakentuminen sosiaalisesti kielenkäytön avulla. Tutkimusmenetelmänä toimii retorinen diskurssianalyysi, jolloin suorarekrytointikonsulttien identiteettejä analysoidaan heidän puheessa käyttämien retoristen keinojen avulla. Tässä tutkimuksessa identiteetti ymmärretään kielenkäytössä rakentuvaksi ja tilanteellisesti muuttuvaksi kuvaukseksi siitä, millaisia ominaisuuksia, oikeuksia ja velvollisuuksia identiteettien tuottajat itselleen olettavat.
Tutkimuksen tuloksena on syntynyt neljä eri suorarekrytointikonsultin identiteettiä. Identiteetit eroavat toisistaan siinä, mitä tai ketä kohtaan suorarekrytointikonsultit kokevat työssään vastuuta sekä minkälaisista tekijöistä identiteetti rakentuu. Asiantunteva suorarekrytointikonsultti kokee vastuuta itseään ja asiakasyritystä kohtaan ja identiteetti rakentuu vahvasti oman asiantuntevuuden kautta. Empaattinen suorarekrytointikonsultti kokee vastuuta työnhakijoita kohtaan ja identiteetti rakentuu ihmisläheisyyden kautta. Eettinen suorarekrytointikonsultti taas kokee yhteiskunnallista vastuuta eettisten periaatteiden noudattamisesta ja identiteetti rakentuu näiden periaatteiden tärkeyden korostamisen kautta. Palveluntarjoajan identiteetissä vastuuta koetaan ennen kaikkea asiakasyritykselle ja identiteetti rakentuu työn luonteen ja asiakaskeskeisyyden kautta. Identiteetit ovat puheessa osittain päällekkäisiä, mikä korostaa hyvin diskursiivisten identiteettien joustavuutta ja muuntautumiskykyä.
Aiemmissa rekrytoijia käsittelevissä tutkimuksissa on tutkittu rekrytoijien vaikutusta rekrytointiprosessin onnistumiseen, rekrytoijien roolia valitsijoina sekä rekrytoijien subjektiivisuutta ja subjektiivisuuden merkitystä rekrytointiprosessissa. Rekrytointityötä on itsessään tutkittu runsaasti, mutta rekrytoijiin keskittyvä tutkimus on ollut suhteellisen vähäistä. Rekrytoijilla on merkittävä rooli yksilöiden ja työelämän välillä, joten heihin kohdistuva tutkimus voi auttaa ymmärtämään työelämässä vallitsevia periaatteita ja vaatimuksia.
Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalisen konstruktionismin tutkimusperinne, jonka lähtökohtana on todellisuuden ja tiedon rakentuminen sosiaalisesti kielenkäytön avulla. Tutkimusmenetelmänä toimii retorinen diskurssianalyysi, jolloin suorarekrytointikonsulttien identiteettejä analysoidaan heidän puheessa käyttämien retoristen keinojen avulla. Tässä tutkimuksessa identiteetti ymmärretään kielenkäytössä rakentuvaksi ja tilanteellisesti muuttuvaksi kuvaukseksi siitä, millaisia ominaisuuksia, oikeuksia ja velvollisuuksia identiteettien tuottajat itselleen olettavat.
Tutkimuksen tuloksena on syntynyt neljä eri suorarekrytointikonsultin identiteettiä. Identiteetit eroavat toisistaan siinä, mitä tai ketä kohtaan suorarekrytointikonsultit kokevat työssään vastuuta sekä minkälaisista tekijöistä identiteetti rakentuu. Asiantunteva suorarekrytointikonsultti kokee vastuuta itseään ja asiakasyritystä kohtaan ja identiteetti rakentuu vahvasti oman asiantuntevuuden kautta. Empaattinen suorarekrytointikonsultti kokee vastuuta työnhakijoita kohtaan ja identiteetti rakentuu ihmisläheisyyden kautta. Eettinen suorarekrytointikonsultti taas kokee yhteiskunnallista vastuuta eettisten periaatteiden noudattamisesta ja identiteetti rakentuu näiden periaatteiden tärkeyden korostamisen kautta. Palveluntarjoajan identiteetissä vastuuta koetaan ennen kaikkea asiakasyritykselle ja identiteetti rakentuu työn luonteen ja asiakaskeskeisyyden kautta. Identiteetit ovat puheessa osittain päällekkäisiä, mikä korostaa hyvin diskursiivisten identiteettien joustavuutta ja muuntautumiskykyä.