Opettajien kokemuksista ajatuksia CLIL-opetuksen kehittämiseen
Järvinen, Enni (2022)
Järvinen, Enni
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208156423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208156423
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Content and Language Integrated Learning - opettajien kokemuksia ja näkemyksiä opettamisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa suomalaisten CLIL-opettajien opetuskokemuksista sekä näkemyksistä CLIL-opetuksen ja äidinkielisen opetuksen eroista. Opettajilla on yleisesti ottaen hyvä käsitys opetusmenetelmien käyttämisestä ja kehitystarpeista, joten opettajia tutkimalla voidaan saavuttaa tärkeää uutta tietoa koulumaailmasta.
Tutkielman teoriataustassa käsitellään erilaisia kielenoppimisen menetelmiä ja CLIL-opetusmenetelmän nykytilaa sekä historiaa. Lisäksi taustateoriassa tarkastellaan CLIL-opettajien kokemuksista tehtyjä tutkimuksia ja niiden tuloksia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella eläytymismenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin opettajille suunnatuista Facebook-ryhmistä keväällä 2022. Tutkimukseen osallistui yhteensä 11 CLIL-opettajaa. Opettajien työkokemuksen määrä vaihteli juuri aloittaneesta opettajasta erittäin kokeneeseen opettajaan. Tämä mahdollisti opettajien kokemuksien vertailun työkokemuksen määrän mukaan.
Tutkimuksessa käytettiin sekä fenomenologista että fenomenografista lähestymistapaa. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja teemoittamista. Tutkimuksessa on neljä jännitteistä pääteemaa, jotka vaikuttavat merkittävästi opettajien kokemuksiin ja näkemyksiin. Teemat ovat (1) tuntien organisointi, (2) opettajan osaaminen, (3) oppilaiden osaaminen ja (4) yhteistyö. Opettajan oman osaamisen kehittämistä koulutuksen avulla pidettiin tärkeänä riippumatta työkokemusvuosista. Oppilaiden osaamisen koettiin vaikuttavan merkittävästi omiin opetuskokemuksiin. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa havaittiin opetuskokemuksen määrän vaikuttavan opettajien kokemuksiin. Aloittelevan opettajan kokemukset liittyivät yleensä omaan toimintaan, kun taas kokenut opettaja keskittyi laajempiin opetuksen teemoihin, kuten opetuksen resursseihin.
Tutkimuksen perusteella opettajien kokemukset keskittyvät tiettyjen teemojen ympärille. Opettajat tunnistavat opetuksen kehittämistarpeita ja tässäkin tutkimuksessa mainitut kehityksen kohteet yhtenevät aiempien tutkimusten havaintoihin. CLIL-opetusmenetelmää tulisi kehittää, jotta opettajien työ helpottuisi ja opetuskin voisi kehittyä. Tutkimuksen mukaan opettajat viihtyvät hyvin työssään ja opettajien näkemykset CLIL-menetelmää kohtaan ovat suhteellisen positiivisia. Opettajat ovat motivoituneita tekemästään työstä ja nauttivat sen tuomista haasteista.
Tutkielman teoriataustassa käsitellään erilaisia kielenoppimisen menetelmiä ja CLIL-opetusmenetelmän nykytilaa sekä historiaa. Lisäksi taustateoriassa tarkastellaan CLIL-opettajien kokemuksista tehtyjä tutkimuksia ja niiden tuloksia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella eläytymismenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin opettajille suunnatuista Facebook-ryhmistä keväällä 2022. Tutkimukseen osallistui yhteensä 11 CLIL-opettajaa. Opettajien työkokemuksen määrä vaihteli juuri aloittaneesta opettajasta erittäin kokeneeseen opettajaan. Tämä mahdollisti opettajien kokemuksien vertailun työkokemuksen määrän mukaan.
Tutkimuksessa käytettiin sekä fenomenologista että fenomenografista lähestymistapaa. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja teemoittamista. Tutkimuksessa on neljä jännitteistä pääteemaa, jotka vaikuttavat merkittävästi opettajien kokemuksiin ja näkemyksiin. Teemat ovat (1) tuntien organisointi, (2) opettajan osaaminen, (3) oppilaiden osaaminen ja (4) yhteistyö. Opettajan oman osaamisen kehittämistä koulutuksen avulla pidettiin tärkeänä riippumatta työkokemusvuosista. Oppilaiden osaamisen koettiin vaikuttavan merkittävästi omiin opetuskokemuksiin. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa havaittiin opetuskokemuksen määrän vaikuttavan opettajien kokemuksiin. Aloittelevan opettajan kokemukset liittyivät yleensä omaan toimintaan, kun taas kokenut opettaja keskittyi laajempiin opetuksen teemoihin, kuten opetuksen resursseihin.
Tutkimuksen perusteella opettajien kokemukset keskittyvät tiettyjen teemojen ympärille. Opettajat tunnistavat opetuksen kehittämistarpeita ja tässäkin tutkimuksessa mainitut kehityksen kohteet yhtenevät aiempien tutkimusten havaintoihin. CLIL-opetusmenetelmää tulisi kehittää, jotta opettajien työ helpottuisi ja opetuskin voisi kehittyä. Tutkimuksen mukaan opettajat viihtyvät hyvin työssään ja opettajien näkemykset CLIL-menetelmää kohtaan ovat suhteellisen positiivisia. Opettajat ovat motivoituneita tekemästään työstä ja nauttivat sen tuomista haasteista.