Yrityksen strategisen mittariston kehittäminen
Vahala, Eero (2022)
Vahala, Eero
2022
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208116377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208116377
Tiivistelmä
Yrityksen menestyksellinen johtaminen pitkällä aikavälillä vaatii tavoitteiden asettamista, selkeää strategian viestimistä ja suorituskyvyn mittaamista. Yrityksen visiota ja missiota tavoittelemaan muodostettu strategia tulee pystyä viestimään ymmärrettävästi läpi organisaation sekä mittaamaan sen mukaisten toimenpiteiden vaikutusta strategisiin tavoitteisiin. Jokaisen organisaation tason tulee tunnistaa oman panoksensa vaikutus yhteisen päämäärän tavoittelussa. Strategian mukaisella mittaristolla voidaan viestiä niin mitattavien asioiden tärkeydestä kuin mitata toimenpiteiden vaikutusta asetettuihin tavoitteisiin. Muuttuva toimintaympäristö ja eri sidosryhmien tuomat paineet tuovat oman haasteensa strategisen johtamisen viitekehykseen.
Diplomityön aiheena on tutkia yrityksen strategisen mittariston kehittämismahdollisuuksia. Kohdeyrityksessä on huomattu tarve kehittää olemassa olevaa strategisen johtamisen mittaristoa ja tarkentaa käytettävää terminologiaa yhtenäisemmäksi sekä saada niistä yhtenäinen esitystapa. Työssä selvitetään, miten yrityksen visio ja strategia jalkautuvat tavoitteiksi ja siitä edelleen mittaristoksi. Lisäksi tutkitaan mitkä ovat hyvän mittausjärjestelmän ominaisuudet ja kuinka sitä tulee kehittää muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tutkimustuloksena saatiin strategisen johtamisen mittariston rakentamiseen ja kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ehdotus mallista, jonka avulla kehitystyötä voidaan kohdeyrityksessä viedä eteenpäin. Mittaristoa voidaan käyttää strategisen johtamisen päätöksenteon ja ohjaamisen tukena, mikäli mittarit mittaavat strategisen johtamisen kannalta relevantteja asioita. Toisena tärkeänä lähtökohtana voidaan pitää strategian ja mittariston yhtenäistä viestintää organisaation sisällä. Yritysten menestymisen kannalta olennaista on selkeiden, pitkän aikavälin tavoitteiden asettaminen sekä strateginen suunnittelu ja sen mukainen johtaminen. Selkeä ja yhtenäinen viestintä yrityksen sisällä yhdenmukaistaa toimintaa sekä vähentää tuottamattoman työn määrää. Successful management of a company in the long term requires setting goals, communicating a clear strategy and measuring performance. We must be able to communicate in a comprehensible manner throughout the organization the strategy formed to implement the company's vision and mission and the measuring the effects of the corresponding measures on the strategic goals. Each level of the organization must recognize the impact of its own contribution in the pursuit of a common goal. With a strategy matched scoreboard, you can communicate the importance of things to be measured as well as measure the effect of the measures on the set goals. The changing operating environment and the pressures brought by different stakeholders bring their own challenges to the framework of strategic management.
The topic of the thesis work is to investigate the development possibilities of the company's strategic (performance) metrics. The target company has noticed a need to develop the existing strategic management metrics, to clarify and unify the terminology used and to have a uniform way of presenting them. The work explains how the company's vision and strategy are translated into goals and then into a set of metrics. In addition, we will examine what the characteristics of a good measurement system are and how it should be developed in a changing operating environment.
As a result of the research, factors affecting the construction and development of strategic management indicators were obtained, as well as a proposal for a model, which can be used to advance the development work in the target company. The metric system can be used to support strategic management decision-making and guidance, if the metrics measure issues relevant to strategic management. Another important starting point can be the uniform communication of strategy and metrics within the organization. From the point of view of companies' success, it is essential to set clear long-term goals and strategic planning and management accordingly. Clear and unified communication within the company harmonizes operations and reduces the amount of unproductive work.
Diplomityön aiheena on tutkia yrityksen strategisen mittariston kehittämismahdollisuuksia. Kohdeyrityksessä on huomattu tarve kehittää olemassa olevaa strategisen johtamisen mittaristoa ja tarkentaa käytettävää terminologiaa yhtenäisemmäksi sekä saada niistä yhtenäinen esitystapa. Työssä selvitetään, miten yrityksen visio ja strategia jalkautuvat tavoitteiksi ja siitä edelleen mittaristoksi. Lisäksi tutkitaan mitkä ovat hyvän mittausjärjestelmän ominaisuudet ja kuinka sitä tulee kehittää muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tutkimustuloksena saatiin strategisen johtamisen mittariston rakentamiseen ja kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ehdotus mallista, jonka avulla kehitystyötä voidaan kohdeyrityksessä viedä eteenpäin. Mittaristoa voidaan käyttää strategisen johtamisen päätöksenteon ja ohjaamisen tukena, mikäli mittarit mittaavat strategisen johtamisen kannalta relevantteja asioita. Toisena tärkeänä lähtökohtana voidaan pitää strategian ja mittariston yhtenäistä viestintää organisaation sisällä. Yritysten menestymisen kannalta olennaista on selkeiden, pitkän aikavälin tavoitteiden asettaminen sekä strateginen suunnittelu ja sen mukainen johtaminen. Selkeä ja yhtenäinen viestintä yrityksen sisällä yhdenmukaistaa toimintaa sekä vähentää tuottamattoman työn määrää.
The topic of the thesis work is to investigate the development possibilities of the company's strategic (performance) metrics. The target company has noticed a need to develop the existing strategic management metrics, to clarify and unify the terminology used and to have a uniform way of presenting them. The work explains how the company's vision and strategy are translated into goals and then into a set of metrics. In addition, we will examine what the characteristics of a good measurement system are and how it should be developed in a changing operating environment.
As a result of the research, factors affecting the construction and development of strategic management indicators were obtained, as well as a proposal for a model, which can be used to advance the development work in the target company. The metric system can be used to support strategic management decision-making and guidance, if the metrics measure issues relevant to strategic management. Another important starting point can be the uniform communication of strategy and metrics within the organization. From the point of view of companies' success, it is essential to set clear long-term goals and strategic planning and management accordingly. Clear and unified communication within the company harmonizes operations and reduces the amount of unproductive work.