Lue ja kirjoita: Tekstin tulkinnan ja tuottamisen moodit 6.luokan oppikirjojen tehtävissä
Laine, Ville (2022)
Laine, Ville
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206145658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206145658
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudennen luokan uskonnon, äidinkielen ja ympäristöopin oppikirjojen tehtävätyyppien jakautumista, sekä tehtäviin vastaamiseksi vaadittuja tulkinnan ja tuottamisen moodeja. Lähes kaikissa kouluissa hyödynnetään oppikirjoja. Oppikirjojen tehtävät ohjaavat sekä tekstien tulkintaa että tekstien tuottamista ja toimivat siten monilukutaidon harjoittajina. Opetussuunnitelman monilukutaidon laaja-alainen osaamistavoite linjaa, että kouluissa tuotetaan sekä mono- että multimodaalisia tekstejä kaikissa oppiaineissa. Tämän vuoksi halusin tutkia millaisia oppikirjojen tehtävät ovat ja millaisia moodeja oppilaat tulkitsevat ja tuottavat oppikirjojen tehtävissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tarkastelun kohteena oli yhteensä 623 tehtävää, jotka luokiteltiin tehtävätyyppeihin sekä tulkinnan ja tuottamisen moodeihin lähiluvun avulla. Saadut tulokset koodattiin, taulukoitiin ja esiteltiin kvantitatiivisesti.
Tutkimuksessa havaittiin, että uskonnon ja ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä yleisin tehtävätyyppi oli luetun ymmärtämisen tehtävä ja äidinkielessä yleisin tehtävätyyppi oli kirjoittamisen tehtävä. Kun kaikki tehtävät otettiin huomioon, havaittiin että 49:ssä prosentissa tehtäviä luettiin kirjoittamalla tuotettua tekstiä, kolmessakymmenessä prosentissa tulkittiin multimodaalista tekstiä ja 18:sta prosentissa tehtävistä tulkittiin mooditonta tekstiä. 62 prosenttia tehtävistä vaati vastauksen tuottamista kirjoittamalla. 29:ään prosenttiin tehtävistä vastattiin tuottamalla multimodaalinen teksti ja yhdeksän prosenttia tehtävistä ei vaatinut vastauksen tuottamista. Tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa oppikirjojen tehtävänannoista vaati ainoastaan kirjoitetun tekstin tulkintaa ja että valtaosassa tehtäviä vastaus tuotettaisiin kirjoittamalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tarkastelun kohteena oli yhteensä 623 tehtävää, jotka luokiteltiin tehtävätyyppeihin sekä tulkinnan ja tuottamisen moodeihin lähiluvun avulla. Saadut tulokset koodattiin, taulukoitiin ja esiteltiin kvantitatiivisesti.
Tutkimuksessa havaittiin, että uskonnon ja ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä yleisin tehtävätyyppi oli luetun ymmärtämisen tehtävä ja äidinkielessä yleisin tehtävätyyppi oli kirjoittamisen tehtävä. Kun kaikki tehtävät otettiin huomioon, havaittiin että 49:ssä prosentissa tehtäviä luettiin kirjoittamalla tuotettua tekstiä, kolmessakymmenessä prosentissa tulkittiin multimodaalista tekstiä ja 18:sta prosentissa tehtävistä tulkittiin mooditonta tekstiä. 62 prosenttia tehtävistä vaati vastauksen tuottamista kirjoittamalla. 29:ään prosenttiin tehtävistä vastattiin tuottamalla multimodaalinen teksti ja yhdeksän prosenttia tehtävistä ei vaatinut vastauksen tuottamista. Tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa oppikirjojen tehtävänannoista vaati ainoastaan kirjoitetun tekstin tulkintaa ja että valtaosassa tehtäviä vastaus tuotettaisiin kirjoittamalla.