Materiaalivirran hallintaan vaikuttavat tekijät konttilogistiikassa
Norrgård, Mería (2022)
Norrgård, Mería
2022
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204274014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204274014
Tiivistelmä
Logistiikkaketju on verkosto, jossa ohjataan ja hallitaan materiaali- ja palveluvirtoja sekä niihin liittyviä tieto- ja rahavirtoja. Hyvin hallitun logistiikkaketjun tarkoitus on parantaa kustannustehokkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja lisäarvon tuottamista. Oleellista logistiikkaketjun hallinnassa on koko ketjun muodostaminen ja sen jatkuva kehittäminen. Luotettavuus ja läpinäkyvyys logistiikkaketjun jokaisessa vaiheessa on koko ketjun hallinnan kriittinen menestystekijä.
Diplomityö on tehty toimeksiantona Boliden Harjavalta Oy:lle. Työ tehtiin, jotta Boliden Harjavalta Oy saisi kokonaiskuvan siitä, mitkä tekijät vaikuttavat logistiikkaketjun hallintaan ja miten ne vaikuttavat koko logistiikkaketjun toimintaan. Tavoitteena on selvittää logistiikan yleisten lainalaisuuksien lisäksi, miten raaka-ainekontit saapuvat Harjavaltaan ja mitkä asiat vaikuttavat sekä aikatauluihin että kokonaiskustannuksiin ja mitkä seikat vaikuttavat yksittäisiin päätöksiin liittyen logistiikkaketjun hallintaan. Lean-periaate ohjaa koko arvovirran määrittelyä ja tavoitteena on minimoida hukka jokaisessa logistiikkaketjun vaiheessa. Vaihtoehdot, jotka ovat tuotu tässä työssä esille, antavat Boliden Harjavalta Oy:lle suuntaviivat siitä, mihin tekijöihin tulisi kiinnittää huomiota ja miten koko logistiikkaketjusta tulisi kustannustehokkaampi ja paremmin hallittava. Reunaehdoiksi määriteltiin tuontilogistiikka, joka tässä kohtaa aiheuttaa suurimmat haasteet tuotantolaitoksella. Tarkasteltava alue käsittää toimittajalta laivatut raaka-aineet konteissa, kuljetusketjun eri tekijät matkalla päättyen Boliden Harjavalta Oy:n tuotantolaitokselle.
Työssä selvitetyt logistiikan perusperiaatteet ja lainalaisuudet sekä niihin liittyvät konkreettiset esimerkit auttoivat Boliden Harjavalta Oy:tä harkitsemaan uudenlaisia lähestymistapoja konttilogistiikan kokonaisvaltaiseen hallintaan. Työn lopputulemana esiteltiin kuusi eri ehdotusta, miten Boliden Harjavalta Oy voi paremmin hallita logistiikkaketjun eri osia. Ehdotukset ovat erillisiä, eivätkä toisistaan riippuvaisia, joten jatkotutkimusta ja jatkokehitystä on helpompi lähteä toteuttamaan. Merkittävin kehitysehdotus on uuden tietojärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto. Aikaisemmin koko saapuvan raaka-aineen logistiikkaketju on ollut enemmän tai vähemmän toimittajan hallinnassa ja Boliden Harjavalta Oy on tehnyt tuotantosuunnitelmat sen perusteella, miten toimittajat ovat pystyneet raaka-ainetta lähettämään. Hyvät vuosisopimukset ovat taanneet tasaisen tavaravirran, eikä tuotantokatkoja ole syntynyt, mutta tämän työn ehdotusten perusteella koko logistiikkaketjua pystytään ymmärtämään ja hallitsemaan paremmin. A logistic chain is a network that directs and manages material and service flows and related information and cash flows. Well-organized logistic chain improves cost efficiency, customer orientation and added value. Essential in the management of the logistic chain is the formation of the entire chain and its continuous development. Reliability and transparency at every stage of the logistic chain is a critical success factor for the management of the entire chain.
This thesis has been commissioned from Boliden Harjavalta Oy. Thesis was done to give Boliden Harjavalta Oy an overview of which factors affect the management of the logistics chain and how they affect the operations of the entire logistics chain. In addition to the laws of logistics the aim is to find out how raw material arrive to Harjavalta and what are the things that affects both schedules and total costs as well as the factors that affect on the decisions related to logistics management. The Lean principle is the guideline to the definition of the entire value stream, and the aim is to minimize waste at each stage of the logistics chain. The alternatives presented in this thesis provide Boliden Harjavalta Oy the guidelines on which factors should be considered and how the entire logistics chain should become more cost-effective and better managed. Import logistics was defined as a boundary condition, which at this point causes the biggest challenges for the production plant. The area under consideration comprises the raw materials shipped from the supplier in containers, the various elements of the logistics chain until Boliden Harjavalta’ s production plant.
The main principles and laws of logistics has been explained in the thesis, as well as the related concrete examples helped Boliden Harjavalta Oy to consider new approaches to the comprehensive management of container logistics. As a result of this work, six different proposals were presented on how Boliden Harjavalta Oy can better manage different parts of the logistics chain. The proposals are separate and not interdependent, so it is easier to start further research and development. The most significant development proposal is the development and implementation of a new information system. In the past, the entire logistics chain for incoming raw materials has been more or less under the control of the supplier, and Boliden Harjavalta Oy has made production plans based on how the supplier have been able to ship the raw material. Good annual contracts have guaranteed a steady flow of raw materials and no production interruptions have occurred, but the proposals in this thesis make it possible to understand and manage the logistics chain better.
Diplomityö on tehty toimeksiantona Boliden Harjavalta Oy:lle. Työ tehtiin, jotta Boliden Harjavalta Oy saisi kokonaiskuvan siitä, mitkä tekijät vaikuttavat logistiikkaketjun hallintaan ja miten ne vaikuttavat koko logistiikkaketjun toimintaan. Tavoitteena on selvittää logistiikan yleisten lainalaisuuksien lisäksi, miten raaka-ainekontit saapuvat Harjavaltaan ja mitkä asiat vaikuttavat sekä aikatauluihin että kokonaiskustannuksiin ja mitkä seikat vaikuttavat yksittäisiin päätöksiin liittyen logistiikkaketjun hallintaan. Lean-periaate ohjaa koko arvovirran määrittelyä ja tavoitteena on minimoida hukka jokaisessa logistiikkaketjun vaiheessa. Vaihtoehdot, jotka ovat tuotu tässä työssä esille, antavat Boliden Harjavalta Oy:lle suuntaviivat siitä, mihin tekijöihin tulisi kiinnittää huomiota ja miten koko logistiikkaketjusta tulisi kustannustehokkaampi ja paremmin hallittava. Reunaehdoiksi määriteltiin tuontilogistiikka, joka tässä kohtaa aiheuttaa suurimmat haasteet tuotantolaitoksella. Tarkasteltava alue käsittää toimittajalta laivatut raaka-aineet konteissa, kuljetusketjun eri tekijät matkalla päättyen Boliden Harjavalta Oy:n tuotantolaitokselle.
Työssä selvitetyt logistiikan perusperiaatteet ja lainalaisuudet sekä niihin liittyvät konkreettiset esimerkit auttoivat Boliden Harjavalta Oy:tä harkitsemaan uudenlaisia lähestymistapoja konttilogistiikan kokonaisvaltaiseen hallintaan. Työn lopputulemana esiteltiin kuusi eri ehdotusta, miten Boliden Harjavalta Oy voi paremmin hallita logistiikkaketjun eri osia. Ehdotukset ovat erillisiä, eivätkä toisistaan riippuvaisia, joten jatkotutkimusta ja jatkokehitystä on helpompi lähteä toteuttamaan. Merkittävin kehitysehdotus on uuden tietojärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto. Aikaisemmin koko saapuvan raaka-aineen logistiikkaketju on ollut enemmän tai vähemmän toimittajan hallinnassa ja Boliden Harjavalta Oy on tehnyt tuotantosuunnitelmat sen perusteella, miten toimittajat ovat pystyneet raaka-ainetta lähettämään. Hyvät vuosisopimukset ovat taanneet tasaisen tavaravirran, eikä tuotantokatkoja ole syntynyt, mutta tämän työn ehdotusten perusteella koko logistiikkaketjua pystytään ymmärtämään ja hallitsemaan paremmin.
This thesis has been commissioned from Boliden Harjavalta Oy. Thesis was done to give Boliden Harjavalta Oy an overview of which factors affect the management of the logistics chain and how they affect the operations of the entire logistics chain. In addition to the laws of logistics the aim is to find out how raw material arrive to Harjavalta and what are the things that affects both schedules and total costs as well as the factors that affect on the decisions related to logistics management. The Lean principle is the guideline to the definition of the entire value stream, and the aim is to minimize waste at each stage of the logistics chain. The alternatives presented in this thesis provide Boliden Harjavalta Oy the guidelines on which factors should be considered and how the entire logistics chain should become more cost-effective and better managed. Import logistics was defined as a boundary condition, which at this point causes the biggest challenges for the production plant. The area under consideration comprises the raw materials shipped from the supplier in containers, the various elements of the logistics chain until Boliden Harjavalta’ s production plant.
The main principles and laws of logistics has been explained in the thesis, as well as the related concrete examples helped Boliden Harjavalta Oy to consider new approaches to the comprehensive management of container logistics. As a result of this work, six different proposals were presented on how Boliden Harjavalta Oy can better manage different parts of the logistics chain. The proposals are separate and not interdependent, so it is easier to start further research and development. The most significant development proposal is the development and implementation of a new information system. In the past, the entire logistics chain for incoming raw materials has been more or less under the control of the supplier, and Boliden Harjavalta Oy has made production plans based on how the supplier have been able to ship the raw material. Good annual contracts have guaranteed a steady flow of raw materials and no production interruptions have occurred, but the proposals in this thesis make it possible to understand and manage the logistics chain better.