Motoristen perustaitojen opettaminen päiväkodin pihalla
Koskela, Santeri (2022)
Koskela, Santeri
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263638
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat opettavat motorisia perustaitoja päiväkodin pihalla. Motoristen perustaitojen opettaminen jaettiin kahteen osa-alueeseen, jotka olivat ohjattu liikunta ja lasten omaehtoisen liikkumisen tukeminen. Näistä kahdesta osa-alueesta muodostettiin tutkimuskysymykset. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Miten varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat ohjatussa liikunnassa motoristen perustaitojen harjoittelua? 2. Miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasten omaehtoista liikkumista motoristen perustaitojen näkökulmasta? Opettamista tarkasteltiin näiden kahden osa-alueen lisäksi opettamisen eri vaiheiden avulla. Opettamisen vaiheet ovat suunnittelu, toteutus ja arviointi tässä tutkimuksessa. Motoriset perustaidot rajattiin kävelyyn, juoksemiseen, hyppäämiseen, potkaisemiseen, heittämiseen, kiinni ottamiseen ja lyöntiliikkeeseen. Päiväkodin piha toimi tutkimuksen oppimisympäristönä. Oppimisympäristöön kuuluu kaikki välineet ja kiinteät rakenteet, jotka ovat saatavilla pihalla.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa syksyllä 2021. Haastattelutyyppinä toimi teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kasvotusten ja haastattelussa käytettiin käsitekartan mallista haastattelurunkoa. Tutkimuksen analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset jäsenneltiin opettamisen eri vaiheiden mukaan. Opettamista näissä eri vaiheissa tarkasteltiin ohjatun liikunnan sekä lasten omaehtoisen liikunnan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutkimuksen tuloksissa eriteltiin toistojen määrä sekä päiväkodin pihan ja välineiden käyttö. Nämä tekijät olivat oleellisia motoristen perustaitojen opettamisessa teorian ja aikaisemman tutkimuksen mukaan. Tuloksissa merkittäviä löytöjä oli suunnittelun ja arvioinnin puutteellisuus. Tämä suunnittelun ja arvioinnin puutteellisuus vaikutti merkittävästi toteutukseen. Suunnittelun ja arvioinnin puute saattoi pitää opetuksen sisältöjä suppeana, sillä ilman suunnittelua opettaja joutuu turvautumaan itselleen tutuimpiin keinoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa syksyllä 2021. Haastattelutyyppinä toimi teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kasvotusten ja haastattelussa käytettiin käsitekartan mallista haastattelurunkoa. Tutkimuksen analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset jäsenneltiin opettamisen eri vaiheiden mukaan. Opettamista näissä eri vaiheissa tarkasteltiin ohjatun liikunnan sekä lasten omaehtoisen liikunnan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutkimuksen tuloksissa eriteltiin toistojen määrä sekä päiväkodin pihan ja välineiden käyttö. Nämä tekijät olivat oleellisia motoristen perustaitojen opettamisessa teorian ja aikaisemman tutkimuksen mukaan. Tuloksissa merkittäviä löytöjä oli suunnittelun ja arvioinnin puutteellisuus. Tämä suunnittelun ja arvioinnin puutteellisuus vaikutti merkittävästi toteutukseen. Suunnittelun ja arvioinnin puute saattoi pitää opetuksen sisältöjä suppeana, sillä ilman suunnittelua opettaja joutuu turvautumaan itselleen tutuimpiin keinoihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]