Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä musiikkikasvatuksesta alle 3-vuotiaiden ryhmissä
Haikara, Katariina (2022)
Haikara, Katariina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253514
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen musiikillinen toiminta tukee lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti ja on osa monia ilmaisun muotoja. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen [Karvi] selvityksissä on ilmennyt puutteita lasten taidekasvatuksessa, johon myös musiikkikasvatus sisältyy. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä liittyen alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen. Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää musiikkikasvatuksen kehittämisessä varhaiskasvatuksessa.
Tämä tutkimus pyrki kartoittamaan miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat musiikkikasvatusta arjen eri tilanteissa alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa ja millaisia valmiuksia ja koulutustarpeita varhaiskasvatuksen opettajilla on laadukkaan musiikkikasvatuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui varhaisiän musiikkikasvatuksen ympärille. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2021. Aineisto koostui 25 varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien ymmärtävän musiikkikasvatuksen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Tulokset myös osoittivat opettajien toteuttavan musiikkikasvatusta monipuolisesti arjen eri tilanteissa. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin esiin musiikkikasvatuksen suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumisen vähäisyys. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat arvioinnin vähäiseksi. Nämä tulokset ovat linjassa Karvin tutkimustuloksen kanssa.
Lisäksi tutkimustuloksissa nousi esiin osan varhaiskasvatuksen opettajista kokevan valmiutensa musiikkikasvatuksen toteuttamiseen puutteelliseksi. Opettajien kokemat valmiudet olivat yhteydessä opettajien omaan musiikilliseen kiinnostuneisuuteen ja harrastustaustaan.
Tulokset osoittivat myös varhaiskasvatuksen opettajien toiveen lisäkoulutuksesta liittyen erityisesti ikätasoiseen opetukseen. Tuloksissa näkyi myös varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia liittyen edellytyksiin tarjota laadukkaampaa musiikkikasvatusta varhaiskasvatuksessa.
Tuloksista ilmeni, että näitä musiikkikasvatusta kehittäviä tekijöitä ovat muun muassa riittävät resurssit, materiaalit, lisäkoulutus, musiikkikasvatuksen merkityksen avaaminen ohjausasiakirjoissa sekä huomion kiinnittäminen erinäisiin emotionaalisiin seikkoihin, kuten rohkeuteen.
Tämä tutkimus pyrki kartoittamaan miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat musiikkikasvatusta arjen eri tilanteissa alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa ja millaisia valmiuksia ja koulutustarpeita varhaiskasvatuksen opettajilla on laadukkaan musiikkikasvatuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui varhaisiän musiikkikasvatuksen ympärille. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2021. Aineisto koostui 25 varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien ymmärtävän musiikkikasvatuksen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Tulokset myös osoittivat opettajien toteuttavan musiikkikasvatusta monipuolisesti arjen eri tilanteissa. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin esiin musiikkikasvatuksen suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumisen vähäisyys. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat arvioinnin vähäiseksi. Nämä tulokset ovat linjassa Karvin tutkimustuloksen kanssa.
Lisäksi tutkimustuloksissa nousi esiin osan varhaiskasvatuksen opettajista kokevan valmiutensa musiikkikasvatuksen toteuttamiseen puutteelliseksi. Opettajien kokemat valmiudet olivat yhteydessä opettajien omaan musiikilliseen kiinnostuneisuuteen ja harrastustaustaan.
Tulokset osoittivat myös varhaiskasvatuksen opettajien toiveen lisäkoulutuksesta liittyen erityisesti ikätasoiseen opetukseen. Tuloksissa näkyi myös varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia liittyen edellytyksiin tarjota laadukkaampaa musiikkikasvatusta varhaiskasvatuksessa.
Tuloksista ilmeni, että näitä musiikkikasvatusta kehittäviä tekijöitä ovat muun muassa riittävät resurssit, materiaalit, lisäkoulutus, musiikkikasvatuksen merkityksen avaaminen ohjausasiakirjoissa sekä huomion kiinnittäminen erinäisiin emotionaalisiin seikkoihin, kuten rohkeuteen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]