Videopelien käyttö masennuksen vastaisessa työssä
Huotari, Jaakko (2021)
Huotari, Jaakko
2021
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108316899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108316899
Tiivistelmä
Masennus on kasvava ongelma, josta kärsivät miljoonat ympäri maailmaa. Masennuksesta johtuen sadat tuhannet ihmiset päätyvät vuosittain tekemään itsemurhan. Covid-19-pandemian aikana masennusta ovat alkaneet kokea yhä useammat, mutta pandemian seurauksena myös videopelien suosio on lähtenyt hurjaan nousuun. Kaupallisten videopelien pelaaminen on auttanut ihmisiä keksimään itselleen virikettä ja pysymään sosiaalisina eristyksen keskellä, mutta videopelien kiinnostavuutta ja niiden tuomaa iloa on myös koitettu valjastaa hyötykäyttöön lääketieteessä. Tutkijat ovat kehittäneet niin sanottuja terveyspelejä apuna monenlaisiin ongelmiin, esimerkiksi masennuksen ja siihen rinnastettavien mielenterveyshäiriöiden hoitoon, ja monet ovat toiveikkaita niiden tarjoamista mahdollisuuksista. Näihin kuuluvat muun muassa kiinnostavuus, helpompi saatavuus ja halvempi hinta perinteiseen terapiaan nähden.
Videopelejä voidaan käyttää useammalla tavalla masennuksen vastaisessa työssä. Pelejä voidaan hyödyntää sekä itse masennuksen hoidossa joko terapiasta mallia ottavilla peleillä tai apuna torjumaan negatiivisia tunteita viihteen, rentoutumisen ja liikunnan avulla, sekä tarkkailemaan masennukselle riskialttiiden ihmisten mielialaa ja ohjaamalla heitä hoitoon tarvittaessa. Lisäksi videopelejä on suunniteltu käytettävän tiedon levittämiseen masennuksesta, jotta siihen liittyvät riskit opittaisiin tuntemaan paremmin ja mielenterveyshäiriöihin usein liitetyt ennakkoluulot ja syrjintä vähenisivät.
Terveyspelit vaativat kehittäjiltään monipuolista poikkitieteellistä osaamista. Terveyspeliä tehdessä on osattava ottaa huomioon seikkoja, kuten hyvä pelisuunnittelu, mielenterveyteen vaikuttavat tekijät, sekä mille alustalle peliä kehitettäisiin, jotta pelaajan vuorovaikutus laitteen kanssa takaisi parhaan tehon hoidolle ja peli olisi mahdollisimman monen apua tarvitsevan saatavilla.
Terveyspelien toimivuuden tutkiminen on vielä kesken, mutta vaikka opittavaa on vielä paljon jäljellä, viittaavat tähänastiset tulokset peleillä olevan mahdollisuuksia apuna masennusta vastaan. Toisaalta vaikka terveyspelien tulevaisuus näyttää lupaavalta, on myös hyvä tiedostaa, että tällä hetkellä pelit eivät itsekseen kykene korvaamaan varsinaista hoitoa, vaikka niitä voidaankin pian nähdä mahdollisena osana terapiaa.
Videopelejä voidaan käyttää useammalla tavalla masennuksen vastaisessa työssä. Pelejä voidaan hyödyntää sekä itse masennuksen hoidossa joko terapiasta mallia ottavilla peleillä tai apuna torjumaan negatiivisia tunteita viihteen, rentoutumisen ja liikunnan avulla, sekä tarkkailemaan masennukselle riskialttiiden ihmisten mielialaa ja ohjaamalla heitä hoitoon tarvittaessa. Lisäksi videopelejä on suunniteltu käytettävän tiedon levittämiseen masennuksesta, jotta siihen liittyvät riskit opittaisiin tuntemaan paremmin ja mielenterveyshäiriöihin usein liitetyt ennakkoluulot ja syrjintä vähenisivät.
Terveyspelit vaativat kehittäjiltään monipuolista poikkitieteellistä osaamista. Terveyspeliä tehdessä on osattava ottaa huomioon seikkoja, kuten hyvä pelisuunnittelu, mielenterveyteen vaikuttavat tekijät, sekä mille alustalle peliä kehitettäisiin, jotta pelaajan vuorovaikutus laitteen kanssa takaisi parhaan tehon hoidolle ja peli olisi mahdollisimman monen apua tarvitsevan saatavilla.
Terveyspelien toimivuuden tutkiminen on vielä kesken, mutta vaikka opittavaa on vielä paljon jäljellä, viittaavat tähänastiset tulokset peleillä olevan mahdollisuuksia apuna masennusta vastaan. Toisaalta vaikka terveyspelien tulevaisuus näyttää lupaavalta, on myös hyvä tiedostaa, että tällä hetkellä pelit eivät itsekseen kykene korvaamaan varsinaista hoitoa, vaikka niitä voidaankin pian nähdä mahdollisena osana terapiaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7045]